Asiakaslähtöisen liiketoiminnan kehittäminen (10 op)
Toteutuksen tunnus: R0213-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
13.05.2019 - 26.05.2019
Ajoitus
19.08.2019 - 20.12.2019
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
10 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Laurea-ammattikorkeakoulu
Toimipiste
Laurea Yhteinen
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 120
Koulutus
- Liiketalouden koulutus (HLV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Seppo Luode
- Heikki Ruuskanen
- Jukka Rautio
Vastuuopettaja
Jukka Rautio
Ryhmät
-
HLV219KALiiketalouden koulutus, verkko-opinnot, K19, Tikkurila
-
HLF219KALiiketalouden koulutus, verkko-opinnot, K19, Lohja
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kehittää asiakaslähtöisiä liiketoimintamalleja ja -prosesseja
- kehittää asiakaslähtöisiä tuotteita ja palveluja
- valita oikeat markkinointitoimenpiteet eri kohderyhmille
- hinnoitella tuotteita ja palveluita
- käynnistää liiketoimintaa ja perustaa yrityksen
Toteutustapa
Opintojakso toteutetaan virtuaalisesti Optima -työtilassa. Opintojaksolla työkennellään tiimeissä, jotka kehittävät liikeideaansa sekä palveluja tai tuotteita ja niihin liittyvää markkinointia. Projektin aikana syntyy ymmärrys siitä, miten asiakaslähtöistä liiketoimintaa kehitetään ja miten liiketoiminnan kehittämiseen liittyvät prosessit liittyvät toisiinsa. Projektissa tehdään muun muassa seuraavia tehtäviä: toimintaympäristön analyysi, Business Model Canvasin hyödyntäminen liikeidean kehittämisessä, liikeideaan liittyvien palvelu- tai tuotekonseptien ideointi, asiakastarpeiden kartoittaminen ja liikeidean testaus, liiketoimintasuunnitelman laatiminen sekä hinnoittelu ja yrityksen kannattavuuteen liittyvät laskelmat.
HUOM! Vaikka kyseessä on verkko-opintojakso, niin opintojakso aloitetaan yhteisellä työpajalla 30.8 Tikkurilan kampuksella klo 12-14 tilassa B503-504. Osallistuminen työpajaan on olennainen osa opintojakson suoritusta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla kehitetään uutta liikeideaa.
Arviointiasteikko
H-5