Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0184-3081
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
25.11.2019 - 01.12.2019
Ajoitus
17.01.2020 - 19.06.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 100
Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
- Elina Kauhanen
- Kati Nykänen
- Minna Nikula
- Katja Tikkanen
- Pia Lahtinen
Vastuuopettaja
Kati Nykänen
Ryhmät
-
STG218SNTerveydenhoitajakoulutus, päivätoteutus, S18, Otaniemi
-
SHG218SNSairaanhoitajakoulutus, päivätoteutus, S18, Otaniemi
-
SSG219KASosionomikoulutus, verkko - opinnot, K19, Otaniemi
-
SHG219KASairaanhoitajakoulutus, verkkopainotteinen monimuotototeutus, K19, Otaniemi
-
MLA219KAPalveluliiketoiminnan koulutus, verkkopainotteinen monimuotototeutus, K19, Leppävaara
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- valita kehittämisprojektiinsa sopivat menetelmät ja perustella valintansa
- hankkia empiiristä aineistoa ja analysoida sitä
- tulkita empiirisiä tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä niiden pohjalta
- tunnistaa tutkimus- ja kehittämistyön eettisen näkökulman
- arvioida tutkimuksen luotettavuutta ja pätevyyttä
- soveltaa tutkimusviestinnän periaatteita suullisesti ja kirjallisesti
- laatia ja tulkita tutkimus- ja kehittämisraportteja
Toteutustapa
Opintojakso toteutetaan verkko-opetuksena Optimassa. Oppiminen tapahtuu monipuolisten tehtävien avulla, joita voit tehdä yksin tai parin kanssa. Tehtävät etenevät annetun aikataulun mukaisesti. On siten tärkeää, että suunnittelet ajankäytön huolellisesti ja pysyt aikataulussa. Tarkemman aikataulun ja tehtävien palautuspäivät löydät opintojakson Optima-työtilasta. Vaikka opintojakso toteutetaan aikaan ja paikkaan sitomattomasti, muista varata riittävästi aikaa tehtävien tekemiseen.
Aika ja paikka
Oppimisalustana toimii Optima. Opintojakson orientaatio 17.1. 2020 Zoom:ssa (linkki on omassa kalenterissa). 100% osallistuminen orientaatiossa. Poissaolijoille on korvaava tehtävä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2009 – 2015. Tutki ja kirjoita. 15. uud. painos – 20. painos. Helsinki: Tammi.
Kananen, J. 2015. Opinnäytetyön kirjoittajan opas. Näin kirjoitan opinnäytetyön tai pro gradun alusta loppuun. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 202. JAMK.fi.
Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä. 3. uud. painos. Helsinki: Sanoma Pro.
Ojasalo, K., Moilanen T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. 3.- 4. uud. painos. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uud. painos. Jyväskylä: PS-kustannus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Korkeakoulutasoiset vastaavat suoritukset ja niiden hyväksiluku tulee sopia opintojakson alussa vastuuopettajan kanssa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakson orientaatio on webinaarina Zoomissa 17.1.2010 klo 9-11. 100% osallistuminen. Orientaatiossa käydään keskeiset opintojakson tavoitteisiin, työskentelyyn, suoritustapaan ja tehtäviin liittyvät asiat.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opintojakso on 5 op, mikä tarkoittaa 135h opiskelijan itsenäistä työtä. Varaa siten koko opintojakson ajalle riittävästi aikaa itsenäisten tehtävien tekemiseen.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakso koostuu viidetsä eri teemasta, jotka ovat:
1. Orientaatio
2. Tutkimus, kehittäminen ja tietoperusta
3. Tutkimukset ja menetelmät
4. Aineiston analyysi
5. Opinnäytetyön suunnittelu
Tehtävät etenevät annetun aikataulun mukaisesti. On siten tärkeää, että suunnittelet ajankäytön huolellisesti ja pysyt aikataulussa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä.
Hylätty (0)
Ei osaa perustella tekemiään valintoja lähdekirjallisuudella tai -aineistolla.
Lähdeviitteiden käyttöä ei ole tai se on puutteellista opintojakson tehtävissä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ennakoida ohjaustarpeitaan
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa eettiset näkökulmat huomioiden