Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0184-3045
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
13.05.2019 - 26.05.2019
Ajoitus
19.08.2019 - 20.12.2019
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea-ammattikorkeakoulu
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Kirsi Ronkainen
- Marja Vellonen
Vastuuopettaja
Marja Vellonen
Ryhmät
-
STV218KATerveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K18, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- valita kehittämisprojektiinsa sopivat menetelmät ja perustella valintansa
- hankkia empiiristä aineistoa ja analysoida sitä
- tulkita empiirisiä tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä niiden pohjalta
- tunnistaa tutkimus- ja kehittämistyön eettisen näkökulman
- arvioida tutkimuksen luotettavuutta ja pätevyyttä
- soveltaa tutkimusviestinnän periaatteita suullisesti ja kirjallisesti
- laatia ja tulkita tutkimus- ja kehittämisraportteja
Toteutustapa
Osa 1. Laadullinen tutkimus, 2,5 op, opettaja Kirsi Ronkainen
Opintojakso toteutuu monimuotoisia oppimisen menetelmiä hyödyntäen (kts. yst. opetusaikataulut/Pakki).
Opiskelijat eri lukukausilla ovat toivoneet tutkimus- ja kehittämismenetelmien oppimisen tueksi lähiopetusta, jotta he saisivat hyvät lähtökohdat opinnäytetyön tekemiseen. Opiskelijalla on velvollisuus osallistua lähiopetukseen, sillä lähiopetus tukee olennaisesti oppimista ja muun muassa orientoitumista oppimistehtävien tekoon.
Opiskelija osoittaa osaamisensa kehittymistä opintojakson aikana erilaisin arvioitavin tehtävin. Opintojakson lopullinen arvosana on numeerinen T1-K5. Orientaatiokerralla esitellään opintojakson pakolliset suoritukset/ tehtävät ja arvioinnin perusteet (kts. yst. arviointikriteerit).
Opintojakson ohjeistus ja toteutustavat käydään yhdessä läpi orientaatiossa 20.8.
Osa 2. Määrällinen tutkimus, 2,5 op, opettaja Marja Vellonen, marja.vellonen@laurea.fi
Opetuksen aikataulut löytyvät Pakista.
Aika ja paikka
Tikkurilan kampus, päivätoteutus
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kvanlitatiivinen tutkimus:
Oppimateriaali osoitetaan kunkin aihesisällön käsittelyn yhteydessä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Korkeakoulutasoiset tutkimusmenetelmäopinnot.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Orientaatioissa läsnäolopakko.
HUOM, muutoksia saattaa tulla vielä, tarkista vielä Pakista aikataulut syksyllä 2019.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 h opiskelijan työtä
Laadullinen tutkimus 2,5 op:
- Lähiopetus 1 op
- Itsenäinen tai pari-ja tiimityö 4 op
Määrällinen tutkimus 2,5 op:
- Lähiopetus 4hx3, läsnäolo suotavaa, + tukipajat (vapaaehtoinen) 0,5 op
- Itsenäinen opiskelu 4,5 op
Sisältö ja sen jaksotus
Laadullinen tutkimus: Katso Optimassa kuvattu Aikataulutus ja ohjelma.
Määrällinen tutkimus: Ks. aikataulut Pakista, orientaatiossa käydään läpi aikataulutus ja ohjelma.
Lisätietoja opiskelijoille
Huomioithan, että ennen opinnäytetyön aloitusta Tutkitmus-ja kehittämismenetelmien 5 op opinnot tulee olla suoritettu.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kvalitatiivinen tutkimus, arvioitavat oppimistehtävät:
1. Teoreettinen viitekehys ja keskeiset käsitteet 30%
2. Minitutkimus 30%
3. Valmistautuminen akvaariokeskusteluun laadullisen tutkimuksen etiikasta ja luotettavuudesta 30%
Arviointiasteikko 1-5.
Kvantitatiivinen tutkimus, arvioitavat oppimistehtävät:
Käydään läpi opintojakson orientaatiossa. Arviointiasteikko 1-5.