Kuvallisen ilmaisun pedagogiset mahdollisuudet (10 op)
Toteutuksen tunnus: R0143-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
13.05.2019 - 26.05.2019
Ajoitus
29.08.2019 - 31.10.2019
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
6 op
Toteutustapa
90 % Lähiopetus, 10 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea-ammattikorkeakoulu
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 22
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Satu Bethell
Vastuuopettaja
Satu Bethell
Ryhmät
-
TOS219SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S19, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- omaksuu sosiaalipedagogisia työskentelymalleja kasvun ja kehityksen sekä osallisuuden rakentamiseksi kuvallisen ilmaisun keinoin
- hallitsee kuvallisen ilmaisun toimintatapoja ja teoreettisia lähtökohtia sosiaalialan viitekehyksessä
- hahmottaa oman kuvallisen työskentelyn kautta kuvallisen työskentelyn mahdollisuuksia yksilön elämässä
- luo oman näkemyksensä kuvallisten toimintatapojen yhteisöllisistä, yhteiskunnallisista ja globaaleista mahdollisuuksista
Toteutustapa
Kurssi muodostuu taidepainotteisesta kontaktiopetuksesta ja toiminnallisesta LbD pohjaisesta asiakasprojektista, joka toteutetaan opiskelijan vapaasti valittavassa paikassa kurssin aikana. Tavoitteena on, että työskentelyssä painottuvat asiakaslähtöisyys, sosiaalipedagoginen näkökulmaja osallisuus asiakastyössä kuvallista ilmaisua hyödyntäen.
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija:
• omaksuu sosiaalipedagogisia työskentelymalleja kasvun ja kehityksen sekä osallisuuden tukemiseksi kuvallisen ilmaisun keinoin
• hallitsee kuvallisen ilmaisun erilaisia toimintatapoja ja teoreettisia lähtökohtia sosiaalialan viitekehyksessä
• hahmottaa oman kuvallisen työskentelyn kautta kuvallisen työskentelyn mahdollisuuksia yksilön elämää tukevana kuntoutusmuotona
• luo oman näkemyksensä kuvallisten toimintatapojen yhteisöllisistä ja yhteiskunnallisista mahdollisuuksista
Aika ja paikka
Toteutus syksyllä 2019 Laurea Tikkurilan Kampuksella.
Tarkempi aikataulu löytyy Pakista kesäkuun alussa ja kurssin alettua Optimasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksoon kuuluu asiakasprojekti, joka tehdään sosiaalialan toimintaympäristöissä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetus 5 op
Asiakastyöprojekti 3 op
Oppimistehtävät 2 op
Lisätietoja opiskelijoille
Lähiopetuksessa on läsnäolovelvollisuus 75 %, joka tarkoittaa, että poissaoloja voi olla yhteensä 16h (yksi opetuskerta, aamu-/iltapäivä on 4 h). Yli 16h poissaolot vaikuttavat alentavasti opintojakson kokonaisarvosanaan yhdellä numerolla.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelijoiden itse- ja vertaisarviointi, opettajien palaute ja arviointi. Työelämältä saatu palaute projektityöskentelyssä. Arviointi perustuu opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseen.
Hylätty (0)
Arviointikriteerit ilmoitetaan opintojakson alkaessa ja ne perustuvat opintojakson tavoitteiden saavuttamiseen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arviointikriteerit ilmoitetaan opintojakson alkaessa ja ne perustuvat opintojakson tavoitteiden saavuttamiseen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arviointikriteerit ilmoitetaan opintojakson alkaessa ja ne perustuvat opintojakson tavoitteiden saavuttamiseen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointikriteerit ilmoitetaan opintojakson alkaessa ja ne perustuvat opintojakson tavoitteiden saavuttamiseen.