Varhaiskasvatuksen pedagoginen osaaminen (10 op)
Toteutuksen tunnus: R0094-3011
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
05.04.2021 - 06.05.2021
Ajoitus
06.05.2021 - 20.08.2021
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
9 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
10 % Lähiopetus, 90 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Hyvinkää, sote
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Paula Väliaho
- Marika Kivistö
Vastuuopettaja
Paula Väliaho
Ryhmät
-
TOS220SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S20, Terveys- ja hyvinvointialat
-
USF321KUWork and Study Fast Track, K21, Lohja
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- jäsentää varhaiskasvatuksen arvopohjaa, päämääriä ja tietoperustaa
- huomioida kasvatuksessa lapsen ominaiset tavat toimia
- tunnistaa osallisuuden, yhteisöllisyyden ja dialogisen vuorovaikutuksen merkitystä lapsen kasvussa,kehityksessä ja oppimisessa
- luoda edellytyksiä kasvatuskumppanuudelle ja yhteistyölle
Toteutustapa
Opintojakso toteutetaan pääasiassa verkko-opetuksena kesällä 2021. Elokuussa 2021 pidettävä opintojakson seminaari pidetään mahdollisuuksien mukaan ja tilanteen salliessa Hyvinkään kampuksella. Opintojaksolla on joka tapauksessa aikaan sidottua opetusta, jossa on läsnäolovelvollisuus. Sekä opetus että tehtävien palautukset on merkitty opintojakson lukujärjestykseen. Lukujärjestykseen on merkitty myös ohjausmahdollisuus. Läsnäolovelvoitteinen opetus on tarkennettu toteutussuunnitelman kohdassa Toteutuksen tärkeät päivämäärät.
Opintojakson ennalta sovittuna työelämäyhteistyökumppanina toimii Laurean avainkumppani Hyvinkään seurakunta. Työelämäyhteistyö toteutuu vallitsevan tilanteen huomioiden ja se voi toteutua Hyvinkään seurakunnan puitteissa.
Opintojaksolla käytetään Canvasta, joka on myös opintojakson ensisijainen viestintäkanava.
Aika ja paikka
[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson kirjallisuus esitellään opintojakson Canvas-tilassa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Opintojakson voi suorittaa myös työn opinnollistamisena. Aloitteen vaihtoehtoisilla suoritustavoille suorittamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintojaksosta vastaava opettaja. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla suunniteltu työelämäyhteistyön osuus on 4 op, joka toteutetaan lähtökohtaisesti pienryhmässä. Opintojakson työelämäkumppani on Hyvinkään seurakunta, jonka puitteissa työelämäyhteistyön osuus on mahdollista toteuttaa. Työelämäyhteistyössäkin huomioidaan tarkasti vallitsevat koronasuositukset.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opetuksessa on läsnäolovelvollisuus seuraavilla opetuskerroilla:
Orientaatio, 6.5. klo 8.30-15.45
Seminaari 20.8. klo 8.30-15.45
Opintojakson tehtävien palautuspäivät (tarkentuu!):
Vasu ja oppimisen alueet -tehtävä 24.5.
Lapsen kasvu, kehitys ja oppiminen -tehtävä 6.8.
Lapsen osallisuus -tehtävä 20.8.
Huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö -tehtävä 20.8.
Kansainvälisyys toteutuksella
Opintojaksolla ei ole tiedossa kv-yhteyksiä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojaksolla on 4 osaa. Opintojakson osat ja niiden laajuudet ovat:
1. Varhaiskasvatuksen perusteet, 3 op
2. Lapsen kasvu, kehitys ja oppiminen, 3 op
3. Lapsen osallisuus, 2 op
4. Huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö, 2 op
Yksi opintopiste vastaa n. 27 h työtä. Osat 3 ja 4 suoritetaan lähtökohtaisesti pienryhmässä. Pienryhmät muodostetaan orientaatiossa.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakso on osa Varhaiskasvatuksen osaamisen ops-moduulia. Opintojakso tarjoaa monipuolista osaamista kaikille, joiden tavoitteena on lasten kanssa työskenteleminen. Sen suoritettuaan opiskelijalla on kattava kuva varhaiskasvatuksen perusteista sekä lapsille ominaisista tavoista toimia ja heidän kanssaan työskentelystä. Tilanteen salliessa opiskelijalla on myös käytännön kokemusta sekä lasten että heidän huoltajiensa kanssa toimimisesta.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”
Opintojakso on suunnattu ensisijaisesti varhaiskasvatukseen suuntautuville sosiaalialan opiskelijoille.
Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy opintojakson Canvas-tilasta opintojakson alettua.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Lapsen kasvu, kehitys ja oppiminen-, Lapsen osallisuus- ja Huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö -tehtävät arvioidaan numeerisesti. Lapsen kasvu, kehitys ja oppiminen -tehtävä tehdään yksilötyönä, muut pienryhmätehtävinä. Pienryhmätehtävän arvioinnin tukena voidaan käytetään pienryhmätehtävän itsearviointilomaketta. Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu näiden kolmen tehtävän arvosanojen keskiarvosta.
Ensimmäisen palautuspäivän puitteissa palautetuista tehtävistä voi saada numeerisen arvioinnin lisäksi myös kirjallista palautetta. Arvioinnissa sovelletaan alla esitettyä arvointikriteeristöä.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
[Jätä soveltuvilta osin:] Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.