Kestävä kuluttajakäyttäytyminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: HY00BP21-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
23.11.2020 - 29.11.2020
Ajoitus
11.02.2021 - 12.02.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Kestävän kasvun johtaminen (HYV6), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Maria Ekström
Ryhmät
-
HYV620SJKestävän kasvun johtaminen, yamk, S20, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- ottaa vastuuta kuluttajakäyttäytymisen muuttamisesta kestävämpään suuntaan
- osallistua kestävää kulutusta edistävään kansainväliseen keskusteluun
- vaikuttaa sosiaalisiin normeihin, jotka mahdollistavat kestävää kulutusta
- tiedostaa tiedon ja tunteiden vuorovaikutusta kuluttajakäyttäytymisessä
- luoda uusia kestäviä kulutusmalleja
Toteutustapa
Opintojakso toteutetaan seuraavalla formaatilla:
Kaksi lähipäivää, 11-12.2.2021.Lähipäivien tavoitteena on luoda yhteinen käsitys siitä, miten voidaan parhaiten edistää tulevaisuuden kestävää kuluttajuutta.
Lähipäiviin valmistaudutaan palauttamalla kaksi ennakkotehtävää. Toisessa tehtävässä luodaan synteesi tietoperustasta ja toisessa havainnoidaan kuluttajakäyttäytymistä tietoperustaa hyödyntäen.
Oppimisympäristönä on Canvas, jossa opintojakson viestintä ja tehtävien palautus tapahtuu. Tavoitteena on olla yhteistyössä TKI-hankkeiden kanssa. Sovitaan tästä syksyllä 2020.
Aika ja paikka
[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Artikkelit (löytyvät Laurea Finnan kautta)
Armstrong, C.M.; Niinimäki, K.; Lang, C.; Kujala, S. A Use-Oriented Clothing Economy? Preliminary Affirmation for Sustainable Clothing Consumption Alternatives. Sustain. Dev. 2016, 24, 18–31.
Camacho-Otero, J., Boks, C., & Pettersen, I. N. (2018). Consumption in the circular economy: A literature review. Sustainability, 10(8), 2758.
Catulli, M.; Lindley, J.; Reed, N.; Green, A.; Hyseni, H.; Kiri, S. What is Mine is NOT Yours: Further insight
on what access-based consumption says about consumers. In Consumer Culture Theory; Emerald Group
Publishing Limited: Bingley, UK, 2013.
Mugge, R.; Jockin, B.; Bocken, N. How to sell refurbished smartphones? An investigation of different customer groups and appropriate incentives. J. Clean. Prod. 2017, 147, 284–296.
Muranko, Z., Andrews, D., Newton, E. J., Chaer, I., & Proudman, P. (2018). The pro-circular change model (P-CCM): proposing a framework facilitating behavioural change towards a circular economy. Resources, Conservation and Recycling, 135, 132-140.
Mylan, J. Understanding the diffusion of Sustainable Product-Service Systems: Insights from the sociology of consumption and practice theory. J. Clean. Prod. 2015, 97, 13–20.
White, K., Habib, R., & Hardisty, D. J. (2019). How to SHIFT consumer behaviors to be more sustainable: A literature review and guiding framework. Journal of Marketing, 83(3), 22-49.
Ellen MacArthur Foundation. (2015). Towards a circular economy: Business rationale for an accelerated transition.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.”
Opintojakson voi suorittaa osoittamalla hankittua osaamista vastaavalla YAMK-tasoisella opintojaksosuorituksella. Ole yhteydessä vastuuopettajan.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla tehdään yhteistyötä TKI-hankkeiden ja/tai työelämän kanssa opintojakson sisällön puitteissa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Toteutuksella on kaksi lähipäivää 11-12.2.2021, jossa yhteiskehitetään ja luodaan yhteinen ymmärrys aihepiiristä. Läsnäolo lähipäivinä on suositeltavaa. Ole yhteydessä vastuuopettajaan mikäl läsnäolosi ei ole mahdollinen
Tehtävä 1 Määraika 31.1.2021
Tehtävä 2 Määräaika 10.2.2021
Kansainvälisyys toteutuksella
Tavoitteena on olla yhteistyössä Laurean kv-partnerin kanssa. Tästä sovitaan viimeistään marraskuussa 2020.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Tehtävä 1 2 opintopistettä
Tehtävä 2 2 opintopistettä
Lähipäivät 1 opintopiste
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojaksolla tutustutaan myös ympäristövaikutusten markkinointitapoihin kriittisesti (katso lisätietoja kuluttaja-asiamiehen sivuilta). "Kuluttajat haluavat vaikuttaa valinnoillaan ja siksi on tärkeää, että yritykset tuovat esiin tuotteiden ympäristövaikutuksia." (lähde: Kilpailu- ja kuluttajavirasto, https://www.kkv.fi/ajankohtaista/Tiedotteet/2019/kestava-kulutus-on-yhteispelia--kuluttajien-on-voitava-luottaa-yritysten-ymparistovaitteisiin/ ) Tarkastellaan yritysten ympäristömarkkinointia (katso esim. Kuluttaja-asiamiehen linjausta https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/julkaisut/kuluttaja-asiamiehen-linjaukset/aihekohtaiset/ymparistomarkkinointi/ ). Opintojakson keskeisiä näkökulmia ovat B2C ja C2C (vertaiskauppa).
Lisätietoja opiskelijoille
Ilmoita viimeistään 31.12.2020, mikäli et voi osallistua opintojaksolle.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
”Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön” (Laurean tutkintosääntö).
Tehtävä 1 arvioidaan viimeistään 15.2.2021
Tehtävä 2 arvioidaan viimeistään 28.2.2021
Arvosana kirjataan viimeistään 1.3.2021 olettaen, että opiskelija on palauttanut tehtävänsä määräaikaan mennessä.
”Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä , tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.]
Hylätty (0)
Tehtäviä ei ole palautettu ajoissa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)