Eettinen toiminta ja päätöksenteko (5 op)
Toteutuksen tunnus: A9460-SYA51811
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
14.05.2018 - 31.05.2018
Ajoitus
28.08.2018 - 21.12.2018
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Leppävaara, sote
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 26
Koulutus
- Johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalan muutoksessa (SYA5), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Mikko Häkkinen
- Soile Juujärvi
Vastuuopettaja
Soile Juujärvi
Ryhmät
-
SYA518KJJohtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalan muutoksessa, yamk, K18, Leppävaara
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja reflektoida omia ja työyhteisön asenteita ja arvoja
- tunnistaa ja analysoida eettisiä ongelmia moniammatillisessa yhteistyössä, lähijohtamisessa ja organisaation kehittämisessä
- ratkaista eettisiä ongelmia ammattialan arvoja ja eettisiä teorioita hyödyntäen
- perustella eettisiä ratkaisujaan osana ammatillista päätöksentekoa ja johtamista
- ajaa potilaan tai asiakkaan oikeuksia
- käynnistää toimenpiteitä eettisen toimintakulttuurin kehittämiseksi
Toteutustapa
Opintojakso koostuu lähiopetuksesta (28 h) ja pienryhmäkeskusteluista Optima-työtilassa ryhmän laatiman aikataulun mukaisesti. Lähiopetuksessa käsitellään sosiaali- ja terveydenhuollon kannalta keskeisiä eettisiä lähestymistapoja ja ajankohtaisia eettisiä ongelmia.
Opiskelija tuo vuorollaan verkkokeskusteluun eettisen ongelman, josta keskustellaan lähiopetuksen ja kirjallisuuden aineistojen pohjalta. Opiskelija analysoi eettisen ongelman arvioitavassa kirjallisessa tehtävässä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Juujärvi, S,, Myyry, L. & Pesso, K. (2007, 2011). Eeettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Helsinki:Tammi.
Sosiaaliset oikeudet: näkökulmia perustaan ja toteutumiseen (2017). Nykänen, E. (toim.) Helsinki: THL. E-kirja Laurean kirjastossa.
Sosiaalialan ammattihenkilöstön eettiset ohjeet (2017)
http://talentia.e-julkaisu.com/2017/eettiset-ohjeet/
Sairaanhoitajien eettiset ohjeet
https://sairaanhoitajat.fi/jasenpalvelut/ammatillinen-kehittyminen/sairaanhoitajan-eettiset-ohjeet/
Fysioterapeuttien eettiset ohjeet
https://www.wcpt.org/policy/ps-ethical-responsibilities
Valtakunnallisen sosiaali- ja terveysalan eettisen neuvottelukunnan (ETENE) julkaisut http://etene.fi/julkaisut
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Hankkeen opetus on osa hanketta Osaavan työvoiman varmistaminen sosiaali- ja terveydenhuollon murroksessa (COPE). Opintojaksolla kerätään tutkimusaineistoa ja se sisältää alku- ja loppukyselyt.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Lähiopetus: katso ryhmän aikataulu
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 1/3
Verkkokeskustelu 1/3
Itsenäinen työskentely ja tehtävä 1/3
Sisältö ja sen jaksotus
1. lähiopetus 8.9.
Restin eettisen toiminnan malli
Huolenpidon ja oikeudenmukaisuuden etiikat
2. lähiopetus 4.10.
Kolmen näkökulman malli
Kirjallisen tehtävän ohjeistus
Sosiaalietiikan teoriat
3. lähiopetus 8.11.
Ammatteettiset ohjeet ja niiden soveltaminen eettisessä päätöksenteossa
4. lähiopetus 29.11.
Johtamisen oikeudenmukaisuus
Eettinen toiminta työyhteisöjen johtamisessa
Verkkokeskustelun aika 4.10.-29.11.
Kirjallisen tehtävän palautus ja loppukyselyn täyttäminen 16.12. mennessä
Lisätietoja opiskelijoille
Juujärvi ym. (2008) Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa on opintojakson käsikirja. Opiskelua auttaa orientoiva tutustuminen lähiopetuksen aiheisiin kirjan perusteella.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvointi perustuu aktiivisuuteen lähiopetuksessa, verkkokeskusteluissa ja kirjalliseen tehtävään.
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta tyydyttävän kriteerejä arvioinnin eri osa-alueilla, osallistuu riiittämättömästi verkkokeskusteluun tai ei palauta opintojakson kirjallista tehtävää sovitussa ajassa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tunnistaa tyypillisiä eettisiä ongelmia työyhteisössä.
Opiskelija osaa analysoida eettisiä ongelmia asiakkaiden ja ammattilaisten
hyvinvoinnin ja oikeuksien näkökulmasta.
Opiskelija ymmärtää tutkitun tiedon merkityksen ja osaa käyttää ammatillisia arvoja ammatillisessa päätöksenteossa.
Opiskelija osallistuu keskusteluun ammattialan arvoista ja eettisistä ongelmista.
Opiskelija tekee toimenpide-ehdotuksia.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tunnistaa eettisiä ongelmia jokapäiväisessa työelämässä.
Opiskelija osaa analysoida eettisiä ongelmia työyhteisön ja johtamisen näkökulmasta.
Opiskelija käyttää tutkittua tietoa, ammatillisia arvoja ja erilaisia eettisiä teorioita ammatillisessa
päätöksenteossa.
Opiskelija osallistuu aktiivisesti keskusteluun ammattialan arvoista ja eettisistä ongelmista.
Opiskelija tekee perusteltuja kehittämisehdotuksia työelämän käytänteiden parantamiseksi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tunnistaa eettisiä ongelmia epäselvissä työelämän tilanteissa.
Opiskelija analysoi eettisiä ongelmia yhteiskunnallisesta perspektiivistä. Hän muodostaa ja hallitsee tutkittuun tietoon, ammatillisiin arvoihin ja eettisiin teorioihin perustuvan näkemyksen.
Opiskelija käynnistää aktiivisesti keskustelua ja ammattialan arvoista ja eettisistä ongelmista.
Opiskelija käynnistää perusteltuja työelämän kehittämistoimenpiteitä.