Muutoksen johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: A9326-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
13.05.2019 - 26.05.2019
Ajoitus
01.08.2019 - 28.11.2019
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
- Maria Ekström
Ryhmät
-
TYJ19SJTäydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S19, Yhteiset opinnot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- luoda muutokseen valmistavan suunnitelman ja innostaa muita muutoksen tekemiseen
- luoda uusia muutosviestinnän tapoja ja ymmärtää muutosviestinnän tärkeyden
- mitata muutoksen tuloksia eri näkökulmista
- ymmärtää omia vahvuuksia ja heikkouksia muutoksen johtamisessa
Toteutustapa
Opintojaksolla on 3 lähipäivää. Lähipäivissä käsitellään muutoksen johtamisen tietoperustaa luennoiden ja yhteiskehittäen. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää osallistumista ensimmäiseen lähiopetuspäivään.
Opintojaksoon kuuluu kolme tehtävää:
1 FIKTIO (2 opintopistettä Arviointi: 1-5)
Lue omaelämäkerta/romaani ja kirjoita essee (maks. 5 sivua) yhdistäen pohdintojasi johtajuuden muotoutumiseen tarinallisuuden kautta (storytelling). Käytä esimerkiksi seuraavaa lähdettä: Auvinen, T., Aaltio, I., & Blomqvist, K. (2013). Constructing leadership by storytelling–the meaning of trust and narratives. Leadership & Organization Development Journal, 34(6), 496-514. (Yksilötehtävä)
DEADLINE: 30.9.2019
2 FAKTA (2 opintopistettä Arviointi: 1-5)
Lue tutkittua tietoa muutoksen viestinnästä ja kirjoita siitä pohtiva raportti (maks. 5 sivua) . Käytä vähintään 5 tutkimuksellista lähdettä. Mikäli tavoitat erinomaista arvosanaa käytä myös vertaisarvioituja, englanninkielisiä tutkimusjulkaisuja .(Yksilö- tai ryhmätehtävä)
DEADLINE: 18.11.2019
3 ETHOS, PATHOS & LOGOS (1 opintopiste Arviointi: Hyväksytty/Hylätty)
Viestinnän keinoin sujuvaan muutokseen, hyödyntäen tietoa ethoksesta, pathoksesta & logoksesta. (Ryhmätehtävä)
DEADLINE/ESITYS: 28.11.2019
LISÄTIETOJA OPINTOJAKSOSTA SÄHKÖPOSTITSE ILMOITTAUTUMISAJAN PÄÄTYTTYÄ.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Allen, J., Jimmieson, N. L., Bordia, P., & Irmer, B. E. (2007). Uncertainty during organizational change: Managing perceptions through communication. Journal of change management, 7(2), 187-210.
Auvinen, T., Aaltio, I., & Blomqvist, K. (2013). Constructing leadership by storytelling–the meaning of trust and narratives. Leadership & Organization Development Journal, 34(6), 496-514.
Hon, A. H., Bloom, M., & Crant, J. M. (2014). Overcoming resistance to change and enhancing creative performance. Journal of Management, 40(3), 919-941.
Kotter, J. P. (2014). Accelerate: building strategic agility for a faster-moving world. Harvard Business Review Press.
Kunze, F., Boehm, S., & Bruch, H. (2013). Age, resistance to change, and job performance. Journal of Managerial Psychology, 28(7/8), 741-760.
Langley, A, Smallman, C., Tsoukas, H. & Van de Ven, A. 2013: Process Studies of Change in Organization and Management: Unveiling Temporality, Activity, and Flow Journal of Academy Management, February 1, 2013 vol. 56 no. 1 1-13
Lindell, J. 2017. Muutosjohtajuuden pirullinen puoli. Väitöskirja Acta Wasaensia 375, Sosiaali- ja terveyshallintotiede https://www.univaasa.fi/fi/research/publications/orders/database/?julkaisu=894
Matos Marques Simoes, P., & Esposito, M. (2014). Improving change management: How communication nature influences resistance to change. Journal of Management Development, 33(4), 324-341.
Ponteva, K. (2010). Onnistu muutoksessa. WSOYpro Oy. WS Bookwell Oy, Juva. Löytyy e-kirjana Talentumin kautta.
Saarisilta & Heikkilä (toim.)Yhdessä innovoimaan - osallistuva innovaatiotoiminta ja sen johtaminen sosiaali- ja terveysalan muutoksessa - Osuva-tutkimushankkeen loppuraportti
julkari.fi
Julkaisun pysyvä osoite on http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-302-433-5
Vakola, M. 2013: Multilevel Readiness to Organizational Change: A Conceptual Approach. Journal of Change Management Vol. 13, Iss. 1
Verschoor, C. 2015. Change ahead: How research and design are transforming business strategy. Amsterdam: BIS Publishers.
Wenhao Luo Lynda Jiwen Song Diether R Gebert Kai Zhang Yunxia Feng , (2016)," How does leader communication style promote employees’ commitment at times of change? ", Journal of Organizational Change Management, Vol. 29 Iss 2 pp. 242 – 262
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opiskelijat voivat yhdistää opintojakson projektin työelämän kehittämiseen (omaan yritykseen, organisaatioon)
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tietoperusta:
Hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti.
Käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä.
Ongelmanratkaisu:
Ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa.
Kehittäminen:
Tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen.
Viestintä:
Viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tietoperusta:
Hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. Käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä.
Ongelmanratkaisu:
Ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja.
Kehittäminen:
Luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon.
Viestintä:
Viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tietoperusta:
Luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden.
Ongelmanratkaisu:
Ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja.
Kehittäminen:
Osaa tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa.
Viestintä:
Viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisö