Talousohjaus palveluliiketoiminnassa (5 op)
Toteutuksen tunnus: A9321-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
23.11.2020 - 29.11.2020
Ajoitus
18.01.2021 - 31.07.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Palvelumuotoilu (MYA3), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Marjo Lipasti
Ryhmät
-
MYA320SJPalvelumuotoilu, yamk, S20, Leppävaara
-
MYA321KJPalvelumuotoilu, yamk, K21, Leppävaara
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tuottaa taloushallinnon informaatiota päätöksenteon, kehittämisen ja hinnoittelun tueksi
- analysoida palvelun kannattavuutta
- laatia budjetteja palvelujen kehittämisprosessiin
- käyttää erilaisia mittareita tavoitteiden asettamisessa ja seurannassa
Toteutustapa
Opintojakson tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
-tuottaa taloushallinnon informaatiota päätöksenteon ja prosessien kehittämisen tueksi
-hinnoitella uusia palveluja ja soveltaa kustannuslaskentaa asiakaskannattavuuden analysoimisessa
-laatia budjetteja
-käyttää erilaisia mittareita tavoitteiden asettamisessa ja seurannassa
Opintojakson sisältö:
-palveluiden kustannusten määrittely
-palveluiden hinnoittelu ja asiakaskannattavuus
-talousohjauksen raportit
-budjetointi
-mittarit
Opintojakson suorittaminen:
1. Kirjallisuustehtävä: max 10p
2. Budjetointi ja mittarit: max 10p
3. Palveluiden hinnoittelu max 10p
4. Asiakaskannattavuus: max 10p
5. Loppuraportti: Raportti max 30p, excel laskelmat max 30p
Loppuraportin esimerkki aiheita:
Asiakaskannattavuus, elinkaarilaskenta, CLV, CE jne.
Strateginen johdon laskentatoimi, BSC, tuloskortti
Lean-ajattelu
Projektien kannattavuus ja budjetointi
Palveluiden hinnoittelu
Tuottojohtaminen, revenue management
Investointien suunnittelu ja kannattavuus
Kustannushallinta
Toimintolaskenta, ABC
KPI ja erilaiset mittaristot, esim. tietty yritys tai toimiala
Digitaalinen talousohjaus
Osallistuva budjetointi
Jakamistalous
Aloittavan yrityksen taloussuunnittelu
Oma aihe
Yhteensä kurssista voi saada max 100 pistettä.
Pisteet Arvosana
0-49 0
50-59 1
60-69 2
70-79 3
80-89 4
90-100 5
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kirjallisuuslista
Jormakka, Koivusalo, Lappalainen, Niskanen: Laskentatoimi, Edita, (Luvut 6-11)
Järvenpää, Länsiluoto, Partanen, Pellinen: Talousohjaus ja kustannuslaskenta, Sanoma Pro
Suomala, Manninen, Lyly-Yrjänäinen: Laskentatoimi johtamisen tukena, Edita
Eklund, Kekkonen: Kannattavuuslaskenta ja hinnoittelu, Sanoma Pro (liiketalouden perustutkinnon kirja)
Ikäheimo, Laitinen, Laitinen, Puttonen: Yrityksen taloushallinto tänään, Vaasan yritysinformaatio 2014
Kaarlejärvi, Salminen: Älykäs taloushallinto: automaation aika
Ruokonen: Biteistä Bisnestä!: digitaalisen liiketoiminnan käsikirja, Docendo
Lopez: Value-based Marketing Strategy: Pricing and Costs for Relationship Marketing
Macdivitt, Wilkinson: Value-based pricing: drive sales and boost your bottom line by creating, communicating and capturing customer value
Gowthorpe, C: Management Accounting, SOUTH-WESTERN CENGAGE Learning
Alhola, Lauslahti: Taloutta johtamista varten: esimiehille ja asiantuntijoille, Edita Prima Oy,( osa 2)
Alhola, Lauslahti: Laskentatoimi ja kannattavuuden hallinta, WSOY, (Osa 4 Liiketoiminnan suunnittelu ja osa 5 Raportointi ja mittaristot)
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
A9321 Talousohjaus palveluliiketoiminnassa, arviointikriteerit
Arviointi perustuu:
- kirjallisiin raportteihin, (teoria, lähteet, käytännön omat esimerkit)
- loppuraportin arvioinnissa otetaan huomioon teoriosuuden lisäksi ennenkaikkea teorian soveltaminen omaan käytännön esimerkkiin, kuten oma palvelumuotoilun case, oma palvelumuotoilun yritys/ projekti/ kehittämishanke/ työpaikan kehittämisprojekti
- excelillä tehtyjen laskelmien selkeys
- verkkokeskusteluun osallistuminen
arvosana 1: Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. Opiskelija osaa käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. Opiskelija osaa ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. Opiskelija osaa tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. Opiskelija viestii selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
arvosana 3: Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. Opiskelija käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. Opiskelija osaa ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. Opiskelija osaa luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. Opiskelija viestii asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti.
arvosana 5: Opiskelija osaa luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. Opiskelija osaa ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. Opiskelija osaa tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa. Opiskelija osaa viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle.
Opintojakso noudattaa osaamistavoitteeltaan kansallisen viitekehyksen tasoa 7 (ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
arvosana 1: Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. Opiskelija osaa käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. Opiskelija osaa ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. Opiskelija osaa tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. Opiskelija viestii selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
arvosana 3: Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. Opiskelija käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. Opiskelija osaa ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. Opiskelija osaa luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. Opiskelija viestii asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
arvosana 5: Opiskelija osaa luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. Opiskelija osaa ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. Opiskelija osaa tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa. Opiskelija osaa viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle.