Asiakastyön dokumentaation merkitys lastensuojelussa (5 op)
Toteutuksen tunnus: TO00BS72-3001
Toteutuksen perustiedot
Ajoitus
01.05.2021 - 28.02.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Laurea Hyvinkää, sote
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSY2), Laurea yhteinen
Opettaja
- Pia Harju
Vastuuopettaja
Pia Harju
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- ymmärtää kirjaamisen lakisääteisyyden ja dokumentoinnin merkityksen lastensuojelun
asiakasprosessissa
- määrämittaisen kirjaamisen periaatteet ja asiakastyön eri dokumentit lastensuojelussa
- ymmärtää perheiden osallistamisen merkityksen ja haasteet dokumentointityössä
- huomioida lasten osallisuuden ikätasoisesti
- dokumentaation merkitys vanhempien osallistamisessa perheen asiakasprosessissa
Toteutustapa
Opintojakso suoritetaan osallistumalla virtuaalisesti toteutettavaan lähiopetukseen, seminaaripäivään, opiskelemalla itsenäisesti sekä ryhmässä ja tekemällä opintojaksoon kuuluvat oppimistehtävät. Myös työelämälähtöinen projekti on mahdollinen.
Tämän opintojakson toisena lehtorina toimii Lohjan perheoikeudellisten palvelujen sosiaalityöntekijä Anne-Maiju Kaakkurivaara
Aika ja paikka
Teams 28.5.21 - 23.8.2021
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Käytämme opintojaksolla Canvas-työtilaa ja sinne tulee oppimateriaali.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelijoiden, jotka haluavat osoittaa opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisen, tulee sopia aikataulusta opintojakson vastuuopettajan kanssa. Osaamisen näyttö annetaan opintojakson aikana, mikäli osaamisanalyysi on hyväksytty ja oikeus osaamisen näyttöön annettu.
Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Tämä opintojakso on osa työelämälähtöistä koulutuskokonaisuutta, joten työelämän hyödyntäminen oppimisen tukena on osa opintojaksoa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Pe 28.5 klo 9-12 Opintojakson yleinen orientatio ja sisällön esittely. Dokumentoinnin merkitys. ( mahdollisuuksien mukaan läsnäolovelvoite)
Ti 8.6 Dokumentaation lakisääteisyys: asiakasasiakirjalaki, tietosuoja, salassapito
To 10.6 Kannan tuomat muutokset asiakasdokumentointiin, määrämuotoinen kirjaaminen, lastensuojelun asiakirjat (mahdollisuuksien mukaan läsnäolovelvoite)
Ti 15.6 Miten ja mitä kirjataan? Osallistava dokumentointi.
To 17.6 Reaaliaikainen kirjaaminen
Ma 23.8 Seminaari: puretaan osallistavan dokumentoinnin tehtävä
Kansainvälisyys toteutuksella
Tämä opintojakso on osa työelämälähtöistä koulutuskokonaisuutta, joten työelämän hyödyntäminen oppimisen tukena on osa opintojaksoa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä opintojaksolla on keskimäärin 135 työtuntia. Työmäärä koostuu lähiopetuksesta, itsenäisestä työskentelystä, ryhmätyöskentelystä, oppimistehtävien tekemisestä ja seminaarityöstä.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakson arviointi sisältää seuraavat toteutusosat:
1. Kirjallisuuden ja artikkelien pohjalta tehtävä referaatti (2 op), arviointi hyv/hyl.
2. Osallistavan dokumentoinnin oppimispäiväkirja (2 op), arviointi hyv/hyl.
3. Seminaari: ( 1 op), arviointi hyv/hyl. Osallistavan dokumentaation purku.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Laurean yleiset arviointikriteerit / vaativuustaso II
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opiskelija ei pääse opintojakson tavoitteisiin eikä palauta opintojakson arviointiin vaadittavia tehtäviä tai osallistu seminaaripäiviin.
Hylätty (0)
Opiskelija ei pääse opintojakson tavoitteisiin eikä palauta opintojakson arviointiin vaadittavia tehtäviä tai osallistu seminaaripäiviin.