Myynti ja asiakkuuksien johtaminen (10 op)
Toteutuksen tunnus: TO00BL02-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
04.02.2019 - 10.02.2019
Ajoitus
01.03.2019 - 15.05.2019
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
10 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Laurea-ammattikorkeakoulu
Toimipiste
Laurea Yhteinen
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOH2), Kauppa, hallinto ja oikeustieteet
Opettaja
- Johanna Lunkka
- Veera Lassila
Vastuuopettaja
Johanna Lunkka
Ryhmät
-
TOH218SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S18, Kauppa, hallinto ja oikeustieteet
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää asiakasstrategian ja –tavoitteiden merkityksen osana liiketoimintaa
- osaa hyödyntää asiakastietoa myyntityössä
- osaa myynnin johtamisen prosessin
- osaa valita myynnin ja markkinoinnin operatiiviset toimenpiteet asiakkaan ostoprosessissa
- osaa asettaa mittarit asiakkuuksien ja myynnin seuraamiseen
Toteutustapa
Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa, Optima-ympäristössä.
Pakollisia verkkotapaamisia on 2: orientaatio 4.3. klo 17-18 ja työpaja joko 8.4. klo 17-19 TAI 15.4. klo 17-19. Tapaamiset pidetään Zoom -verkkoalustalla.
Opintojakson teemoja esitellään opiskelijoille sekä verkkotapaamisissa eli tietoiskuissa (live+nauhoitus) tai materiaalipaketein teemasta riippuen. Kuhunkin teemaan liittyy jokin tehtävä. Aihepiirejä esittelevät myös yritysten edustajat.
Opintojaksolla on kolme arvioitavaa oppimistehtävää: 1.tehtäväpaketti myynnin ja asiakkuuksien johtamisen teemoista, 2. yritys-case ja 3. opiskelijavetoinen työpaja. Työpajan verkkotapaaminen on jokaiselle pakollinen.
Yritys-case tehtävässä opiskelija tai opiskelijapari toteuttaa yrityshaastattelun oman case-yrityksensä parissa tutustuen sen myynnin ja asiakkuuksien hallinnan prosessiin.
Työpajassa opiskelijatiimi valmistelee ja toteuttaa annettuun aiheeseen liittyvän alustuksen ja työpajan (Zoom).
Aika ja paikka
Verkkototeutus, Optima.
Verkkotapaamiset: Zoom.
Opintojakso alkaa 4.3. ja päättyy 15.5.
Pakolliset verkkotapaamiset:
-orientaatio 4.3. klo 17-18
-työpaja vaihtoehtoisesti 8.4. TAI 15.4. klo 17-19.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojaksolla hyödynnetään monipuolisesti aiheeseen sopivaa kirjallisuutta. Ohjaajien valitsemat lähteet ilmoitetaan Optima-työtilassa tarkemmin. Opiskelijat pääsevät myös valitsemaan lähdeaineistoa itsenäisesti.
Keskeisiä kirjalähteitä ovat:
Kurvinen, J. ja Seppä, M. B2B markkinoinnin ja myynnin pelikirja. Yritysjohdon opas myyntiin ja markkinointiin.
Bergström, S. ja Leppänen, A. 2015. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Luku 6.
Muu myöhemmin ilmoitettava materiaali ja luennot.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osaamisen näyttö.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla opiskelijapari perehtyy valitsemansa case-yrityksen myyntiin ja asiakkuuksien johtamisen toimintatapaan.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakso alkaa 4.3. ja päättyy 15.5.
Pakolliset verkkotapaamiset:
-orientaatio 4.3. klo 17-18
-työpaja vaihtoehtoisesti 8.4. TAI 15.4. klo 17-19.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tehtävät on rytmitetty tasaisesti opintojaksolle.
Verkkotapaamiset nauhoitetaan myöhemmin käytettäväksi.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtäväpaketti arviodaan asteikolla 1-5. (50% opintojakson arvosanasta)
Yrityscase arvioidaan asteikolla 1-5. (50% opintojakson arvosanasta)
Tiimissä tehtävä työpaja arvioidaan hyväksytty-hylätty.
Hyväksytyn arvosanan saaminen opintojaksosta edellyttää kaikkien osatehtävien tekemistä ja palauttamista.
Laurean arviointikriteerit vaatimustasolla 2.