Asiakaslähtöinen ohjaus (8 op)
Toteutuksen tunnus: SZ00BN23-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
11.03.2019 - 31.03.2019
Ajoitus
11.04.2019 - 31.05.2020
Opintopistemäärä
8 op
Virtuaaliosuus
7 op
Toteutustapa
13 % Lähiopetus, 87 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Sairaanhoitajan vastaanottotoiminta, erikoistumiskoulutus (SZV3), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Tinja Kaivolahti
- Riikka Ketonen
- Marja Vellonen
Vastuuopettaja
Marja Vellonen
Ryhmät
-
SZV319KESairaanhoitajan vastaanottotoiminta, erikoistumiskoulutus K19
Osaamistavoitteet
Opiskelija
? hallitsee valmentavan työskentelyotteen mukaiset asiakaslähtöiset ohjausmenetelmät ja -välineet sekä viestinnän uudistuvissa toimintaympäristöissä
? osaa tuottaa asiakastarpeen mukaisesti ohjausmateriaalia kirjallisesti ja erilaisia digitaalisia välineitä hyödyntäen
? hallitsee tavoitteellisen ja arvioivan ohjauksen ja sen dokumentoinnin
Sisältö
Sisältö:
- ohjauksen pedagogiset ja didaktiset lähtökohdat (tasa-arvoinen valmentava ohjaussuhde, yksilön ja ryhmien ohjaus)
- tavoitteellinen ohjausprosessi ja sen dokumentointi
- sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristöt ja alueelliset palvelut (sote-kela) ja ohjaaminen palvelujen piiriin moniammatillisessa tiimissä
- omahoitoa tukevat asiakaslähtöiset ohjausmenetelmät ja välineet
- ohjausmateriaalin tuottaminen sähköisiin välineisiin
- viestintäosaaminen sosiaali- ja terveysalalla
Toteutustapa
Osa 1. Ohjauksen pedagogiset lähtökohdat 1 op
Osa 2. Ohjauksen työmenetelmät 7 op
Sisältö
• Tavoitteellinen ohjausprosessi
• Tasa-arvoinen valmentava ohjaussuhde
• Yksilön ja ryhmien ohjaus
• Omahoitoa tukevat asiakaslähtöiset ohjausmenetelmät (motivoiva keskustelu, muutosvaihe malli)
• Dialoginen vuorovaik. orientaatio, voimavarainen ohjaus
Ks. Optimasta toteutuksen kuvaukset.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Lisätiedot
Arviointikriteerit:
- osaa suunnitella ja toteuttaa asiakaslähtöisen ohjausprosessin sekä arvioida sitä osana hoidon dokumentointia
- hyödyntää ohjauksessa ja (terveys)viestinnässä digitaalisia välineitä ja ympäristöjä
- arvioi ja tuottaa eri asiakasryhmille suunnattua ohjausmateriaalia erilaisia ohjauksellisia välineitä hyödyntäen
- arvioi ja hyödyntää palveluverkoston mahdollisuuksia osana asiakaslähtöistä ohjausta