Työvälineitä perheiden tukemiseksi sosiaali -ja terveysalalla (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0369-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
25.11.2019 - 05.01.2020
Ajoitus
22.01.2020 - 04.03.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Yhteinen
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Liisa Lassila
- Anne Hiller-Ikonen
Ryhmät
-
TOS219SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S19, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- tunnistaa ehkäisevän perhetyön/-hoitotyön menetelmiä
- käyttää ja soveltaa erilaisia menetelmiä perheiden kanssa
- ymmärtääperheiden osallisuuden ja voimavarojen merkityksen
Toteutustapa
Sisältö:
Ratkaisu- ja voimavarakeskeinen ajattelutapa.Ennaltaehkäiseviä menetelmiä perheiden
kanssa työskenneltäessä sosiaali- ja terveysalalla. Mm. perhe- ja paripsykoterapeutti Outi Ståhlberg kouluttaa osallistujat Lapset puheeksi menetelmään. Todistuksen Lapset puheeksi menetelmästä saa, jos on läsnä ko. koulutuspäivät (kesto kaksi päivää).
Osaamistavoitteet:
tunnistaa ehkäisevän perhetyön/-hoitotyön menetelmiä
käyttää ja soveltaa erilaisia menetelmiä perheiden kanssa
ymmärtääperheiden osallisuuden ja voimavarojen merkityksen
Toteutustapa- ja oppimisympäristö:
Kontaktiopetus, ryhmä- ja yksilötehtävät
Aika ja paikka
Tammi- maaliskuu 2019 Laurea Tikkurila
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ilmoitetaan opintojaksolla
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Outi Ståhlberg
Kuntoutussuunnittelija
Perhe- ja paripsykoterapeutti (Valvira)
Mielenterveyden keskusliitto
Lastensuojelun Keskusliitto: Kaikille eväät elämään -avustusohjelman
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Aloituskerta 22.1.2020, lopetuskerta 4.3.2020
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktikertoja on yhteensä kahdeksan ( 4-8 h kestoisia) = 2 op
Ryhmä- ja yksilötehtävät 3 op
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso sopii erinomaisesti sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille, jotka ovat kiinnostuneita työskentelemään (lapsi)perheiden parissa ja haluavat lisää tietoa erilaisista asiakastyön menetelmistä/työvälineistä.
Tutkintosääntö: Mikäli opiskelija ei aio osallistua toteutukselle, jolle hänet on hyväksytty, on hänen peruutettava ilmoittautumisensa toteutuksen vastuuopettajalle ennen opintojakson alkua, jotta hänen tilalleen voidaan ottaa uusi opiskelija. Opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittamatta poissaolevan opiskelijan tilalle voidaan ottaa uusi opiskelija.
KTS. myös "Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet"
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävät arvioidaan Hyväksytty ( H) ja hylätty (hyl) -periaatteella.
Kontaktikerroilta (yhteensä 8 kertaa) kahden kerran poissaolo on sallittu ( 4-8 h/kerta).Aloituskerralla, omaa tehtävää koskevalla seminaarikerralla( 27.2. tai 28.2.), sekä viimeisellä kontaktikerralla tuntikokonaisuuksineen on läsnäolo- velvollisuus.
Lapset puheeksi -koulutus 27.1. (kp) ja 29.1.(kp): todistuksen saaminen edellyttää läsnäoloa molemmille koulutuspäiville
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opintojakson arvioinnissa käytetään 2. tason kriteeritasoa.
VAATIVUUSTASO II
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN Arvioidaan soveltuvilta osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
5 OSAA - analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
3 OSAA - arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
1 OSAA - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Englanniksi