Hyvinvointipalveluiden innovatiivinen kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0208-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
13.05.2019 - 26.05.2019
Ajoitus
25.09.2019 - 19.11.2019
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
- Sanna Puhakka
- Annika Kultavirta
Vastuuopettaja
Annika Kultavirta
Ryhmät
-
SSG217SNSosionomikoulutus, S17, päivätoteutus, Otaniemi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa innovaatioiden trendit ja heikot signaalit
- tuottaa kokeiluja, pilotteja ja prototyyppejä asiakasarvon kehittämisessä
- käyttää luovan työskentelyn periaatteita palvelukehitysprosessissa ja asiakaslähtöisen toiminnan suunnittelussa
Toteutustapa
Jakson sisältöinä ovat:
- luovuus, innovaatiot, innovaatioiden synnyttäminen
- heikot signaalit, trendit, innovaatiokulttuurin luominen
- asiakaslähtöisyys ja –keskeisyys palvelun kehittämisen punaisena lankana: miten se toteutuu?
- palvelumuotoilu työotteena
- luovan työskentelyn periaatteet & kokeilut, pilotit ja prototyypit palvelujen kehittämisprosessissa
Opintojakso sisältää 6 työpajaa, joissa työstetään em. teemoja. Jaksolla hyödynnetään myös Optima-työtilaa. Jakso sisältää 2 peinryhmissä tehtävää verkkotehtävää sekä laajemman palvelukonseptin muotoilutehtävän, joka esitellään viimeisessä työpajassa. Kaikki työpajat kuuluvat suoritukseen.
Tarkempi opintojakson toteutuskuvaus julkaistaan myöhemmin.
Aika ja paikka
Aikataulu löytyy Pepin kalenterista. Työpajat Otaniemessä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vain HOT-menettely.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opiskelijat voivat tehdä jakson palvelukonseptitehtävän yhteistyössä työelämäkumppanin kanssa. Tehtävän tavoitteena on aidon uuden palvelukonseptin kehittäminen hyvinvointialalle.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Jakso aloitetaan Otaniemessä 25.9. ja lopetetaan 19.11. Arvioinnit ovat valmiina 15.12.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste sisältää noin 27 h työtä eli jakso koostuu 135 opiskelijatyötunnista: työpajat, 2 kpl verkkotehtäviä ja 1 laajempi ryhmätehtävä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Toteutuksessa käytetään Laurean arviointikriteereita (vaativuustaso II).
https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/Arviointikriteerit%20amk%20s2018-.pdf
Arviointi perustuu opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseen.
Jakson arviointi:
- verkkotehtävät toimeksiannon mukaisesti hyväksytty–periaatteella
- ryhmätehtävän palveluinnovaatio arvioidaan asteikolla 1-5. Arviointikriteerit tehtävän toimeksiannossa.