Siirry suoraan sisältöön

Uudistuva hoitotyö (10 op)

Toteutuksen tunnus: R0200-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

18.05.2020 - 24.05.2020

Ajoitus

01.08.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

7 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

30 % Lähiopetus, 70 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus (SHG2), Laurea Otaniemi

Opettaja

  • Hannamari Talasma
  • Heidi Jokinen
  • Lilja Palo
  • Anne Kokko
  • Peppi Ylläpito
  • Anna-Kaisa Hankaniemi
  • Marjo Ruuti
  • Irene Pylkkänen
  • Pia Lahtinen
  • Hanna Vatanen
  • Kirsi Leinonen
  • Kaija Marttila

Vastuuopettaja

Hannamari Talasma

Ryhmät

  • SHG218SA
    Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S18, Otaniemi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida terveyttä ja hyvinvointia edistävien palvelujen vaikuttavuutta sekä uudistamistarpeita yksilön ja yhteiskunnan näkökulmasta
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida innovaatioprojektin osana moniammatillista asiantuntijayhteisöä ja –verkostoa
- käyttää soveltuvia tutkimus-, projektityön ja palvelumuotoilun menetelmiä innovaatioprojektissa
- arvioida innovaatioprojektin tuloksia, prosessia sekä syntynyttä tulosta suhteessa asetettuihin tavoitteisiin
- tunnistaa sosiaali – ja terveysalan yrittäjyyden erityispiirteet ja merkityksen palvelujärjestelmässä
- tuottaa ja kuvata uuden tuote-, palvelu- tai liikeidean

Toteutustapa

Suomeksi
Uudistuva hoitotyö -opintojakso 10 op koostuu kolmesta osasta:
1)Yhteiskehittäminen sosiaali-ja terveyspalveluissa 5 op
2)Käyttäjäkeskeisiä palveluita ja tuotteita yritystoiminnalla 3 op
3)Kliinisten taitojen vahvistaminen 2 op

1) Yhteiskehittäminen sosiaali- ja terveyspalveluissa 5 op
-Orientaatioluento (Zoom-tallenne)
-Verkkotehtävä: Yhteiskehittämisen teoreettiset valmiudet
- Työpajatyöskentely x 2 (ensimmäinen lähitunneilla, toinen etänä)
- Osallistava yhteiskehittäminen -projekti yhdessä työelämäkumppanin kanssa projektikohtaisen aikataulun mukaisesti (virtuaalinen projekti)
- Projektin tuotosten julkistamistaminen Zoom-webinaarissa

2) Käyttäjäkeskeisiä palveluita ja tuotteita yritystoiminnalla 3 op
-Ennakkotehtävä verkossa (yksilötehtävä)
- Ideointityöpaja (verkossa?)
- Ideasta liikeideaksi pienryhmätyöskentely
- Liikeideoiden esittäminen samassa Zoom-webinaarissa yhteiskehittämisen projektituotosten kanssa


3) Kliinisen osaamisen vahvistaminen 2 op
- Kliinisen osaamisen työpajat (simulaatio/case-harjoittelu)
- Mapa-kertaus
- Vaativa lääkehoito (suonensisäinen neste- ja lääkehoito) ja lääkelaskenta

Aika ja paikka

Aikataulut ja opetustilat löytyvät Pakista.

PE 21.8. 9-16 Yhteiskehittäminen sote-palveluissa: työpaja I (läsnäolo tärkeää)
TO 27.8. 12.30-15.45 Käyttäjälähtöisiä palveluita yritystoiminnalla: työpaja I
PE 28.8. 8.30- 15.45 Pakollinen SIMULAATIOTYÖPAJA PE 11.9. 8.30-11.45 Yhteiskehittämisen työpaja II : ZOOM-webinaari (läsnäolo tärkeää)PE 18.9. 8.30-11.45 Käyttäjälähtöisiä palveluita yritystoiminnalla: etätyöpaja II Zoom-webinaarina
TO 24.9. 8.30-15.45 Neste- ja lääkehoidon paja/RYHMÄ A
PE 25.9. 8.30-15.45 Neste- ja lääkehoidon paja/RYHMÄ B
TO 1.10. 8.30-15.45 Elvytys ja akuuttihoitotyön työpaja/RYHMä A
PE 2.10. 8.30-15.45 Elvytys ja akuuttihoitotyön työpaja/RYHMÄ B
TO 17.12. 8.30-15.45 MAPA
PE 18.12. 8.30-15.45 Yhteiskehittämisen ja käyttäjälähtöisten palveluiden seminaari

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojaksoilla käytettävä kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alkaessa Optimassa. MAPA-työkirja 10 €.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija voi osoittaa osaamisensa opettajille opintojakson osista näyttönä. Näytöstä on sovittava opintojakson aloituksessa.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Osallistava yhteiskehittäminen -projekti toteutuu kokonaisuudessaan työelämäyhteistyössä. Käyttäjäkeskeisiä palveluita ja tuotteita yritystoiminnalla -osiossa yhteiskehittämällä tuotettuja palveluita/sovelluksia/interventioita on mahdollista konseptoida ja kehittää liiketoiminnallisesta näkökulmasta eteenpäin.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Orientaatio moduuliin V sekä Yhteiskehittäminen sote-palveluissa (Zoom-tallenteet, katsottavissa kesäkuussa)

Yhteiskehittämiseen liittyvä verkkotehtävä (itsenäinen suoritus 15.6.-15.8. välillä)

Yhteiskehittämisen työpaja I

SIMULAATIOTYÖPAJA

Yhteiskehittämisen työpaja II (Zoom-webinaari)

MAPA

PAKOLLINEN Lääke- ja nestehoidon työpaja

Käyttäjäkeskeisiä palveluita ja tuotteita yritystoiminnalla

Käyttäjäkeskeisiä palveluita ja tuotteita yritystoiminnalla

Yhteiskehittämisen ja Käyttäjälähtöisten palveluiden esittelyseminaari (yhteistyökumppani mukana antamassa palautetta)



PAKOLLINEN Elvytys- ja akuuttihoitotyön työpaja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan ajankäyttö jakautuu 10 op (n.270 h) seuraavasti:

Lähiopetus ja -ohjaus
Verkkotyöskentely
Työpajatyöskentely
Pienryhmätyöskentely
Itsenäinen työskentely

Sisältö ja sen jaksotus

Yhteiskehittäminen sosiaali-ja terveyspalveluissa 5 op
Käyttäjäkeskeisiä palveluita ja tuotteita yritystoiminnalla 3 op
Kliinisten taitojen vahvistaminen 2 op

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tapahtuu Laurean arviointikehikon mukaisesti vaativuustasolla 2.
Arviointikehikko löytyy Linkistä.
Yhteiskehittäminen sosiaali-ja terveyspalveluissa 5 op (K5-T1)
Käyttäjäkeskeisiä palveluita ja tuotteita yritystoiminnalla 3 op (K5-T1)
Kliinisten taitojen vahvistaminen 2 op (hyväksytty/hylätty)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
-käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
-etsiä tietoa eri tietolähteistä
-raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia yhteistyötahon kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
RYHMÄTYÖTAIDOT JA VASTUULLISUUS
-toimia ryhmän jäsenenä
-suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
-noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti yhteistyötahon kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
RYHMÄTYÖTAIDOT JA VASTUULLISUUS
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
RYHMÄTYÖTAIDOT JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa eettiset näkökulmat huomioiden