Siirry suoraan sisältöön

Participation and Well-being at Different Life Stages (10 op)

Toteutuksen tunnus: R0196-3028

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

18.05.2020 - 24.05.2020

Ajoitus

24.08.2020 - 29.12.2020

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea-ammattikorkeakoulu

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet

  • Englanti
  • Suomi

Paikat

20 - 30

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus (SHG2), Laurea Otaniemi

Opettaja

  • Sari Haapa
  • Peppi Ylläpito
  • Anna-Kaisa Hankaniemi
  • Irene Pylkkänen
  • Kirsi Leinonen

Vastuuopettaja

Anna-Kaisa Hankaniemi

Ryhmät

  • SHG219KA
    Sairaanhoitajakoulutus, verkkopainotteinen monimuotototeutus, K19, Otaniemi

Osaamistavoitteet

The student is able to
- describe the growth and developmental stages of clients of different ages and transition phases in families
- describe the normal course of pregnancy and giving birth as well as medical grounds for care given during them
- describe the main illnesses in children, adolescents and the elderly as well as the medical grounds for treatment
- plan, implement and evaluate nursing of children, families, people of working age and the elderly
- identify factors that safeguard the health and well-being of clients or increase their vulnerability of different ages and their significant others
- promote the interaction, participation and rehabilitation of vulnerable and multicultural clients and their significant others in the care process
- evaluate the social (services) and health care service processes of vulnerable client groups and provide guidance on the use of services for these clients
- plan, implement and evaluate groupguidance on health and well-being
- analyse special needs related to multicultural client relationships and immigration in social welfare and health care
- recognise social security benefits and possibilities available to clients of different ages and their significant others

Toteutustapa

Osa 1: PERHEEN HOITOTYÖ 6 op
Aktivoiva ja osallistava kontaktiopetus, case-työskentely, simulaatio- ja työpaja työskentely, verkko tehtävät ja flipped learning, PBL, tiimi-oppiminen.
Osallistava kontaktiopetus, draamaharjoitukset,ryhmäohjaus, simulaatio.
Osa 2: TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYVÄN HOITOTYÖ
Aktivoiva ja osallistava kontaktiopetus, työskentely työpajoissa, verkko-opiskelu.

Aika ja paikka

Otaniemen kampus,syksy 2020

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Esimerkkejä oppimateriaalista.
Storvik,S.; ym.2015. Lapsen ja nuoren hoitotyö. Helsinki:Sanoma Pro.
Berger, K., S., 2017. The Developing Person Trough the Life Span.New York: Worth publishers.
xxx Family Nursing xxx
Ikonen 2015. Kehittyvä kotihoito.
Iäkkäiden kaatumisten ehkäisy Ikinä opas. Opas 16, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos 2016. 4. painos
Kelo S., Launiemi H., Takaluoma M., Tiittanen H. 2015. Ikääntynyt ihminen ja hoitotyö. 1. painos. SanomaPro Oy.
Hallikainen, Immonen, Mönkäre, Pihlakari (toim.) 2019. Muistisairaan hoito. Duodecim.
Hallikainen M, Mönkäre R, Nukari T (toim). 2017. Muistisairaan hoidon hyvät käytännöt. Helsinki : Duodecim.
Paavilainen , E.. ym., 2015. Lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen -hoitotyön suositus
Syväoja & Äijälä 2009. Hoidon tarpeen arvioiminen (osat A ja B).
Tilvis,Pitkälä, Strandberg, Sulkava, Viitanen (toim.). 2016. Geriatria. Duodecim.
Vireyttä seniorivuosiin - ikääntyneiden ruokasuositukset 2020. Valtionravitsemusneuvottelukeskus ja Terveyden ja hyvinvoinninlaitos. Ohjaus 4/2020. Helsinki: Punamusta.

OPPIMATERIAALI TARKENTUU OPINTOJEN ALKAESSA

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Osa 1. PERHEEN HOITOTYÖ 6 op
Orientaatio 27.8.2020 klo 8.30 - 11.45
Työpajat (pakolliset) A-ryhmä 10.9.2020 klo 8.30 -11.30 ja B-ryhmä 10.9.2020 klo 12.15 - 15.15
Lääkelaskut (ennen harjoittelua), lääkelaskukoe 28.8.2020 klo 15.15-16.00, I-uusinta 10.9.2020 klo 15.15 - 16.00
Lastentautien verkko-lomake (ennen harjoittelua)
Naistentautien ja synnytysten verkko-lomake (ennen harjoittelua)
Perhehoitotyön tentti 10.12.2020 klo 15-16
Ryhmänohjaustehtävät seminaari 11.12.2020 klo 8.30 - 11.45
Osa 2. TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYNEEN HOITOTYÖ 4 op
Orientaatio 3.9.2020 klo 9 ->
Geriatrian tehtävä Canvas oppimisympäristössä
Työpajat (pakolliset) A-ryhmä 10.9.2020 klo 12.15 - 15.15 ja B-ryhmä 10.9.2020 klo 8.30 - 11.30
Portfolio tai vaihtoehtoinen suoritus Työikäisen ja ikääntyneen hoitotyön tentti 11.12.2020 klo 15.15 - 16.15

Kansainvälisyys toteutuksella

Opetus tulee olemaan osittain englanninkielellä. Ryhmätehtävät ja tentin saa tehdä myös suomeksi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Osa 1: PERHEEN HOITOTYÖ 6 op:
Kohtakti opetus 36h
-Orientaatio ja perhehoitotyö 4h
-Lapsen kasvu, kehitys ja lasten hoitotyö 16h + työpaja 4h
-Seminaari tai tentti 4h
-Naisten hoitotyö ja äitiyshuolto 16h + työpaja 4h
-Lasten lääkehoito 2h + lääkelaskutentti
-draamateoriaa 4 h
Itsenäinen työskentely 73h
- lastentautien tehtävälomake
- naistentaudit ja synnytykset tehtävälomake
- Perheen ohjaaminen case (videon tuottaminen ja opponointi vertaisarvionti)
Osa 2: TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYVÄN HOITOTYÖ 4 op
-Kontaktiopetus 32h
-Työikäisen hyvinvointi 8h
-Ikääntyvän hyvinvointi 16h (sis. Työpaja)
-Muistisairas 8h (sis.työpaja)
Itsenäinen työskentely 76h
-Geriatria (hyväksytty/hylätty)
-Portfolio tai tentti

Sisältö ja sen jaksotus

Osa 1: PERHEEN HOITOTYÖ 6 op. Opettajat Irene Pylkkänen ja Anna-Kaisa Hankaniemi
Perhehoitotyö
Lapsen normaalit vitaaliarvot
Lasten lääkehoidon ja kivunhoidon erityispiirteet
Lastensuojeluyhteistyö
Lapsen normaali fyysinen ja sosioemotionaalinen kehitys
Lastentaudit ja lasten hoitotyö
Naistentaudit ja synnytykset
Naisen hoitotyö
Äitiyshuolto
Osa 2: TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYVÄN HOITOTYÖ 4 op Opettaja Kirsi Leinonen
Työikäisen hyvinvointi
Ikääntyvän hyvinvointi
Muistisairauksien hoitotyö

Lisätietoja opiskelijoille

Ensimmäisellä lähiopetuskerralla tulee olla paikalla, jolloin vahvistetaan osallistuminen ja paikka opintojaksolle.
Aiemmat moduulit I-III ja niihin kuuluvat opinnot tulisi olla suoritettuna ennen opintojakson alkua.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.(Lauran tutkintosääntö.)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksojen osien tarkemmat arviointiperusteet ilmoitetetaan ja käydään läpi opintojaksojen orientaatioissa.
Osa 1: K5-T1, hylätty.
- Ryhmänohjaus case-videointi/simulaatio, numeraalinen arviointi
- Lastentautien ja naistentaudit ja synnytys tehtävälomakeet: hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty
- Lääkelaskut hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty ENNEN harjoittelua
- Monivalintatentti K5-T1/ hylätty
Osa 2: K5-T1, hylätty.
-Geriatrian hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty
- Portfolio tai vaihtoehtoinen suoritus Monivalintatentti K5-T1/ hylätty

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen.

Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta hyväksytyn suorituksen kriteerejä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

-käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa
perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
-toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa
toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
-kuvata oman toimintansa
merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa
opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

-arvioida kriittisesti tietoa ja perustella
toimintaansa tutkitun tiedon avulla
-esittää ratkaisuja ammatillisiin
tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas-
tai kumppanisuhdetta
-edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä
ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa
kehittymistä suhteessa opinnon
osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

-arvioida ja kehittää ryhmän
yrittäjämäistä ja vastuullista
työskentelyotetta
- arvioida osaamisen
hyödyntämismahdollisuuksia sekä
suunnitella omaa ja ryhmän
kehittymistä
-arvioida tuotetun tiedon, taidon
tai idean sovellettavuutta ja
vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai
yhteistyötahojen tarpeita
-analysoida hankittua tietoa ja tehdä
päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja
kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Lisätiedot

Opetussuunnitelmamme on muuttunut vuonna 2021. Tämä opintojakso ei enää ole tarjolla. Jos sinulla on opintojakso vielä suorittamatta, voit korvata sen opinnoilla SH00BS94 Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö 4 op, SH00BS95 Seksuaali- ja lisääntymisterveys 3 op, SH00BS96 Ikääntyneen hoitotyö 4 op ja SH00BW15 Lääkehoito ja lääkelaskut 1 op. Jos tarvitset tukea opintojen suunnittelussa, ole yhteydessä opettajatuutoriisi.