Participation and Well-being at Different Life Stages (10 op)
Toteutuksen tunnus: R0196-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
26.11.2018 - 02.12.2018
Ajoitus
07.01.2019 - 30.06.2019
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
70 % Lähiopetus, 30 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Lohja, sote
Toimipiste
Laurea Lohja
Opetuskielet
- Englanti
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus (SHF2), Laurea Lohja
Opettaja
- Tinja Kaivolahti
- Anna Sievers
- Johanna Nieminen
- Hanna Repo Jamal
Vastuuopettaja
Anna Sievers
Ryhmät
-
SHF217SASairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S17, Lohja
Osaamistavoitteet
The student is able to
- describe the growth and developmental stages of clients of different ages and transition phases in families
- describe the normal course of pregnancy and giving birth as well as medical grounds for care given during them
- describe the main illnesses in children, adolescents and the elderly as well as the medical grounds for treatment
- plan, implement and evaluate nursing of children, families, people of working age and the elderly
- identify factors that safeguard the health and well-being of clients or increase their vulnerability of different ages and their significant others
- promote the interaction, participation and rehabilitation of vulnerable and multicultural clients and their significant others in the care process
- evaluate the social (services) and health care service processes of vulnerable client groups and provide guidance on the use of services for these clients
- plan, implement and evaluate groupguidance on health and well-being
- analyse special needs related to multicultural client relationships and immigration in social welfare and health care
- recognise social security benefits and possibilities available to clients of different ages and their significant others
Toteutustapa
Osa 1: PERHEEN HOITOTYÖ 6op
Aktivoiva ja osallistava kontaktiopetus, asiantuntijaluennot, flipped learning, case-työskentely, simulaatio- ja työpajatyöskentely, portfoliotyöskentely, verkkotehtävät.
Osa 2: TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYVÄN HOITOTYÖ 4op
Aktivoiva ja osallistava kontaktiopetus, asiantuntijaluennot, flipped learning, case-työskentely, simulaatio- ja työpajatyöskentely, portfoliotyöskentely, verkkotehtävät, opintokäynti.
Osa 3: RYHMÄOHJAUS OSALLISUUDEN TUKENA, integroituu muuhun opetukseen
Osallistava kontaktiopetus, draamaharjoitukset.
HUOM! Pienryhmät muodostetaan opintojakson orientaatiotunnilla (läsnäolovelvoite).
Aika ja paikka
Opintojakson aikataulut nähtävillä Pepissä. HUOM! AIKATAULUT TÄSMENTYVÄT MARRAS-JOULUKUUN 2018 AIKANA! MUUTOKSET OVAT MAHDOLLISIA!
Kontaktiopetus Lohjan kampuksella.
Opintojakson aloituskerta 18.1, työpajat sekä lääkelaskutentti ja seminaarit läsnäolovelvoitteisia. Myös jotkin luentokerrat, joissa on ulkopuolisia luennoitsijoita ovat pakollisia.
Skypen välityksellä ei ole mahdollisuutta osallistua opetukseen.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Lista oppimateriaaleista, tarkentuu opintojakson alkaessa:
Storvik,S.; ym.2015. Lapsen ja nuoren hoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro.
Ikonen 2015. Kehittyvä kotihoito.
Iäkkäiden kaatumisten ehkäisy Ikinä opas. Opas 16, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos 2016. 4. painos
Kelo S., Launiemi H., Takaluoma M., Tiittanen H. 2015. Ikääntynyt ihminen ja hoitotyö. 1. painos. SanomaPro Oy.
Hallikainen M, Mönkäre R, Nukari T (toim). 2017. Muistisairaan hoidon hyvät käytännöt. Helsinki : Duodecim.
Paavilainen , E.. ym., 2015. Lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen -hoitotyön suositus
Surakka ym. 2015. Palliatiivinen hoitotyö: parantumattomasti sairas ja hänen perheensä.
Saarto, T, Hänninen J, Antikainen R, Vainio A..,2015, Palliatiivinen hoito. 3. uud. Painos. Helsinki : Duodecim
Syväoja & Äijälä 2009. Hoidon tarpeen arvioiminen (osat A ja B).
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
LbD-projekti: Haavoittuvien asiakasryhmien ryhmäohjaus ja hyvinvoinnin edistäminen elämänkaaren kaikissa vaiheissa.
Moniammatillinen projekti toteutetaan yhteistyössä sosionomiopiskelijoiden kanssa.
Toteutus: Opiskelijat järjestävät palveluohjaus- ja terveydenedistämis-työpajoja haavoittuville asiakasryhmille (esimerkiksi maahanmuuttajat ja kehitysvammaiset).
Työelämkumppanit (tarkentuu opintojakson alkaessa): Lohjan kaupunki, Kanneljärven opisto, Nappi-hanke.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakson aloituskerta 18.1 pakollinen läsnäolo
!! HUOM läsnäolovelvoite, osallistuminen vahvistaa opintojaksolle osallistumisen!!
Aikataulu Pepissä.
AIKATAULUT TÄSMENTYVÄT MARRAS-JOULUKUUN 2018 AIKANA, MUUTOKSET MAHDOLLISIA!
Kansainvälisyys toteutuksella
Opintojakso on tarkoitettu myös vaihto-opiskelijoilla ja toteutetaan englannin kielellä. Opiskelija voi tehdä kirjalliset yksilötehtävät ja tentin halutessaan myös suomen kielellä.
Lisätietoja opiskelijoille
AIKATAULUT TÄSMENTYVÄT MARRAS-JOULUKUUN 2018 AIKANA, MUUTOKSET MAHDOLLISIA!
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson info ja työpajat läsnäolovelvoitteiset.
Opintojakson osioiden arviointi perustuu portfoliotyöskentelyyn T1-K5/täydennettävä (yksilösuoritus). Portfoliota kootaan koko opintojakson ajan ja siitä tulee käydä ilmi kaikki kontaktitunneilla käsitellyt asiat. Opintojaksojen osien tarkemmat arviointiperusteet käydään läpi opintojakson orientaatiossa ja tehtäväksiantojen yhteydessä kontaktitunneilla. Portfolion lisäksi joka osiossa muita erikseen arvioitavia suorituksia (ks alla).
Osa 1 Perheen hoitotyö K5-T1, hylätty.
-Portfoliotyöskentely T1-K5. Yksilösuoritus.
Pienryhmätyöskentely.
-Työpajat: Hyväksytty/hylätty. Poissaolot korvattava. Ennakkotehtävät ja työpajatehtävät liitetään portfolioon.
-Lasten lääkelaskut: Hyväksytty/hylätty. Yksilösuoritus.
-Lastentautien verkko-opinnot: Hyväksytty/Täydennettävä. Parityöskentely.
-Naistentautien verkko-opinnot: Hyväksytty/Täydennettävä. Parityöskentely.
Osa 2. Työikäisen ja ikääntyneen hoitotyö T1-K5/täydennettävä.
-Portfoliotyöskentely T1-K5. Yksilösuoritus.
-Työpajat: Hyväksytty/hylätty. Poissaolot korvattava. Ennakkotehtävät ja työpajatehtävät liitetään portfolioon.
-Geriatrian verkko-opinnot: Hyväksytty/Täydennettävä.
Osa 3. Ryhmäohjaus osallisuuden tukena
Portfoliotyöskentely T1-K5. Yksilösuoritus.
Ohjaussuunnitelman laatiminen ja esittäminen pienryhmissä.
Lisätiedot
Opetussuunnitelmamme on muuttunut vuonna 2021. Tämä opintojakso ei enää ole tarjolla. Jos sinulla on opintojakso vielä suorittamatta, voit korvata sen opinnoilla SH00BS94 Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö 4 op, SH00BS95 Seksuaali- ja lisääntymisterveys 3 op, SH00BS96 Ikääntyneen hoitotyö 4 op ja SH00BW15 Lääkehoito ja lääkelaskut 1 op. Jos tarvitset tukea opintojen suunnittelussa, ole yhteydessä opettajatuutoriisi.