Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0184-MKA1811A
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
14.05.2018 - 31.05.2018
Ajoitus
20.08.2018 - 21.12.2018
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Leppävaara, palvelu
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus (MKA2), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Leila Jaakkola
- Mervi Niemelä
Vastuuopettaja
Mervi Niemelä
Ryhmät
-
MKA217KAMatkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus, monimuotototeutus, K17, Leppävaara
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- valita kehittämisprojektiinsa sopivat menetelmät ja perustella valintansa
- hankkia empiiristä aineistoa ja analysoida sitä
- tulkita empiirisiä tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä niiden pohjalta
- tunnistaa tutkimus- ja kehittämistyön eettisen näkökulman
- arvioida tutkimuksen luotettavuutta ja pätevyyttä
- soveltaa tutkimusviestinnän periaatteita suullisesti ja kirjallisesti
- laatia ja tulkita tutkimus- ja kehittämisraportteja
Toteutustapa
Opintojaksoon kuuluu lähiopetuskertoja ja ohjausta sekä itsenäistä työskentelyä.
Aika ja paikka
Leppävaaran kampuksella
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Heikkilä, T. 2014 (tai 2008). Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita.
Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2015 (tai vanhempi vuoteen 2009 asti).Tutki ja kirjoita. Helsinki:Tammi.
Hirsjärvi S. ja Hurme H. 2014. Tutkimushaastattelu. Helsinki. Gaudeamus
Tuomi J. ja Sarajärvi A. 2013. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Helsinki. Tammi
Vilkka H. 2006. Tutki ja havainnoi. Tammi. Helsinki
Vilkka, H. 2007. Tutki ja mittaa. Määrällisen tutkimuken perusteet. Helsinki: Tamm
Muu kirjallisuus tarkentuu opintojakson aikana.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei koske tätä opintojaksoa.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Laadullinen tutkimusote ja määrällinen tutkimusote.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakso alkaa 28.8. ja viimeinen lähikerta on 20.11.
Lisätietoja opiskelijoille
Suunnittele ajankäyttösi niin, että pääset osallistumaan opintojakson lähikerroille.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnissa sovelletan loppuvaiheen opiskelijan arviointikriteerejä.
Tehtävät arvioidaan numeerisesti T1-K5.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa:
Käyttää systemaattisesti ammattikäsitteitä.
Perustella ja analysoida toimintaansa yleisillä ohjeilla sekä tutkitun tiedon avulla.
Toimia itsenäisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin toimintaympäristössä.
Soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita ja malleja.
Toimia ryhmässä tavoitesuhteisesti.
Toimia ja perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa:
Käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä.
Valita toimintatapoja tutkitun tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Toimia systemaattisesti ja kriittisesti tavoitteiden suunnassa monimutkaisissa tilanteissa. Toiminta usein joustavaa, järjestelmällistä, luovaa ja aktiivista.
Valita toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja ja perustella valintansa.
Edistää ryhmän toimintaa.
Soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
Käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattikäsitteitä sekä hallitsee kokonaisuuksia.
Kehittää toimintatapoja vertailemalla, yhdistelemällä ja valitsemalla tutkittua tietoa.
Toimia aloitteellisesti ja innovatiivisesti tavoitteiden mukaan. Toiminta pääsääntöisesti uutta luovaa, työelämää kehittävää ja selkeän ammatillista.
Valita, yhdistellä ja kehittää toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa.