Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0184-HLF1811A
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
14.05.2018 - 31.05.2018
Ajoitus
23.08.2018 - 21.12.2018
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Lohja, liko
Toimipiste
Laurea Lohja
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus (HLF2), Laurea Lohja
Opettaja
- Kaarina Murtola
- Taina Lackman
- Jarmo Heinonen
Vastuuopettaja
Taina Lackman
Ryhmät
-
HLF217KALiiketalouden koulutus, monimuotototeutus, K17, Lohja
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- valita kehittämisprojektiinsa sopivat menetelmät ja perustella valintansa
- hankkia empiiristä aineistoa ja analysoida sitä
- tulkita empiirisiä tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä niiden pohjalta
- tunnistaa tutkimus- ja kehittämistyön eettisen näkökulman
- arvioida tutkimuksen luotettavuutta ja pätevyyttä
- soveltaa tutkimusviestinnän periaatteita suullisesti ja kirjallisesti
- laatia ja tulkita tutkimus- ja kehittämisraportteja
Toteutustapa
Opintojakso suoritetaan projektiin osallistumalla. Tekemiseen sisältyy kontaktiopetusta ja ohjausta. Ensimmäisellä tapaamiskerralla henkilökohtainen läsnäolo on välttämätöntä.
Aika ja paikka
Ks. Peppi
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tenttikirja:
Mäntyneva, Mikko – Heinonen, Jarmo – Wrange, Kim: Markkinointitutkimus. WSOY. Kirja on kopioitu PDF:nä Optima työtilaan tämän opintojakson opiskelijoiden käyttöön.
.
Muu aineisto (oheislukemisto):
Adams, J., Khan, H. T. A. & Raeside, R. 2014. Research methods for business and social science students (2nd ed.). Sage.
Alasuutari, P. 2011. Laadullinen tutkimus 2.0 (4. uud. p.). Tampere: Vastapaino.
Alkula T., Pöntinen S. & Ylöstalo P. 1994. Sosiaalitutkimuksen kvantitatiiviset menetelmät. Juva: WSOY.
Anttila, P. 2006. Tutkiva toiminta ja ilmaisu, teos, tekeminen (2. p.). Hamina: Akatiimi.
Anttila, P. 2005. Ilmaisu, teos, tekeminen ja tutkiva toiminta. Hamina: Akatiimi.
Bryant, L. 2015. Critical and creative research methodologies in social work. Burlington, VT: Ashgate.
Dey, J. 1993. Quantitative Data Analysis. A User Friendly Guide for Social Scientists. London: Routledge.
Eriksson, P. 2014. Monenlainen tapaustutkimus. Helsinki: Kuluttajatutkimuskeskus.
Eskola, J. & Suoranta, J. (painoksia 1998 - 2014). Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Tampere: Vastapaino.
Heikkilä, T. 2014. Tilastollinen tutkimus (9. uud. p.). Helsinki: Edita.
Hirsjärvi, S. & Hurme, H. (eri painoksia vuosilta 2008 – 2014). Tutkimushaastattelu. Helsinki: Gaudeamus.
Hirsjärvi, S. Remes, P. Liikanen P. & Sajavaara P. 1993. Tutkimus ja sen raportointi. Jyväskylä: Gummerus.
Hirsjärvi, S. & Sinivuori, E. 2009 (tai uudempi painos). Tutki ja kirjoita. Helsinki: Tammi.
Holopainen, M. & Pulkkinen, P. 2013. Tilastolliset menetelmät (5.- 8. p.). Helsinki: Sanoma Pro.
Hyvärinen, M. ym. 2017. Tutkimushaastattelun käsikirja. Tampere: Vastapaino.
Kananen, J. 2017. Laadullinen tutkimus pro graduna ja opinnäytetyönä. [Jyväskylä]: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Kananen, J. 2014. Laadullinen tutkimus opinnäytetyönä: Miten kirjoitan kvalitatiivisen opinnäytetyön vaihe vaiheelta. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Kemppainen, T. 1999. Verkon vainukoirat. Helsinki: Tekniikan Maailma 11/99.
Kniivilä, S., Lindblom-Ylänne, S. & Mäntynen, A. 2017. Tiede ja teksti. Tehoa ja taitoa tutkielman kirjoittamiseen. Helsinki: Gaudeamus.
Lehtinen T. & Niskanen V.A. 1994. Tilastotieteen perusteet. Opiskelijan opas. Helsinki: Yliopistopaino.
Levent Altinay & Sharma, A. 2012. Qualitative Research in Hospitality and Tourism. Emerald Group Publishing Limited.
Lotti. L. 1996. Markkinointitutkimuksen käsikirja. Porvoo: Weiling + Göös.
Mäntyneva, M., Heinonen, J. & Wrange, K. 2008. Markkinointitutkimus. Helsinki: WSOY Oppimateriaalit.
Puusa, A. & Juuti, P. 2011. Menetelmäviidakon raivaajat: Perusteita laadullisen tutkimuslähestymistavan valintaan. Helsinki: JTO.
Ronkainen, S., Pehkonen, L., Lindblom-Ylänne, S. & Paavilainen, E. 2014. Tutkimuksen voimasanat. Helsinki: Sanoma Pro.
Ruusuvuori, J., Nikander, P., & Hyvärinen, Hyvärinen, M. (toim.) (painoksia 2010 – 2011). Haastattelun analyysi. Tampere: Vastapaino.
Ruusuvuori, J., Tiittula, L. (painoksia 2005 – 2014). Haastattelu. Tutkimus, tilanteet ja vuorovaikutus. Tampere: Vastapaino.
Tolonen, P. 1999. Metahaku löytää neulankin suovasta. Helsinki: MikroPC 7/99
Treiman, D. J. 2014. Research Methods for the Social Sciences, Volume 27: Quantitative Data Analysis : Doing Social Research to Test Ideas. John Wiley & Sons, Inc.
Tuomi, J. ja Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Helsinki: Kustannusosakeyhtiö Tammi.
Valli, R. 2018 Ikkunoita tutkimusmetodeihin : 1, Metodin valinta ja aineistonkeruu : virikkeitä aloittelevalle tutkijalle. Jyväskylä: PS-kustannus.
Valli, R. 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin : 2, Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. Jyväskylä: PS-kustannus 2018.
Varto, J. 1992 Laadullisen tutkimuksen metodologia. Tampere: Tammer-Paino Oy.
Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksoon kuuluu hanke/projekti, jonka puitteissa työ tehdään.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Alla esitetty aikataulu on alustava (14.5.2018) ja päivitetty aikataulu löytyy Peppi järjestelmästä. Ensimmäiselle tapaamiskerralle on osallistuttava henkilökohtaisesti, jos aikoo suorittaa opintojakson. Myös loppuseminaarikerta (viimeinen kerta) on suorittamisen kannalta välttämätöntä.
ti 28.8. 12.30-15.00 Startti, esittelyt ja tehtäväintrot sekä toimeksianto TL, JH
ti 18.9. 12.30- 15.00 P Tutkimussuunnitelman teko JH
ti 25.9. 12.30-15.00 P Kvantitatiiviset menetelmät JH
ti 2.10. 9.00-11.30 Tutkimusviestintä KM
ti 2.10. 12.30-15.00 P Kvalitatiiviset menetelmät, kenttätutkimuksen startti JH
ti 9.10. 12.30-15.00 Kvantitatiiviset menetelmät, kenttätutkimuksen startti JH
ti 23.10. 12.30-15.00 P Kvalitatiiviset menetelmät JH
ti 30.10. 12.30-15.00 Tutkimusviestintä KM
ti 6.11. 12.30-15.00 P Kvantitatiiviset menetelmät JH
ti 13.11. 12.30-15-00 P Kvalitatiiviset menetelmät JH
ti 27.11. 12.30-15.00 P Aineistojen analysointi JH
ti 4.12. 9.00-11.30 Aineistojen analysointi (varakerta) JH
ti 18.12. 12.30-15.00 P Loppuseminaari ja tulosten esittelyt TL, JH, (KM?)
P=opetuksen jälkeen ohjauspaja
P=pajaohjaus kello 17.00 -
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus 5, op (kuormittavuus noin 130 tuntia)
Ohjattu lähiopetus, tmv. 30 tuntia
Tentti, tmv. 3 tuntia
Kenttätyötekeminen 32 tuntia (4 kokonaista päivää, à 8 tuntia)
Oma työskentely 65 tuntia (sis. pajat)
Sisältö ja sen jaksotus
Osaamistavoitteet:
Opiskelija osaa
- valita kehittämisprojektiinsa sopivat menetelmät ja perustella valintansa
- hankkia empiiristä aineistoa ja analysoida sitä
- tulkita empiirisiä tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä niiden pohjalta
- tunnistaa tutkimus- ja kehittämistyön eettisen näkökulman
- arvioida tutkimuksen luotettavuutta ja pätevyyttä
- soveltaa tutkimusviestinnän periaatteita suullisesti ja kirjallisesti
- laatia ja tulkita tutkimus- ja kehittämisraportteja
Lisätietoja opiskelijoille
Henkilökohtainen läsnäolo aloituskerralla ja loppuseminaarikerralla on välttämätöntä. Aikaa on syytä varata opintojakson suorittamiseen 5 op:n. Jaksoon kuuluu myös nk. kenttätyötä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ks. Laurean kriteerit
Hyväksyttyyn suorittamiseen liittyy aktiivinen osallistuminen kokonaisuuden suunnittelu (tutkimussuunnitelma), tutkimuksen tekeminen (kenttätyö) sekä tulosten analysointi, arviointi ja julkaiseminen (ohjelmien käyttö, tulosten esittäminen suullisesti ja kirjallisesti sekä tutkimuskesksuteluihin osallistuminen).
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opintojakso arvioidaan asteikolle 0-5