Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0184-3108

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.11.2020 - 29.11.2020

Ajoitus

07.01.2021 - 30.06.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Laurea Porvoo, sote

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 50

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus (SHY2), Laurea yhteinen

Opettaja

  • Tarja Kantola

Vastuuopettaja

Tarja Kantola

Ryhmät

  • SHB219SA
    Sairaanhoitajakoulutus, verkkopainotteinen monimuotototeutus, S19, Hyvinkää
  • SHP219SA
    Sairaanhoitajakoulutus, verkkopainotteinen monimuotototeutus, S19, Porvoo

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- valita kehittämisprojektiinsa sopivat menetelmät ja perustella valintansa
- hankkia empiiristä aineistoa ja analysoida sitä
- tulkita empiirisiä tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä niiden pohjalta
- tunnistaa tutkimus- ja kehittämistyön eettisen näkökulman
- arvioida tutkimuksen luotettavuutta ja pätevyyttä
- soveltaa tutkimusviestinnän periaatteita suullisesti ja kirjallisesti
- laatia ja tulkita tutkimus- ja kehittämisraportteja

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan verkko-opetuksena ja -ohjauksena Zoomissa lukujärjestyksessä olevina ajankohtina.

Toteutus sisältää verkossa tapahtuvaa yhteistä työskentelyä ja pienryhmätyöskentelyä sekä itsenäistä työskentelyä ja itsenäistä pienryhmätyöskentelyä.

Huomioithan omassa aikatalussasi sen, että itsenäisen ja pienryhmätyöskentelyn osuus opintojaksosta on suuri.

Aika ja paikka

Laurean Canvas -verkko-oppimisympäristö, Zoom lukujärjestykseen merkittyinä ajankohtina sekä itsenäisen työskentelyn ympäristö.

Opintojakson ensimmäiselle kerralle osallistuminen Zoomissa on edellytys toteutukseen osallistumiselle. Muutoinkin opintojakso on prosessinomainen ja sisältää pari- ja pienryhmätyöskentelyä, joten osallistuminen lukujärjestykseen merkittyinä ajankohtina on välttämätöntä tutkimusharjoituksen toteuttamiseksi.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson materiaaleja päivitetään Canvakseen opintojakson alkuun mennessä ja täydennetään opintojakson edetessä.

Opintojakson käsikirjoitus ja ensimmäinen tehtävä tulevat saataville Canvasiin ennen joulua 2020.

Opiskelijat etsivät myös itse opintojaksolla harjoitustutkimuksessa tarvitsemaansa menetelmällistä kirjallisuutta ja tieteellisiä artikkelijulkaisuja.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kirjatentti on vaihtoehto opintojaksossa tehtävälle tutkimusharjoitukselle.
Kirjatentti 500-600 sivua itse ehdotettavaa/opettajan hyväksymää opintojakson sisältöön liittyvää tutkimusmenetelmällistä kirjallisuutta.

Kirjatentti suoritetaan keväällä 2021 erikseen sovitusti.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakson keskiössä on harjoitustutkimuksen tekeminen sisältäen tutkimuksen suunnittelun, toteutuksen, raportoinnin ja arvioinnin. Siitä muodostuu 50 % opintojakson arvosanasta.

Harjoitustutkimuksen tekeminen etenee tutkimus- ja kehittämismenetelmän teoriaopiskelun ja sen harjoittelun rinnalla (Zoom-opetus sekä Canvasin materiaali ja tehtävät) opintojakson aikana.

Mietithän jo ennen opintojakson alkamista itseäsi kiinnostavaa tutkimusaihetta, jonka voi toteuttaa omassa lähipiirissäsi. Koronatilanteen vuoksi oganisaatioon tai työelämään tehtävää tutkimuslupaa vaativaa tutkimusharjoitusta ei voida toteuttaa. Aihe voi kummuta omista kiinnostuksen kohteistasi, työstäsi, harrastuksistasi, perheestäsi, ystäväpiiristäsi tms. arjestasi.

Tutkimusharjoitus tehdään neljän opiskelijan ryhmissä, verkkotyöskentelyä hyödyntäen. Aiheet ja parien/ryhmien kokoonpanot varmistetaan opintojakson käynnistyessä opiskelijoiden omien ehdotusten pohjalta.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson alussa sovitaan myös mahdollisesta tarvittavasta lisäohjauksesta ns. Ohjauskertojen välissä.

TEHTÄVÄT / DEADLINET (PÄIVITETÄÄN EDELLEEN OPINTOJAKSON ALKUUN MENNESSÄ JA SEN ALUSSA!)

Huom! Alustavat deadlinet päivitetään ennen oj:n alkua ja vahvistetaan yhdessä ensimmäisessä tapaamisessa.

*Orientoiva tehtävä (edellytys opintojakson aloittamiselle)
T1.1 Orientoiva tehtävä: deadline (vahvistettu deadline: pe 15.1.2021)
Linkki tehtävään (kopioi, ellei avaudu suoraan):

https://www.lyyti.fi/questions/b713f7b4ff

Alustavat deadlinet:
T1.2 Artikkelitehtävä
Paneutuminen kahteen (2) tieteelliseen oman alan artikkeliin ja niiden raportointi ohjeiden mukaisesti: dl: ?

*Harjoitustutkimustehtävä
T2.0 Aiheen valinta ja pienryhmän muodostaminen: dl. ?
T2.1 Tutkimussuunnitelma opettajan kommentoitavaksi: dl: ?

*Tutkimusharjoituksen raportointi
T3.1 Tutkimusraportin luonnos opettajan kommentoitavaksi: dl: ?
T3.3 Lopullinen arvioitava tutkimusraportti: dl: ?

*Itse- ja vertaisarviointi: Hetimmiten lopullisen tutkimusraportin palauttamisen jälkeen.

HUOM!
Vain verkko-oppimisympäristöön kyseisen tehtävän palautuslaatikoon tulleet tehtävät arvioidaan, ei sähköpostitse palautettuja tehtäviä. Orientoiva tehtävä palautetaan tehtävänannossa olevaan linkkiin.

Kansainvälisyys toteutuksella

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yhteistä verkko-opetusta on varsin vähän kokonaisuudesta (135 h), minkä vuoksi itsenäinen ja pienryhmissä tehtävä työskentely korostuu. Sille on tärkeä varata säännöllistä aikaa omasta ja tutkimusharjoitusta tehtäessä parin/pienryhmän kalenterista koko kevään 2021 ajalle.

Sisältö ja sen jaksotus

Tutkimukselliset lähestymistavat
Laadulliset tutkimus- ja kehittämismenetelmät (mm. haastattelumenetelmä ja sen variaatiot; havainnointi; narratiivinen tutkimus; toimintatutkimus)
Laadullinen tutkimusprosessi (tutkimus- ja kehittämistyön suunnittelu ja toteutus)
Määrälliset tutkimusmenetelmät (prosentit, frekvenssit, ristiintaulukointi, merkitsevyystestit [idea])
Määrällinen tutkimusprosessi (tutkimuksen suunnittelu ja toteutus)
Tutkimustyön luotettavuus ja eettisyys

Lisätietoja opiskelijoille

Yhteisen verkko-opetuksen osalta opiskelija korvaa mahdollisen poissaolon omaehtoisesti erillisellä artikkelitehtävällä, jonka hän tekee itsenäisesti ja palauttaa Optimaan kyseiseen palautuslaatikkoon kahden viikon sisällä poissaolosta.
Ensimmäiselle verkko-opetuskerralle osallistuminen on välttämätöntä, jotta voi osallistua opintojaksoon, eli sitä ei voi korvata.
Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista verkkotyöskentelyyn ja opetukseen/-ohjaukseen siellä.

Oikeudet muutoksiin opintojakson edetessä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1. Itse- ja vertaisarviointi (myöhempien ohjeiden mukaisesti)
1.1 Osallistuminen ryhmän työskentelyyn (oma ja toisten arviointi)
1.2 Lopputuotoksen arviointi alla olevien arvioinnin kohteiden mukaisesti (oma ja toisten arviointi)
2. Opettajan arviointi
Opettaja arvioi seuraavat alla olevat osa-alueet harjoitustutkimuksen raportin perusteella:
Arvioinnin kohteena on, miten hyvin opiskelija/-t osaavat:
•valita kehittämisprojektiinsa sopivat menetelmät ja perustella valintansa
•hankkia empiiristä aineistoa ja analysoida sitä
•tulkita empiirisiä tuloksia
•tehdä johtopäätöksiä empiiristen tulosten pohjalta
•tunnistaa tutkimus- ja kehittämistyön eettisen näkökulman
•arvioida tutkimuksen luotettavuutta ja pätevyyttä
•raportoida tehdyn harjoitustutkimuksen sekä
•miten hyvin opiskelijat paneutuvat ja heittäytyvät tutkimukselliseen prosessiin.