Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0184-3086
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
18.05.2020 - 09.08.2020
Ajoitus
14.09.2020 - 16.11.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Tietojenkäsittelyn koulutus (NTV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Taina Lintilä
- Ville Saarikoski
Vastuuopettaja
Taina Lintilä
Ryhmät
-
NTV218SNTietojenkäsittelyn koulutus, päivätoteutus, S18, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- valita kehittämisprojektiinsa sopivat menetelmät ja perustella valintansa
- hankkia empiiristä aineistoa ja analysoida sitä
- tulkita empiirisiä tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä niiden pohjalta
- tunnistaa tutkimus- ja kehittämistyön eettisen näkökulman
- arvioida tutkimuksen luotettavuutta ja pätevyyttä
- soveltaa tutkimusviestinnän periaatteita suullisesti ja kirjallisesti
- laatia ja tulkita tutkimus- ja kehittämisraportteja
Toteutustapa
Tämä on päivätoteutus.
Aika ja paikka
Päiväaikaan Laurea Tikkurilan kampuksella syyslukukausi 2020
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opettajien tekemä ja koostama materiaali sekä lisäksi opintojakson aikana annettu suositeltu lähdekirjallisuus
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laureassa Tutkimus- ja kehittämismenetelmät -opintojaksosta on tämän päivätoteutuksen lisäksi myös monimuoto- ja online-toteutuksia.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakso koostuu kuudesta workshop-tyyppisestä lähitapaamisesta syksyn 2020 aikana.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, joka vastaa n. 134 tuntia opiskelijatyötä
Sisältö ja sen jaksotus
Tutkimus- ja kehittämismenetelmät opintojakson aikana käsiteltäviä aihealueita
Moduuli-1: Orientaatio
Moduuli-2: T&K käsitteet
Moduuli-3: Kehittämistyön suunnittelu ja etiikka
Moduuli-4: Tutkimuksellinen tieto ja lähteet
Moduuli-5: Menetelmät
Moduuli-6: Tutkimusviestinät
Arviointiasteikko
H-5
Hylätty (0)
Ei saavuta arviointikriteeri 1-tasoa
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
Arvioidaan soveltuvilta osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvioidaan soveltuvilta osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvioidaan soveltuvilta osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä