Lasta odottavan perheen terveydenhoitotyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0140-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
24.05.2021 - 30.05.2021
Ajoitus
16.08.2021 - 12.10.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
- Minna Nikula
Vastuuopettaja
Minna Nikula
Ryhmät
-
STG219SATerveydenhoitajakoulutus, verkkopainotteinen monimuotototeutus, S19, Otaniemi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyötä
- soveltaa näyttöön perustuvia terveyden edistämisen työmenetelmiä terveydenhoitajatyössä
- käyttää terveyden edistämisen asiantuntijuutta moniammatillisessa yhteistyössä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
- soveltaa valtakunnallisia ja alueellisia terveyspoliittisia linjauksia terveydenhoitajatyössä
Toteutustapa
Osa 1. Odottavan perheen terveydenhoitotyö, seksuaaliterveys ja obstetriikka
Lähitapaamiset, verkkotehtävät, kotientti, testaa osaamisesi -testit, työpajatyöskentely ja simulaatioharjoitukset.
Osa 2. Imetysohjaajakoulutus (WHO)
Lähitapaamiset, verkkoluennot ja työpaja, tietotesti, imetysohjausnäyttö ja essee
Aika ja paikka
Otaniemi syksy 2021
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
•Äitiysneuvolaopas.Suositukset äitiysneuvolatoimintaan 2013-2020. Klemetti & Hakulinen-Viitanen (toim.), Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen asettama kansallinen äitiyshuollon asiantuntijaryhmä (kirj.)
•Laaja terveystarkastus: Ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon (2012) Hakulinen-Viitanen, Tuovi; Hietanen-Peltola, Marke; Hastrup, Arja; Wallin, Mervi; Pelkonen, Marjaana. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen julkaisuja. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin latos (THL.)
•Deufel, M. & Montonen, E. 2016. Lapsivuodeaika. Kustannus Oy Duodecim.
•Tapanainen, J., Heikinheimo, O. & Mäkikallio K. (Toim). 2019. Naistentaudit ja synnytykset. Kustannus Oy Duodecim.
•Deufel & Montonen (toim.) 2010 Onnistunut Imetys. Kustannus Oy Duodecim.
•Syödään yhdessä- ruokasuositukset lapsiperheille (PDF)
•Arffman, S. & Hujala, N. (toim.) 2010. Ravitsemus neuvolatyössä. Edita. Helsinki. (soveltuvin osin)
•Koskinen, K. 2008. Imetysohjaus. Edita Oy.
•Kansallinen imetyksen edistämisen toimintaohjelma vuosille 2018-2022.
Muu tunneilla ja Canvas-työtilassa erikseen osoitettava materiaali.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Imetysohjausnäyttö
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Toteutuksen aikataulun näet Pepistä 10.5.2021 alkaen.
Kansainvälisyys toteutuksella
Ei sisälly opintoihin
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Osa 1. Odottavan perheen terveydenhoitotyö, seksuaaliterveys ja obstetriikka 3.5op = 95 h / Minna Nikula
•Lähiopetus, verkkoluennot ja työpaja 30 h
•Obstetriikan luento 8 h
•Kotitentti ja itsenäinen opiskelu verkossa 57 h
Osa 2. Imetysohjaajakoulutus (WHO) 1.5op = 40h/ Minna Nikula
•Lähiopetus, verkkoluennot ja -tehtävät, työpaja, tietotesti 18 h
•Imetysohjausnäyttöön valmistautuminen ja essee 22 h
Lisätietoja opiskelijoille
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.(Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”
Osa 1. Kontaktiopetuksessa läsnäolovelvollisuus. Kaksi lähiopetuskertaa voi olla poissa tai vaihtoehtoisesti opiskella itsenäisesti etänä. Kaksi kertaan poissaolevat tekevät koko opintojakson osaa koskevan tentin.Tentti arvioidaan hyväksytty / hylätty. Mikäli olet poissa työpajoista, tulee sinun tehdä kirjallinen korvaava tehtävä. Obstetriikan luento on pakollinen, mikäli saadaan järjestymään.
Osa 2. Kontaktiopetuksessa läsnäolovelvollisuus.Yhden poissaolon voi korvata tehtävällä. Mikäli poissaoloja on enemmän, opintojakson osa hylätään ja opiskelija ohjataan seuraavaan toteutukseen (Tikkurilassa ja Otaniemessä keväällä 2022).
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Osa 1. Numeerinen arviointi 1-5, täydennettävä. Arvioija Minna Nikula
Osa 2. Hyväksytty /täydennettävä/hylätty. Arvioija Minna Nikula
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta hyväksytyn kriteereitä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT JA VASTUULLISUUS
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
RYHMÄTYÖTAIDOT JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
-analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
RYHMÄTYÖTAIDOT JA VASTUULLISUUS
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Lisätiedot
Syksyllä 2021 otettiin käyttöön uusi opetussuunnitelma. Opintojakso R0140 Lasta odottavan perheen terveydenhoitotyö 5 op korvautuu opintojaksolla ST00BT13 Lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyö 5 op .