Varhaiskasvatuksen pedagoginen osaaminen (10 op)
Toteutuksen tunnus: R0094-TOS1812
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
14.05.2018 - 31.05.2018
Ajoitus
01.08.2018 - 21.12.2018
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
10 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Maire Antikainen
- Annika Kultavirta
- Virpi Lund
- Jaana Paasu
Vastuuopettaja
Annika Kultavirta
Ryhmät
-
TOS218SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S18, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- jäsentää varhaiskasvatuksen arvopohjaa, päämääriä ja tietoperustaa
- huomioida kasvatuksessa lapsen ominaiset tavat toimia
- tunnistaa osallisuuden, yhteisöllisyyden ja dialogisen vuorovaikutuksen merkitystä lapsen kasvussa,kehityksessä ja oppimisessa
- luoda edellytyksiä kasvatuskumppanuudelle ja yhteistyölle
Toteutustapa
Tervetuloa oppimaan verkkototeutukselle!
Opinnot suoritetaan verkkototeutuksena viikoilla 35-48. Opintojaksossa on aikaan ja paikkaan sidottuja tapaamisia: Yhteistoiminnallisen tentin harjoitus verkossa, yhteistoiminnallinen tentti verkossa, Varhaiskasvatusmessut 12.10 Finlandia-talolla sekä joitakin pakollisia verkko-ohjausaikoja lukujärjestyksen mukaisesti.
Optima aukeaa elokuussa (20.8), jolloin pääset näkemään syksyn viikottaisen tarkan aikataulutuksen, materiaalit ja tehtävät. Huomioithan, että opiskelu edellyttää viikoittain säännöllistä opiskeluaikaa, verkkoympäristön käytön osaamista, tehtävien yhdessätekemistä (ryhmät) ja viestiseinän säännöllistä seuraamista.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tiedot oppimateriaaleista löytyvät verkkototeuksesta.
Oheismateriaalia:
http://www.oph.fi/download/179349_varhaiskasvatussuunnitelman_perusteet_2016.pdf
Maritta Törrönen :Lapsuuden hyvinvointi
Elina Paju: Lasten arjen ainekset
Hujala, Puroila, Parrila, Nivala: Päivähoidosta varhaiskasvatukseen
Aili Helenius: Pedagogiikan palikat
Alanen Leena: Lapsuus, lapsuuden instituutiot ja lasten toiminta
Reunamo Jyrki: Tasapainoinen varhaiskasvatus
Reunamo Jyrki: Varhaiskasvatuksen kehittäminen
Nummenmaa Anna-Maija: Yhteisöllinen suunnittelu päiväkodissa
Kronqvist Eeva-Liisa: Lapsuuden oppimisympäristöt
Heikka Johanna: Arvioinnista opiksi
Uotinen Sanna : Vanhempien ja lasten toimijuuteen konduktiivisessa kasvatuksessa
Kronnqvist Eeva-Liisa: Mitä lapsiryhmässä tapahtuu?
Heinämäki Liisa: Erityisesti päivähoidossa
Kaskela, Kekkonen: Kasvatuskumppanuus kannattelee lasta
Kalliala Marjatta: Lapsuus hoidossa
Marjanen, Marttila, Varsa: Pienten piirissä
Hujala & Turja: Varhaiskasvatuksen käsikirja
Karila & Lipponen: Varhaiskasvatuksen pedagogiikka
Sajaniemi, Niina (et.al.) Stressin säätely
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Espoon kaupungin päiväkodit, varhaiskasvatusmessut, valtakunnan kunnalliset ja yksityiset päiväkodit
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Muista: Lähitapaaminen:Varhaiskasvatusmessut Wanhassa Satamassa 12.10. 2018.
TÄRKEÄÄ! Opintojakson ryhmätentti on heti syyskuun alussa, jota ennen luet tentikirjat ja tutustut Optiman sähköisiin materiaaleihin. Optima aukeaa lukukauden alkaessa. Aikatauluja voidaan vielä muokata.
Yhteistoiminnallissen ryhmätenttiin 10.9. luetaan 2 kirjaa:
Nurmi, Ahonen, Lyytinen, Lyytinen, Pulkkinen, Ruoppila (2014): Ihmisen psykologinen kehitys, osa Varhaislapsuus sivut (22-76)
Sajaniemi, Suhonen, Nislin, Mäkinen (2015): Stressin säätely (2015)
Mahdolliset uusintatenttipäivät ovat 1.11.2018 ja 17.1.2019 (kirjallinen yksilötentti).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Verkkotentti, ryhmäkeskustelut, koontitehtävät, essee, ideointitehtävä,tiedonetsintää verkossa,ongelmanratkaisutehtäviä,varhaiskasvatusmessuille osallistuminen.
Sisältö ja sen jaksotus
Opinnoissa on seuraavat osiot:
Lapsen kasvu, kehitys ja oppiminen 3 op (Teemat Lapsen kasvu, kehitys ja oppiminen 2 op ja Varhaiskasvatuksen kehittäminen 1 op)
Varhaiskasvatuksen arvoperusta ja perusteet 3 op (Teemat Varhaiskasvatustoiminnan perusteet 2op, Lainsäädäntö ja eettiset ohjeet1 op)
Lapsen osallisuus ja toimijuus ja kasvatusyhteistyö 4op (Teema Lapsen osallisuuden vahvistaminen 2 op ja Huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö 2 op)
Lisätietoja opiskelijoille
Minkälaista on opiskella verkossa?
Opiskelu verkossa poikkeaa monin eri tavoin päiväopiskelusta. Se vaatii itsensä johtamisen taitoja ja kurinalaisuutta. Verkossa opiskellessa teet paljon itsenäistä työtä, mutta se ei ole yksinäistä puurtamista. Osallistut verkkokeskusteluihin ja teet ryhmätehtäviä sekä työelämään liittyviä projekteja etäyhteyksiä hyödyntäen sekä yksilökohtaisesti että ryhmässä. Verkossa opiskelua varten tarvitset tietokoneen, verkkoyhteyden sekä kuulokemikrofonin. Verkossa opiskellaan samassa tahdissa kuin muissa sosionomikoulutuksissa, mutta voit myös nopeuttaa opintojasi oman opiskelusuunnitelmasi pohjalta. Yksilökohtaiset tehtävät voit kuitenkin valita mihin vuorokauden aikaan tai missä opintoja teet.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Sanallinen ja numeerinen palaute, ryhmäpalaute, vertaispalaute.
Laurean arviointikriteerit
https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/Arviointikriteerit_010409.pdf
Arviointikriteereissä noudatetaan arvioinnin vaatimustasoa II.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Sanallinen ja numeerinen palaute, ryhmäpalaute, vertaispalaute. 1-5 tai hyv-hyl
Laurean arviointikriteerit
https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/Arviointikriteerit_010409.pdf