Dialogi, kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0030-3013
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
18.05.2020 - 24.05.2020
Ajoitus
17.08.2020 - 18.12.2020
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Lohja, sote
Toimipiste
Laurea Lohja
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 65
Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSF2), Laurea Lohja
Opettaja
- Pauliina Partanen
- Marika Kivistö
- Hannele Pulkamo
Vastuuopettaja
Hannele Pulkamo
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 40. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 40. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
SSF220SASosionomikoulutus, monimuotototeutus, S20, Lohja
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tuntea ja kehittää omia vuorovaikutustaitojaan
- kohdata ja olla vuorovaikutuksessa yksilöiden kanssa
- toimia ryhmässä ja ohjata ryhmiä
- ymmärtää asiakkaan osallisuuden ja voimavarojen merkityksen
Toteutustapa
Opintojakso koostuu seuraavista osista:
1. Kohtaaminen, dialogisisen vuorovaikutussuhteen rakentaminen ja vuorovaikutusuhteen ilmiöt: lähiopetus ja harjoitukset, oppimispäiväkirja ja tentti.
2. Ryhmät ja ryhmien ohjaus: lähiopetus ja harjoitukset, toteus käytännön työelämäkumppanin kanssa projektiosuudessa.
3. LbD-malliin perustuva, yhdessä työelämäkumppanin kanssa toteutettava projekti: asikasryhmän ohjaustapahtuma, joka toteutetaan pienryhmissä projektina (projektin suunnittelu, toteutus, arviointi, raportointi ja projektin tulosten esittely). Projektissa integroituvat opintojaksot Dialogi, kohtaaminen ja ammattilinen vuorovaikutus ja projektinhallinta ja viestintä.
Aika ja paikka
[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kirjallisuus:
Häkli, J., Kallio, K. & Korkiamäki, R. (toim.) 2015. Myönteinen tunnistaminen. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura. Verkkojulkaisuja 90.
http://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/julkaisuja/myonteinen_tunnistaminen.pdf
Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Helsinki: Gaudeamus
Muu oppimateriaali esitellään Canvas -työtilassa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojakson aikana toteutetaan pienryhmissä yhdessä työelämäkumppanien kanssa projekti, jonka sisältönä on eri asiakasryhmille suunnattu ohjaustapahtuma.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakson aloitus 25.8.2020 (läsnäolovelvollisuus)
Ennakkotehtävän palautus 31.8.2020
Lokakuun loppu (päivämäärä tarkentuu myöhemmin) ohjaustapahtuman demonstraatiot (läsnäolovelvollisuus)
28.10. - 20.11.2020 Ohjaustapahtuma projektin toteutus työelämäkumppanin kanssa (pienryhmissä, läsnäolovelvollisuus omassa toteutuksessa)
Marraskuun puoliväli (päivämäärä tarkenttuu myöhemmin) ryhmätentti kirjasta Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Helsinki: Gaudeamus (läsnäolovelvollisuus)
Joulukuu (päivämäärä tarkentuu myöhemmin): Projektin esittely päätösseminaarissa (läsnäolovelollisuus)
Tentin uusinta järjestetään yksilötenttinä Laurean yleisissä uusintatilaisuuksissa 21.1.2021 (1. uusinta) ja/tai 18.2.2021 (2. uusinta). Opiskelijan tulee ilmoittautua uusintatenttiin Laurean käytäntöjen mukaisesti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Osio 1: Kohtaaminen, dialogisisen vuorovaikutussuhteen rakentaminen ja vuorovaikutusuhteen ilmiöt
Lähiopetus ja harjoitukset 20 h
Oppimispäiväkirja ja sen yhteenveto 28 h
Tenttiin valmistautuminen 27 h
Tentti 6 h
Yht 81 h
Osio 2: Ryhmät ja ryhmien ohjaus
Lähiopetus ja ohjausdemonstaraatiot 16 h
Ohjaussuunnitelmien laadinta 11 h
Yht 27 h
Osio 3: LbD-projekti
Tutustuminen projektikumppaniin, asiakkaisiin ja asiakasryhmää koskevaan tietoon (itsenäinen tiedonhankita) 10 h
Ohjaustapahtumaan valmistautuminen 10 h
Ohjaustapahtuman toteutus 7 h
Yht 27 h
KAIKKI YHTEENSÄ 135 H
Projektinhallinan ja projektiviestinnän lähiopetus toteutuu opintojaksolla Projektinhallinta ja viestintä.
Sisältö ja sen jaksotus
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakson aloittaa osio 1, joka toteutuu ajalla 17.8. - marraskuun puoliväli (tentti). Osioon sisällöt ovat seuraavat:
• kohtaaminen ja kuuntelu
• dialogisuus, dialogisen ja ammatillisen vuorovaikutussuhteen rakentaminen
• tunteet ja toiminta
• rajat ja niiden tunnistaminen
Osiossa 2 (15.9. - 20.11.2020) vahvistetaan ryhmäohjausosaamista seuraavin sisällöin:
• ryhmä ja ryhmäilmiöt
• ryhmän ohjauksen perusteet
• voimavarakeskeisyys ja osallisuuden tukeminen ryhmien ohjauksessa
Osion 3 (8.9 - joulukuu) sisältönä on:
• Laurean LbD-mallin soveltaminen käytännön projektin kautta
• työelämäkumppanin hankinta ja yhteyden luominen
• projekti: asiakasryhmän ohjausta sisältävän tapahtuman suunnittelu, toteutus, arvionti, raportointi ja tulosten esittely
Lisätietoja opiskelijoille
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Opintojakson arviointi rakentuu seuraavasti:
Osio 1:
Ennakkotehtävä: hyv/täydennettävä 0%
Henkilökohtainen oppimispäiväkirja ja sen yhteenveto: H-5, 30%
Kirjatentti ryhmätenttinä: H-5 30%
Osio 2:
Pienryhmän tuottamat kirjalliset ohjaussuunnitelmat ja ohjausdemonstraatioiden toteutus: H-5 20%
Osio 3:
LbD-projektin projektisuunnitelma: hyl/täyd/hyv 0%
LbD-projekti (projektin toteutus, arviointi, projektiraportti ja tulosten esittely): H-5 20%
Oman oppimisen ja projektityöskentelyn itsearviointi: hyv/hyl 0%
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
[Jätä soveltuvilta osin:] Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.]