Terapeuttinen harjoittelu (5 op)
Toteutuksen tunnus: G8359-SFG1811
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
14.05.2018 - 31.05.2018
Ajoitus
03.09.2018 - 26.10.2018
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
30 - 40
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
- Kati Nykänen
- Pauliina Louhiala
- Tapani Risto
Vastuuopettaja
Pauliina Louhiala
Ryhmät
-
SFG217SNFysioterapeuttikoulutus, päivätoteutus, S17, Otaniemi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata progressiivisesti etenevän terapeuttisen harjoittelun perusperiaatteet erilaisissa toimintaympäristöissä
- soveltaa terapeuttisia harjoittelun menetelmiä perustellusti, asiakaslähtöisesti ja turvallisesti ennaltaehkäisemään ja korjaamaan kehon toimintojen ja rakenteiden vaurioita, toiminnan rajoitteita sekä osallistumisen esteitä
- arvioida asiakkaan tavoitteellisen terapeuttisen harjoittelun soveltuvuutta ja tuloksellisuutta
Toteutustapa
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa:
- Kuvata progressiivisesti etenevän terapeuttisen harjoittelun perusperiaatteet erilaisissa toimintaympäristöissä
- Soveltaa terapeuttisia harjoittelun menetelmiä perustellusti, asiakaslähtöisesti ja turvallisesti ennaltaehkäisemään ja korjaamaan kehon toimintojen ja rakenteiden vaurioita, toiminnan rajoitteita sekä osallistumisen esteitä
- Arvioida asiakkaan tavoitteellisen terapeuttisen harjoittelun soveltuvuutta ja tuloksellisuutta
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Pihlman ym. 2018. Liikkuvuusharjoittelu - hallittua voimaa ja liikkuvuutta. VK-Kustannus Oy.
American College of Sports Medicine. 2013. ACSM´s Guidelines for exercise testing and prescription. 9. painos. Hong Kong: Lippincott Williams & Wilkins.
Arokoski J., Alaranta H., Pohjolainen T., Salminen J & Viikari-Juntura E. (toim.) 2009. Fysiatria. 4. painos. Keuruu: Duodecim.
Fogelholm M., Vuori I. & Vasankari T. (toim.). 2011. Terveysliikunta. 2. painos. Keuruu: Duodecim.
Lisäksi opintojaksolla jaettava materiaali.
Kauranen K. & Nurkka N. 2010. Biomekaniikkaa liikunnan ja terveydenhuollon ammattilaisille. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 166. Tampere: Liikuntatieteellinen Seura.
Keskinen KL., Häkkinen K, Kallinen M. (toim.). 2010. Kuntotestauksen käsikirja. 2. painos. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 161. Tampere: Liikuntatieteellinen Seura.
Suni J. & Taulaniemi A. (toim.) 2012. Terveyskunnon testaus - Menetelmä terveysliikunnan edistämiseen. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Kunnossa Kaiken Ikää: http://www.kkiohjelma.fi/
Käypä Hoito -suositus. Liikunta.13.01.2016. Suomalaisen Lääkäriseuran Duodecimin ja Käypä hoito -johtoryhmän asettama työryhmä. http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=hoi50075
Physiotools: https://edulaurea.physiotoolsonline.com/
PTStudio: https://ptstudio.com/
UKK-instituutti: http://www.ukkinstituutti.fi/
http://www.acsm.org/
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojakso sisältää yhteistyöprojeksin Espoon kaupungin liikuntatoimen Seniorisporttiklubeilla.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakso sisältää luentoja, itsenäistä opiskelua, työpajaharjoittelua sekä ryhmätehtävän Espoon kaupungin Seniorisporttiklubeilla. Lisäksi opintojaksoon sisältyy Physiotools ja PT-Studio -ohjelmistojen esittely ja näiden käytön harjoittelu.
Opintojakso sisältää allasterapian harjoittelua joka toteutuu Laurean ulkopuolella - paikka tarkentuu opintojaksolla.
Opintojakson lopussa on kirjallinen tentti.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5, arviointikriteerit on esitetty alla.
Hylätty (0)
Opiskelija:
- Ei osaa käyttää asianmukaisia ammattikäsitteitä eikä voi osoittaa perehtyneensä aiheen tietoperustaan
- Opiskelijan toiminta asiakkaan kanssa on turvatonta tai ei- asianmukaista
- Opiskelija ei osaa toimia ohjattuna eikä pysty perustelemaan toimintaansa
- Opiskelija ei noudata toiminnassaan ammattieettisiä perusteita
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija:
- Käyttää keskeisiä/yksittäisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä osoittaa perehtyneensä aiheen tietoperustaan
- Osaa toimia turvallisesti, joskin toiminta on usein kaavamaista, kokeilevaa tai hapuilevaa
- Noudattaa sääntöjä ja ohjeita sekä perustelee toimintaansa annetuilla ohjeilla
- Osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti
- Käyttää opittuja tekniikoita ja malleja
- Ottaa toiminnassaan asiakkaat huomioon
- Osaa toimia ryhmän jäsenenä
- Osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija:
- Käyttää systemaattisesti ammattikäsitteitä
- Soveltaa työturvallisuusohjeita toiminnassaan
- Osaa perustella, vertailla ja analysoida toimintaansa yleisillä ohjeilla
- Selviytyy itsenäisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin toimintaympäristössä
- Soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita ja malleja
- Osaa toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
- Osaa toimia ryhmässä tavoitesuhteisesti
- Perustelee toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija:
- Käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä
- Noudattaa työturvallisuusohjeita vastuullisesti ja itsenäisesti
- Perustelee toimintaansa tutkitun tiedon avulla
- Osaatoimia itsenäisesti ja aloitteellisesti tavoitteiden suunnassa. Toiminta on usein joustavaa, järjestelmällistä, kehittämispainotteista, luovaa ja aktiivista.
- Osaa valita toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja ja perustella valintansa
- Toimii asiakaslähtöisesti ja tilanteenmukaisesti
- Osaa edistää ryhmän toimintaa
- Soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan