Fysioterapiamenetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: G8358-SFG1811
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
14.05.2018 - 31.05.2018
Ajoitus
28.08.2018 - 21.12.2018
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
- Heikki Penttilä
- Pauliina Louhiala
Vastuuopettaja
Pauliina Louhiala
Ryhmät
-
SFG217SNFysioterapeuttikoulutus, päivätoteutus, S17, Otaniemi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata keskeisimpiä asiakkaan toimintakykyä edistäviä fysioterapiamenetelmiä ja niiden perusteita (fysikaalisia hoitoja, pehmytosakudosten käsittelyä, nivelten mobilisointia ja stabilointia)
- valita ja käyttää fysioterapiamenetelmiä turvallisesti ja perustellusti
- arvioida menetelmien käytön tarkoituksenmukaisuutta ja tuloksellisuutta
Toteutustapa
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa:
- Kuvata erilaisia asiakkaan toimintakykyä edistäviä fysioterapiamenetelmiä (kivunhoitomenetelmät, pehmytkudoskäsittely, nivelten moblilisaatio ja stabilaatio)
- Valita ja käyttää tarkoituksenmukaisia fysioterapiamenetelmiä turvallisesti ja perustellusti
- Arvioida fysioterapiamenetelmien käytön tarkoituksenmukaisuutta, tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta
Aika ja paikka
Opintojakso toteutetaan päivätoteutuksena pääsääntöisesti Otaniemen Kampuksella.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kalso E, Haanpää M & Vainio A (toim.). Kipu. Keuruu, Duodecim. 2009.
Petty, NJ. Neuromusculoskeletal Examination and Assessment. A handbook for therapists. 2013. 4.painos.
Arponen R. & Airaksinen O. Hoitava hieronta. Porvoo, WSOY. 2001.
Saari M, Lumio M, Asmussen PD., Montag H-J. Käytännön lihashuolto. VK-Kustannus Oy. 2009.
Kaltenborn F. Manual Mobilization of the joints vol 1: extremities. 2001.
Buttler D ja Moseley L. Explain pain. 2003. Noigroup Publications, Adelaide Australia 2003.
Sisältö ja sen jaksotus
Alkutentti
Luennot
Työpajat
Näyttökoe
Kirjallinen ryhmätehtävä
Seminaari, jossa ryhmätehtävän esitys
Opintojakso painottuu työpajatyöskentelyyn, jossa tehdään käytännön harjoituksia eri menetelmistä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5.
Opintojakso painottuu työpajaharjoitteluun, jossa käytetään osaamisen jatkuvaa arviointia.
Opintojakson hyväksytty suoritus vaatii aktiivista osallistumista työpajoihin ja osaamisen osoittamista näytöllä.
Hylätty (0)
Opiskelija
- Ei hallitse aiheen ammattikäsitteitä eikä voi osoittaa perehtyneensä aiheen tietoperustaan
- Ei huomioi toiminnassaan asiakkaan turvallisuutta eikä pysty ohjeiden mukaiseen toimintaan
- Ei noudata toiminnassan ammattieettisiä periaatteita
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- Käyttää yksittäisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä osoittaa perehtyneensä aiheen tietoperustaan
- Toimii turvallisesti, joskin toiminta on usein kaavamaista, kokeilevaa ja hapuilevaa
- Noudattaa sääntöjä ja ohjeita sekä perustelee toimintaansa annetuilla ohjeilla
- Toimii ohjattuna asianmukaisesti, tarvitsee toimintaansa selkeän ohjauksen
- Käyttää opittuja tekniikoita ja malleja
- Ottaa toiminnassaan asiakkaat huomioon
- Toimii ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija:
- Käyttää systemaattisesti ammattikäsitteitä
- Soveltaa työturvallisuusohjeita toiminnassaan
- Perustelee, vertailee ja analysoi toimintaansa yleisillä ohjeilla
- Selviytyy itsenäisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin toimintaympäristössä
- Soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita ja malleja
- Toimii ammatillisesti asiakastilanteissa
- Perustelee toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija:
- Käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä
- Noudattaa työturvallisuusohjeita vastuullisesti ja itsenäisesti
- Perustelee toimintaa tutkitun tiedon avulla
- Toimii itsenäisesti ja aloitteellisesti tavoitteiden suunnassa. Toiminta on usein joustavaa, järjestelmällistä, kehittämispainotteista, luovaa ja aktiivista
- Valitsee toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja ja osaa perustella valintansa
- Toimii asiakaslähtöisesti ja tilanteenmukaisesti
- Kriittisesti soveltaa ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan