Siirry suoraan sisältöön

Digitaalisten palveluiden käytettävyys ja saavutettavuus (5 op)

Toteutuksen tunnus: A9535-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.04.2023 - 09.04.2023

Ajoitus

01.05.2023 - 31.08.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D /YAMK

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

25 - 50

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot

Opettaja

  • Janne Lahti

Vastuuopettaja

Janne Lahti

Ajoitusryhmät

  • Avoin AMK 1 (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)

Ryhmät

  • TYJ23KJ
    Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), K23, yhteiset opinnot

Pienryhmät

  • Avoin AMK 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- digitaalisen palvelun käytettävyyden ja saavutettavuuden varmistamisen periaatteet
- hahmottaa ihmisen kognitiiviset rajoitteet
- arvioida digitaalisten palvelujen käytettävyyttä ja saavutettavuutta

Toteutustapa

Virtuaalitoteutus. Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa. Sisältöön kuuluu teoreettinen osuus ja LbD-projekti aidolle asiakkaalle.
Huomaa, että kyse ei ole nauhoitetusta verkko-opetuskokonaisuudesta, vaan opintojaksoon sisältyy tiimikohtaista ohjausta ja verkkoluentoja, joissa opettaja on läsnä. Kaikki verkkoluennot nauhoitetaan, mutta projektin sujuvuuteen ja edistymiseen liittyen läsnäolo on osassa verkkotapaamisia pakollista.

15.05.2023 17.00 - 19.00 Ulkopuolinen tila : Zoom
22.05.2023 17.00 - 19.00 Ulkopuolinen tila : Zoom
26.06.2023 17.00 - 19.00 Ulkopuolinen tila : Zoom
10.07.2023 17.00 - 19.00 Ulkopuolinen tila : Zoom
17.07.2023 17.00 - 19.00 Ulkopuolinen tila : Zoom
24.07.2023 17.00 - 19.00 Ulkopuolinen tila : Zoom
07.08.2023 17.00 - 19.00 Ulkopuolinen tila : Zoom
14.08.2023 17.00 - 19.00 Ulkopuolinen tila : Zoom

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Sinkkonen, I., Kuoppala, H., Parkkinen, J, Vastamäki, R. (2006) Käytettävyyden psykologia.Edita. IT Press.

Saariluoma, P. (2004). Käyttäjäpsykologia [User Psychology]. Porvoo: WSOY.

Philip Kortum. (2016) Usability Assessment: How to Measure the Usability of Products, Services, and Systems (Users' Guides to Human Factors and Ergonomics Methods Book)

William Albert, Thomas Tullis, Donna Tedesco. (2009) Beyond the Usability Lab: Conducting Large-scale Online User Experience Studies 1st Edition

Eric Reiss. (2012) Usable Usability. Simple Steps for Making Stuff Better

Luke McGarth (2015). How to Meet the Web Content Accessibility Guidelines 2.0

Ashley Firth (2019) Practical Web Inclusion and Accessibility

Everett McKay (2018) Intuitive Design: Eight Steps to an Intuitive UI

Selovuo Kari (2020) Saavutettavuusopas

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla tehdään työelämälähtöinen Lbd-projekti, joka varmistuu opintojakson aikana.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson aloitus
Loppuseminaari

Tehtävät palautusaikatauluineen löytyvät Canvas-työtilasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Teoriaosuus 40% (2 op)
Lbd-projeksi 60% (3 op)

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

Verkkokurssi – n. 8 verkkosessiota + tiimikohtaiset erikseen sovittavat ohjaukset, ei lähiopetusta
Työskennellään n. 4 hengen tiimeissä (huom! Tiimit työskentelevät myös luentojen ulkopuolella verkossa)
Kehityshankkeen asiakas osallistuu muutamaan verkkosessioon tai tekee nauhoitteet
Kurssi päättyy hanketöiden esittelyyn verkkosessiossa, joka on tärkein osaamisen osoittamiseen liittyvä työ

Teoriasisältöä:
- Käytettävyyden arvioinnin psykologinen ja kognitiivinen perusta
- Käytettävyystutkimuksen menetelmät
- Saavutettavuuden perusteet
- Saavutettavuuden arviointimenetelmät ja lainsäädäntö

Lisätietoja opiskelijoille

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelij

Arviointiasteikko

H-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei lunasta opiskelupaikkaa orientaatiovaiheessa. Hän ei suorita opintojaksolla osoitettuja tehtäviä hyväksytysti, tai ei yllä opintojakson päätehtävässä tyydyttävään tasoon..

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)