Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoiluosaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: A9529-HYV21811

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

14.05.2018 - 19.08.2018

Ajoitus

20.08.2018 - 17.12.2018

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, liko

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 35

Koulutus

  • Tulevaisuuden johtaminen ja asiakaslähtöinen palveluliiketoiminta (HYV2), Laurea Tikkurila

Opettaja

  • Mikko Häkkinen

Vastuuopettaja

Mikko Häkkinen

Ryhmät

  • HYV218KJ
    Tulevaisuuden johtaminen ja asiakaslähtöinen palveluliiketoiminta, yamk, K18, Tikkurila
  • ZYV418KJ
    Sosiaalialan käytäntöjen asiakaslähtöinen kehittäminen, yamk, K18, Tikkurila
  • KYV218KJ
    Kosmetiikka-asiantuntijuuden kehittäminen ja johtaminen, yamk, K18, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- hahmottaa palvelumuotoilun mahdollisuudet oman alansa kehittämistyössä
- palvelumuotoilun peruskäsitteet, prosessin ja keskeiset menetelmät
- soveltaa palvelumuotoilun lähestymistapaa ja työkaluja palvelujen kehittämisessä

Toteutustapa

Lähioppiminen, itsenäinen opiskelu, pienryhmäoppiminen.

Aika ja paikka

Lauantai 15.9. klo 9:00-16:30
Lauantaina 17.11. klo 9:00-16:30
Perjantaina 14.12. klo 9:00-16:30

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson pääteos on:

Stickdorn, M. (2018). This is service design doing: Applying service design thinking in the real world : a practitioner's handbook (First Edition.). Sebastopol, CA: O'Reilly Media, Inc.

Muuta suositeltavaa kirjallisuutta:

(Viitetiedon jälkeen on merkintä E-kirja, jos teos on saatavana verkosta.)
Ahonen, T. (2017). Palvelumuotoilu sotessa: Palvelumuotoilun käsikirja sosiaali- ja terveysalan palvelujen kehittämiseen (2. painos.). [Espoo]: Tarja Ahonen.
Hiltunen,Piritta, k. (2017). Palvelusta tuotteeksi: Käsikirja palvelutuotteiden muotoiluun. Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu. E-kirja.
Jyrämä, A. & Mattelmäki, T. (2015). Palvelumuotoilu saapuu verkostojen kaupunkiin: Verkosto- ja muotoilunäkökulmia kaupungin palvelujen kehittämiseen. Helsinki: Aalto-yliopisto.
Manninen, K. & Ugas, O. (2012). Kasvunvara: Työkaluja parempaan palveluun. Helsinki : Vantaa: Sitra ; ProAgria keskusten liitto. E-kirja. https://media.sitra.fi/2017/02/26194723/Kasvunvara.pdf
Miettinen, S., Koivisto, M., Hämäläinen, K., Vilkka, H., Mattelmäki, T., Vaajakallio, K., . . Kristiina Vaahtojärvi. (2011). Palvelumuotoilu: Uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen (2. p.). Helsinki: Teknologiainfo Teknova.
Moritz, S. (2005). Service design: Practical access to an evolving field. Köln: Köln International School of Design. E-kirja.
Stickdorn, M. (2018). This is service design doing: Applying service design thinking in the real world : a practitioner's handbook (First Edition.). Sebastopol, CA: O'Reilly Media, Inc.
Tuulaniemi, J. (2011). Palvelumuotoilu. Helsinki: Talentum.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Lauantai 15.9. klo 9:00-16:30
Lauantaina 17.11. klo 9:00-16:30
Perjantaina 14.12. klo 9:00-16:30

Lisätietoja opiskelijoille

Sopii kaikille YAMK-opiskelijoille täydentävän osaamisen kokonaisuuteen.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan numeerisesti.
Arvioinnissa käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun yhteisiä arviointikriteerejä.

Hylätty (0)

Katso Laurean YAMK-opintojakson arviointikriteerit.
https://www.laurea.fi/dokumentit/Documents/YAMK_Osaamisen_arviointikriteerit_Laurea2011.pdf

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Katso Laurean YAMK-opintojakson arviointikriteerit.
https://www.laurea.fi/dokumentit/Documents/YAMK_Osaamisen_arviointikriteerit_Laurea2011.pdf

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Katso Laurean YAMK-opintojakson arviointikriteerit.
https://www.laurea.fi/dokumentit/Documents/YAMK_Osaamisen_arviointikriteerit_Laurea2011.pdf

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Katso Laurean YAMK-opintojakson arviointikriteerit.
https://www.laurea.fi/dokumentit/Documents/YAMK_Osaamisen_arviointikriteerit_Laurea2011.pdf