Palvelumuotoiluosaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: A9529-HYV21811
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
14.05.2018 - 19.08.2018
Ajoitus
20.08.2018 - 17.12.2018
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, liko
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Tulevaisuuden johtaminen ja asiakaslähtöinen palveluliiketoiminta (HYV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Mikko Häkkinen
Vastuuopettaja
Mikko Häkkinen
Ryhmät
-
HYV218KJTulevaisuuden johtaminen ja asiakaslähtöinen palveluliiketoiminta, yamk, K18, Tikkurila
-
ZYV418KJSosiaalialan käytäntöjen asiakaslähtöinen kehittäminen, yamk, K18, Tikkurila
-
KYV218KJKosmetiikka-asiantuntijuuden kehittäminen ja johtaminen, yamk, K18, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- hahmottaa palvelumuotoilun mahdollisuudet oman alansa kehittämistyössä
- palvelumuotoilun peruskäsitteet, prosessin ja keskeiset menetelmät
- soveltaa palvelumuotoilun lähestymistapaa ja työkaluja palvelujen kehittämisessä
Toteutustapa
Lähioppiminen, itsenäinen opiskelu, pienryhmäoppiminen.
Aika ja paikka
Lauantai 15.9. klo 9:00-16:30
Lauantaina 17.11. klo 9:00-16:30
Perjantaina 14.12. klo 9:00-16:30
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson pääteos on:
Stickdorn, M. (2018). This is service design doing: Applying service design thinking in the real world : a practitioner's handbook (First Edition.). Sebastopol, CA: O'Reilly Media, Inc.
Muuta suositeltavaa kirjallisuutta:
(Viitetiedon jälkeen on merkintä E-kirja, jos teos on saatavana verkosta.)
Ahonen, T. (2017). Palvelumuotoilu sotessa: Palvelumuotoilun käsikirja sosiaali- ja terveysalan palvelujen kehittämiseen (2. painos.). [Espoo]: Tarja Ahonen.
Hiltunen,Piritta, k. (2017). Palvelusta tuotteeksi: Käsikirja palvelutuotteiden muotoiluun. Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu. E-kirja.
Jyrämä, A. & Mattelmäki, T. (2015). Palvelumuotoilu saapuu verkostojen kaupunkiin: Verkosto- ja muotoilunäkökulmia kaupungin palvelujen kehittämiseen. Helsinki: Aalto-yliopisto.
Manninen, K. & Ugas, O. (2012). Kasvunvara: Työkaluja parempaan palveluun. Helsinki : Vantaa: Sitra ; ProAgria keskusten liitto. E-kirja. https://media.sitra.fi/2017/02/26194723/Kasvunvara.pdf
Miettinen, S., Koivisto, M., Hämäläinen, K., Vilkka, H., Mattelmäki, T., Vaajakallio, K., . . Kristiina Vaahtojärvi. (2011). Palvelumuotoilu: Uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen (2. p.). Helsinki: Teknologiainfo Teknova.
Moritz, S. (2005). Service design: Practical access to an evolving field. Köln: Köln International School of Design. E-kirja.
Stickdorn, M. (2018). This is service design doing: Applying service design thinking in the real world : a practitioner's handbook (First Edition.). Sebastopol, CA: O'Reilly Media, Inc.
Tuulaniemi, J. (2011). Palvelumuotoilu. Helsinki: Talentum.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Lauantai 15.9. klo 9:00-16:30
Lauantaina 17.11. klo 9:00-16:30
Perjantaina 14.12. klo 9:00-16:30
Lisätietoja opiskelijoille
Sopii kaikille YAMK-opiskelijoille täydentävän osaamisen kokonaisuuteen.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan numeerisesti.
Arvioinnissa käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun yhteisiä arviointikriteerejä.
Hylätty (0)
Katso Laurean YAMK-opintojakson arviointikriteerit.
https://www.laurea.fi/dokumentit/Documents/YAMK_Osaamisen_arviointikriteerit_Laurea2011.pdf
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Katso Laurean YAMK-opintojakson arviointikriteerit.
https://www.laurea.fi/dokumentit/Documents/YAMK_Osaamisen_arviointikriteerit_Laurea2011.pdf
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Katso Laurean YAMK-opintojakson arviointikriteerit.
https://www.laurea.fi/dokumentit/Documents/YAMK_Osaamisen_arviointikriteerit_Laurea2011.pdf
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Katso Laurean YAMK-opintojakson arviointikriteerit.
https://www.laurea.fi/dokumentit/Documents/YAMK_Osaamisen_arviointikriteerit_Laurea2011.pdf