Siirry suoraan sisältöön

Motivaatiolla muutokseen asiakas- ja esimiestyössä (5 op)

Toteutuksen tunnus: A9510-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

26.11.2018 - 02.12.2018

Ajoitus

01.01.2019 - 31.07.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea-ammattikorkeakoulu

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalan muutoksessa (SYA5), Laurea Leppävaara

Opettaja

  • Ossi Salin
  • Soile Juujärvi

Vastuuopettaja

Soile Juujärvi

Ryhmät

  • SYA519KJ
    Johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalan muutoksessa, yamk, K19, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- asiakaslähtöisen työskentelyn teoriaperustan
- rakentaa tunneyhteyden vuorovaikutustilanteessa
- ratkaisukeskeisen työskentelyn taitoja
- motivoida asiakasta tai alaista muutokseen
- reflektoida ja arvioida omaa työskentelyään vuorovaikutussuhteessa
- hyödyntää moniammatillista yhteistyötä asiakasprosessin eri vaiheissa

Toteutustapa

Ammatillinen asiantuntijuus sosiaali- ja terveysalan murroksessa edellyttää aidon asiakaslähtöisen työskentelyotteen vahvistamista ja asiakastyön taitojen syventämistä. Opintojaksolla harjoitellaan tunneyhteyden rakentamista, ratkaisukeskeistä työskentelyä ja motivoivan haastattelun menetelmää asiakastyön ja työyhteisöjen kehittämisen tarpeisiin. Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetukseen ja oppimistehtävien työstämistä sen aikana. Opintojakso sisältää työskentelyä pienryhmissä.
Opintojakson tavoitteena on että opiskelija opintojakson jälkeen osaa
rakentaa tunneyhteyden vuorovaikutustilanteessa
tukea asiakasta tai alaista tavoitteiden asettamisessa
ratkaisukeskeisen työskentelyn taitoja
motivoida asiakasta tai alaista muutokseen
reflektoida omaa työskentelyään vuorovaikutussuhteessa
hyödyntää moniammatillista yhteistyötä asiakasprosessin eri vaiheissa

Aika ja paikka

11.1.2019
Yhteistyösuhteen rakentaminen
• Orientaatio opintojaksoon ja tehtäviin
• Motivoivan haastattelun henki
• Tunneyhteyden rakentaminen
• Heijastava kuuntelu
31.1.2019
Muutokseen esiin kutsuminen
• Ratkaisukeskeinen työskentely
• Motivoivan haastattelun teoreettinen tausta
• Motivoivan haastattelun edistyneet taidot
9.3.2019
Muutoksen suunnittelu
• Motivoiva haastattelu ja ratkaisukeskeinen työskentely
• Tavoitteen asettelu ja muutoksen suunnittelu
• Simulaatiokokeilun ohjeistus
10.3.-22.3. Simulaatioiden valmistelu ja videointi pienryhmissä
23.3. 2019 Asiakaskeskustelun simulaatiot A-ryhmä ap, B-ryhmä ip
25.-30.3.2019 Simulaatioiden videointi pienryhmissä
Simulaatioiden arviointia pienryhmissä
1.4. ryhmät 1-2
3.4. ryhmät 3-4
4.4. ryhmät 5-6
8.4. ryhmät 7-8
10.4. ryhmät 9-10
22.4.2019 Kirjallisen tehtävän palautus

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kirjallisuus:
Kiviaho, M. & Toivonen, V-M. (2011). Tässä suhteessa. Erilaisuus, yhteys ja yhteistyö. NLP vuorovaikutuskirja. Helsinki: ai-ai. (erityisesti luvut 6-8)
Koski-Jännes, A., Riittinen, L. & Saarnio, P. (2008). Kohti muutosta: motivointimenetelmiä päihde- ja käyttäytymisongelmiin. Helsinki: Tammi. (erityisesti luvut 1-3)
Aarninsalo, P. & Mattila, A-S.(2014). Ratkaisukeskeinen psykoterapia. Teoksessa M. Huttunen & H. Kalska (toim.) Psykoterapiat. Helsinki: Duodecim.
Lähiopetuksen kansioissa olevat artikkelit:
Kim Berg, I. & Miller, W. (1994). Ihmeitä tapahtuu: periaatteita ja lähtökohtia (luku 1). Helsinki: Otava.
Arkowitz, H. & Miller, W. Learning, Applying, and ExtendinAarning Motivational Interviewing. Teoksessa H. Arkowitz, Westra, H. A & S. Rollinick (2008). Motivational interviewing inthe treatment of psychological problems. Guilford Press
Angle, S. (2010). Piilevän motivaation jäljillä: Ratkaisukeskeinen elämäntapojen ja painonhallinnan ohjaus. Suomen lääkärilehti 2010/34, 2691-2696
Internet:
Käypähoito, Motivoiva haastattelu.
http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus;jsessionid=B58AE5B106A367E30EDD2C99228EA277?id=nix02109
Päidelinkki, Motivoiva haastattelu
https://www.paihdelinkki.fi/fi/tietopankki/tietoiskut/paihdetyon-menetelmat-ja-koulutus/motivoiva-haastattelu-motivoiva
Enhancing Motivation for Change in Substance Abuse Treatment. Chapter 3 - Motivational Interwieving as a Counseling Style. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK64964/

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kiitettävä
Opiskelija
osaa tietoisesti hyödyntää sanallista ja sanatonta viestintää vuorovaikutussuhteen rakentamisessa ja ylläpitämisessä
osaa ohjata asiakasta tutkimaan muutostarpeitaan
osaa tukea asiakasta hänelle merkityksellisen tavoitteen laatimisessa
osaa edistää asiakkaan muutosta monipuolisesti ja luovasti
osaa vahvistaa asiakkaan pystyvyysuskomuksia ja identiteettimuutosta
osaa arvioida kriittisesti omaa ja toisten toimintaa teoreettiseen tietoon perustuen
Hyvä
Opiskelija
osaa huomioida sanattoman ja sanallisen viestinnän vuorovaikutussuhteen rakentamisessa ja ylläpitämisessä
osaa selvittää asiakaan muutostarpeita
osaa laatia asiakaslähtöisen tavoitteen yhdessä asiakkaan kanssa
osaa käyttää erityyppisiä kysymyksiä asiakkaan motivoimiseksi
osaa tunnistaa asiakkaan voimavaroja ja tukea niiden käyttöön ottamisessa
osaa arvioida rakentavasti omaa ja toisten toimintaa käytännön tietoon perustuen
Tyydyttävä
Opiskelija
osaa luoda kontaktin asiakkaan kanssa
osaa kartoittaa asiakkaan tilannetta asiakkaan kertoman perusteella
osaa tukea asiakasta ammatillisen viitekehyksen mukaisesti
osaa laatia tavoitteen yhdessä asiakkaan kanssa
osaa kannustaa asiakasta
osaa arvioida realistisesti omaa ja toisten toimintaa