Tulevaisuuksien johtamisen ja ennakoinnin menetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: A9323-HYV21811
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
14.05.2018 - 31.05.2018
Ajoitus
28.08.2018 - 21.12.2018
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, liko
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Tulevaisuuden johtaminen ja asiakaslähtöinen palveluliiketoiminta (HYV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Susanna Kivelä
Ryhmät
-
HYV218KJTulevaisuuden johtaminen ja asiakaslähtöinen palveluliiketoiminta, yamk, K18, Tikkurila
-
ZYV418KJSosiaalialan käytäntöjen asiakaslähtöinen kehittäminen, yamk, K18, Tikkurila
-
KYV218KJKosmetiikka-asiantuntijuuden kehittäminen ja johtaminen, yamk, K18, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- monitoroida toimintaympäristöä
- osallistaa organisaation toimijat, sidosryhmät ja kumppanit systemaattiseen toimintaympäristön monitorointiin
- tulkita tulevaisuustietoa ja tunnistaa esiin nousevia trendejä
- rakentaa vaihtoehtoisia tulevaisuusskenaarioita
- liittää tulevaisuuksien ennakoinnin osaksi organisaation strategista suunnittelua ja organisaation oppimista
Toteutustapa
Workshoptyöskentely, itsenäinen- ja ryhmätyöskentely, trendiaamainen ja kirjallinen raportti
Aika ja paikka
Tikkurilan Laurea
to 11.10.2018 klo 9 - 16.30
la 17.11. 2018 klo 9 - 16.30
pe14.12.2018 klo 9 - 16.30
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Esim.
•Vapaavuori, M. & von Bruun, S. (toim.) Miten tutkimme tulevaisuutta? Tulevaisuuden tutkimuksen seura
•Kettunen, J. & Meristö, T. (toim.) Seitsemän tarinaa ennovaatiosta. Rohkea uudistaa ennakoiden. Teknologiateollisuus
•Hiltunen, E .(2010) Weak Signals in Organizational Futures Learning http://hsepubl.lib.hse.fi/pdf/diss/a365.pdf
Lisäksi erikseen ilmoitettava kirjallisuus sekä artikkelit
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Trendikorttiprosessi päivittää Laurean trendikirjastoa. TKI-hankkeita tukevat monitorointitoimeksiannot
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tikkurilan Laurea
to 11.10.2018 klo 9 - 16.30
la 17.11. 2018 klo 9 - 16.30
pe14.12.2018 klo 9 - 16.30
Sisältö ja sen jaksotus
SCANNING: Individual information gathering (crowdsourcing) Virtual collaboration (social media platform)
ANALYSING: Sense-making and collaboration in multidisciplinary workshops - Identifying emerging trends - Visualizing and communicating new knowledge (TrendCards)
APPLYING AND DISSEMINATING: Emerging trends are documented in open access Social Media platform - Evaluated with Delphi method - Used in students scenario processes
Opintojakso toteutetaan kolmena luento- ja työpajapäivänä. Lisäksi opintojaksoon sisältyy tulevaisuuden ennakointimenetelmiä soveltava kehittämistehtävä. Opintojakson luento- ja työpajapäivien teemat ovat:
- Ensimmäinen lähipäivä: Johdanto, toimintaympäristön monitorointi & skenaariomentelmät
- Toinen lähipäivä: Toimintaympäristön monitorointi
- Kolmas lähipäivä: trendiaamainen ja trendikorttien esittely. Skenaarioiden rakentaminen
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Lähipäiväosallistuminen, trendiaamiainen ja kirjallinen raportti
Hylätty (0)
Opintojakso-osallisuminen jää puutteelliseksi, kirjallinen raportti ei ole tehtäväksiannon mukainen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tietoperusta: Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida opintojakson tavoitteista nousevaa tietoa laaja-alaisesti. Käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä
Ongelmanratkaisu: Opiskelija osaa ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa
Kehittäminen: Opiskelija osaa tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen.
Viestintä: Opiskelija osaa viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tietoperusta: Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida opintojakson tavoitteita tukevaa tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. Käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä.
Ongelmanratkaisu: Opiskelija osaa ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja /tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja.
Kehittäminen: Opiskelija osaa luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon.
Viestintä: Opiskelija osaa viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tietoperusta: Opiskelija osaa luoda opintojakson tavoitteista nousevan johdonmukaisen ja omaa ajattelua sisältävän tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden.
Ongelmanratkaisu: Opiskelija osaa ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistä eri alojen tietoja.
Kehittäminen: Opiskelija osaa tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa.
Viestintä: Opiskelija osaa viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan- että alan ulkopuoliselle yleisölle.