Palveluinnovaatiot (10 op)
Toteutuksen tunnus: A9145-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
13.05.2019 - 26.05.2019
Ajoitus
19.08.2019 - 31.12.2019
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea-ammattikorkeakoulu
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus (MKA2), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Anne Turunen
- Marjaana Salomaa
Vastuuopettaja
Marjaana Salomaa
Ryhmät
-
MKA218KAMatkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus, monimuotototeutus, K18, Leppävaara
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- toteuttaa innovaatiohankkeen soveltaen uusinta olemassa olevaa tietoa ja SID-menetelmiä
- työskennellä monialaisissa projekteissa
- soveltaa luovaa ongelmanratkaisua ja kehittää työtapoja
Toteutustapa
Jaksolle osallistumisen edellytys on jakson kirjallisuuslähteisiin tutustuminen, ennakkotehtävän tekeminen ja palauttaminen ennen jakson alkua. Lisätietoa tehtävästä ja sen palauttamisesta toimitetaan jaksolle hyväksytyille.
Opintojaksolla perehdytään palvelumuotoiluprosessiin ja -menetelmiin sekä toteutetaan palvelumuotoiluprojekti soveltaen uusinta olemassa olevaa tietoa ja SID-menetelmiä.
Opintojaksolla työskennellään pienryhmissä ja sovelletaan luovaa ongelmanratkaisua sekä kehitetään työtapoja.
Opiskelijaryhmät tuottavat toimeksiantajalle palvelukonseptin vuorovaikutuksessa toimeksiantajan kanssa.
Opintojakson opetus ja ohjaus tapahtuu pääasiassa lähtiopetuksen yhteydessä.
Opintojakon ohjauksen viestiväylänä käytetään optiman viestiväylää. Pienryhmät sopivat keskenään oman ryhmänsä viestintätavat.
Opintojakso vaatii itsenäistä työskentelyotetta ja sitoutumista pienryhmän toimintaan.
Aika ja paikka
Lähiopetus Leppävaaran kampuksella lähiopetuspäivinä. Ohjaus erillisen aikataulun mukaan kontaktiopetuspäivinä ja Optimassa. Pienryhmän työskentely ryhmän keskinäisen sopimuksen mukaan.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Esimerkiksi:
Hyysalo, S. (2009). Käyttäjä tuotekehityksessä. Tieto, tutkimus, menetelmät.
Knapp, J., Zeratsky, J.,Kowitz, B. 2016. Sprint: How to Solve Big Problems and test new ideas in Just Five Days. Simon & Schuster Paperbacks.
Laurea Finna: https://laurea.finna.fi/Record/laurus.88555 (e-book available)
Miettinen, S.; Koivisto, M. (toim.) (2009). Designing Services with Innovative Methods.
Moritz, S. (2005). Service Design. A practical access to an evolving field (http://stefan-moritz.com/_files/Practical%20Access%20to%20Service%20Design.pdf)
Ojasalo, K., Moilanen, T.; Ritalahti, J. (2014). Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan.
Osterwalder, A., Pigneur, Y., Bernarda, G.; Smith, A. How to create products & services customers want. Get started with Value Propostion Design, USA, Wiley.
Solatie, J.; Mäkeläinen, M. (2009). Ideasta innovaatioksi. Luovuus hyötykäyttöön.
The future of service business innovations. Tekes 2010.
Stickdorn M., Hormes M., Lawrence A. & Schneider J. 2018. This is service design doing: A Practitioners’ Handbook. O’Reilly.
Laurea Finna: https://laurea.finna.fi/Record/laurus.90507 (e-book available)
Tuulaniemi, J. (2011). Palvelumuotoilu Talentum
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovitaan erikseen opintojakson opettajien kanssa.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Toimeksiantaja Visit Espoo / Espoo Marketing Oy
Opintojaksolla opetellaan käyttämään uusia innovointimenetelmiä ja perehdytään palvelumuotoiluprosessiin tuottamalla palvelukonsepti toimeksiantajalle vuorovaikutuksessa toimeksiantajan ja oman pienryhmän kanssa. Palvelukonsepti tuotetaan toimeksiantajalle. Kehittämishanke esitellään opintojakson alussa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Aloituskerta 9.9.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 op = 270 tuntia
Lähiopetus: 56 tuntia
Itsenäinen opiskelu ja ryhmätyöskentely: 214 tuntia
Sisältö ja sen jaksotus
• kehittämistarpeen määrittely
• kontekstin ja tietämysperustan luonti
• kehittämisprosessin suunnittelu, toteutus ja arviointi
• työskentely jaetun asiantuntijuuden ryhmässä
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson työskentely pohjautuu yhteiskehittämiseen, jota tehdään tiimeissä viikottain. Lähitapaamisia on lähes joka toinen viikko ja projektitoimeksiantoa tehdään myös kampuksen ulkopuolella ja toimeksiantoyrityksissä. Opintojakso ei sovellu otettavaksi toisen opintojakson kanssa päällekkäin. Paikkansa opintojaksolla vahvistavat ne, jotka ovat paikalla opintojakson aloituskerralla ja ovat palauttaneet ennakkotehtävän, joka lähetetään opintojakson opiskelijoille sähköpostitse. Opetusaika lähipäivinä on maanantaisin klo 9-15.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointikriteereinä ovat:
1. Yrittäjäosaaminen
2. Työkaluosaaminen
3. Palvelumuotoiluosaaminen
4. Asiakasempatiaosaaminen
5. Testausosaaminen
Arvioinnissa huomioidaan erityisesti kehittämisprojekti ja siinä työskentely:
• hankkeen luovuus ja uutuusarvo
• työelämän tai hankkeen asiakkaan arviointi
• aktiivinen osallistuminen hanketyöhön ja kontaktitunneille sekä hankeraportointi
• käytettyjen soveltavan tki- toiminnan työvälineiden ja menetelmien haltuunotto ja käyttäminen
• tiimin itsearviointi tuotoksesta
• itsearviointi ja vertaisarviointi työskentelystä
Opintojakso arvioidaan arviointiasteikolla 1-5. Hyväksytyn suorituksen edellytys on tehtävien tekeminen annetussa aikataulussa siten, että niistä näkyy perehtyminen aiheeseen sekä oma/tiimiin ajattelu ja kehittyminen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa:
* Käyttää keskeisiä/yksittäisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä osoittaa perehtyneensä tietoperustaan.
* Toimia ohjattuna asianmukaisesti.
* Käyttää opittuja tekniikoita ja malleja.
* Ottaa toiminnassaan asiakkaat huomioon.
* Toimia ryhmän jäsenenä ja tavoitesuhteisesti.
* Toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa:
* Perustella, vertailla ja analysoida toimintaansa yleisillä ohjeilla.
* Selviytyä itsenäisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin toimintaympäristössä.
* Soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita ja malleja.
* Toimia ammatillisesti asiakastilanteissa.
* Toimia ryhmässä tavoitesuhteisesti.
* Perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
* Käyttää asiantuntevasti ja systemaattisesti ammattikäsitteitä.
* Perustella toimintaa tutkitun tiedon avulla.
* Toiminta on usein joustavaa, järjestelmällistä, kehittämispainotteista, luovaa ja aktiivista.
* Valita toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja ja perustella valintansa.
* Toimia asiakaslähtöisesti ja tilanteenmukaisesti.
* Edistää ryhmän toimintaa.
Lisätiedot
Viimeinen toteutus kevätlukukaudella 2024. Mikäli opintojakso on tämän jälkeen suorittamatta, se on mahdollista korvata opintojaksolla ML00BW68 Palvelumuotoilua käytännössä edellyttäen, että sinulla ei ole vastaavia opintoja.