Siirry suoraan sisältöön

Projektijohtaminen: syventäviä menetelmiä ja toimintatapojaLaajuus (5 op)

Opinnon tunnus: HY00BV10

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- suunnitella, arvioida ja kehittää organisaation ja yksilön valmiuksia projektijohtamisessa
- hyödyntää erilaisia menetelmiä TKI-toiminnassa ja projektijohtamisessa
- johtaa projektin taloutta, viestintää ja vaikuttavuutta
- soveltaa ja ymmärtää projektitiimin ja verkostojen johtamisen ja kehittämisen näkökulmia

Ilmoittautumisaika

25.11.2024 - 01.12.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2.5 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D /YAMK

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

40 - 70

Koulutus
  • Tulevaisuussuuntautunut projektijohtaminen (HYA5), Laurea Leppävaara
  • Degree Programme in Future-Oriented Project Management (HYA6), Laurea Leppävaara
Opettaja
  • Tiina Lehtosaari
  • Taina Vuorela
  • Janne Lahti
Vastuuopettaja

Taina Vuorela

Ryhmät
  • HYA624KJ
    Degree Programme in Future-Oriented Project Management, yamk, K24, Leppävaara
  • HYA525KJ
    Tulevaisuussuuntautunut projektijohtaminen, yamk, K25, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- suunnitella, arvioida ja kehittää organisaation ja yksilön valmiuksia projektijohtamisessa
- hyödyntää erilaisia menetelmiä TKI-toiminnassa ja projektijohtamisessa
- johtaa projektin taloutta, viestintää ja vaikuttavuutta
- soveltaa ja ymmärtää projektitiimin ja verkostojen johtamisen ja kehittämisen näkökulmia

Toteutustapa

Opintojakso sisältää tammikuun aikana palautettavan ennakkotehtävän, kolme lähipäivää sekä yksilö- että ryhmätehtäviä. Opiskelijoiden edellytetään osallistuvan kontaktipäiviin, sekä kommunikoivan aktiivisesti ryhmänsa kanssa, jotta ryhmätehtävät toteutetaan aktiivisessa yhteistyössä oman ryhmän kanssa.
LbD pedagogiikka: TKI-integrointi sisältää autenttisen hanketoteutuksen tai hankevalmisteluprosessin ja siihen liittyvät tehtävät / toimeksiannot.
Teoriaosuuksia syvennetään lähiopetuspäivillä käytännön työpaja työskentelyllä; lisäksi opiskelija opiskelee itsenäisesti opintojaksolla käytettävää kirjallisuutta hyödyntäen, integroiden teoriaa opintojakson tehtäviin ja niissä tehtäviin raportointeihin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

1. A Guide to the Project Management Body of Knowledge (PMBOK® Guide)
Project Management Institute and Management Institute Project (eBookCentral) 7th edition, 2021
2. Yescombe, E. M., Principles of Project Finance (eBookCentral)
3. Snyder Dionisio, C. 2018. A Project Manager’s Book of Tools and Techniques. Wiley. (eBookCentral)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakson tehtäviä suoritetaan työelämäkontekstissa LAUREAn hankkeissa ja muissa soveltuvissa työelämä yhteyksissä.
Asiantuntijavierailut: 1. ICT- ala ja ketterät menetelmät, 2. Kansainväliset myyntiprojektit.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

• Lähipäivät - Opintojaksolla on 3 lähipäivää
• 18.1., 6.2. ja 4.4..2025 klo 9:15 -16:30.

Kansainvälisyys toteutuksella

Yhteistyö kansainvälisten yritysten edustajien kanssa hankkeiden kautta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävä 1: Ennakkotehtävä ja
Oppimistehtävä 2: Kontaktipäivät & Oppimispäiväkirja (ml. kurssikirjallisuuteen liittyvät itseopiskelutestit) (2op / 20%)

Oppimistehtävä 3: Ryhmätyö (hanketoimeksianto & sen konkreettinen tuotos & sen esittely - sisältää vertaisarvioinnin) (3op / 60%)
Opiskelijalla on mahdollisuus suorittaa PRY:n koordinoima ja IPMAn materiaaleihin perustuva kansallinen projektihallinnan Foundation sertifikaatti D.

Sisältö ja sen jaksotus

-Oppimistehtävä 1: Ennakkotehtävä suoritetaan helmikuun loppuun mennessä (Canvas
-Oppimistehtävä 2: Kontaktipäivät & Oppimispäiväkirja arviointiin 30.5.2024 mennessä (Canvas)
Kontaktipäivien teemat:
i/ Ketterät menetelmät ICT-alalla; projektin toteuttamisen menetelmiä (ml. johtaminen, viestintä); ryhmätöiden käynnistys
ii/ Projektin valmistelu & innovointi: työpaja
iii/ Projektin päättäminen ja vaikuttavuus; vrt. projektit kv-yrityksessä; ryhmätöiden projektihallinta: reflektio.
-Oppimistehtävä 3: Ryhmätyö (hanketoimeksianto & sen konkreettinen tuotos) arviointiin (määräajat: kts. Canvas)

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella. (Laurean tutkintosääntö).


Arviointikriteerit:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:

- luoda johdonmukaisen viitekehyksen / tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen Canvas alustalla.]

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 03.12.2023

Ajoitus

01.02.2024 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2.5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, liko

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

40 - 70

Koulutus
  • Tulevaisuussuuntautunut projektijohtaminen (HYA5), Laurea Leppävaara
  • Degree Programme in Future-Oriented Project Management (HYA6), Laurea Leppävaara
Opettaja
  • Tiina Lehtosaari
  • Taina Vuorela
  • Janne Lahti
Vastuuopettaja

Taina Vuorela

Ryhmät
  • HYA524KJ
    Tulevaisuussuuntautunut projektijohtaminen, yamk, K24, Leppävaara
  • HYA623SJ
    Degree Programme in Future-Oriented Project Management, yamk, S23, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- suunnitella, arvioida ja kehittää organisaation ja yksilön valmiuksia projektijohtamisessa
- hyödyntää erilaisia menetelmiä TKI-toiminnassa ja projektijohtamisessa
- johtaa projektin taloutta, viestintää ja vaikuttavuutta
- soveltaa ja ymmärtää projektitiimin ja verkostojen johtamisen ja kehittämisen näkökulmia

Toteutustapa

Opintojakso sisältää tammikuun aikana palautettavan ennakkotehtävän, kolme lähipäivää sekä yksilö- että ryhmätehtäviä. Opiskelijoiden edellytetään osallistuvan kontaktipäiviin, sekä kommunikoivan aktiivisesti ryhmänsa kanssa, jotta ryhmätehtävät toteutetaan aktiivisessa yhteistyössä oman ryhmän kanssa.
LbD pedagogiikka: TKI-integrointi sisältää autenttisen hanketoteutuksen tai hankevalmisteluprosessin ja siihen liittyvät tehtävät / toimeksiannot.
Teoriaosuuksia syvennetään lähiopetuspäivillä käytännön työpaja työskentelyllä; lisäksi opiskelija opiskelee itsenäisesti opintojaksolla käytettävää kirjallisuutta hyödyntäen, integroiden teoriaa opintojakson tehtäviin ja niissä tehtäviin raportointeihin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

1. A Guide to the Project Management Body of Knowledge (PMBOK® Guide)
Project Management Institute and Management Institute Project (eBookCentral) 7th edition, 2021
2. Yescombe, E. M., Principles of Project Finance (eBookCentral)
3. Snyder Dionisio, C. 2018. A Project Manager’s Book of Tools and Techniques. Wiley. (eBookCentral)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakson tehtäviä suoritetaan työelämäkontekstissa LAUREAn hankkeissa ja muissa soveltuvissa työelämä yhteyksissä.
Asiantuntijavierailut: 1. ICT- ala ja ketterät menetelmät, 2. Kansainväliset myyntiprojektit.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

• Lähipäivät - Opintojaksolla on 3 lähipäivää
• 9.2., 9.3. ja 11.4.2024 klo 9:15 -16:30.

Kansainvälisyys toteutuksella

Yhteistyö kansainvälisten yritysten edustajien kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävä 1: Ennakkotehtävä ja
Oppimistehtävä 2: Kontaktipäivät & Oppimispäiväkirja (ml. kurssikirjallisuuteen liittyvät itseopiskelutestit) (2op / 20%)

Oppimistehtävä 3: Ryhmätyö (hanketoimeksianto & sen konkreettinen tuotos & sen esittely - sisältää vertaisarvioinnin) (3op / 60%)

Sisältö ja sen jaksotus

-Oppimistehtävä 1: Ennakkotehtävä suoritetaan helmikuun loppuun mennessä (Canvas
-Oppimistehtävä 2: Kontaktipäivät & Oppimispäiväkirja arviointiin 30.5.2024 mennessä (Canvas)
Kontaktipäivien teemat:
i/ Ketterät menetelmät ICT-alalla; projektin toteuttamisen menetelmiä (ml. johtaminen, viestintä); ryhmätöiden käynnistys
ii/ Projektin valmistelu & innovointi: työpaja
iii/ Projektin päättäminen ja vaikuttavuus; vrt. projektit kv-yrityksessä; ryhmätöiden projektihallinta: reflektio.
-Oppimistehtävä 3: Ryhmätyö (hanketoimeksianto & sen konkreettinen tuotos) arviointiin (määräajat: kts. Canvas)

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella. (Laurean tutkintosääntö).


Arviointikriteerit:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:

- luoda johdonmukaisen viitekehyksen / tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen Canvas alustalla.]

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 04.12.2022

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, liko

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Tulevaisuussuuntautunut projektijohtaminen (HYA5), Laurea Leppävaara
Opettaja
  • Taina Vuorela
  • Janne Lahti
Ryhmät
  • HYA523KJ
    Tulevaisuussuuntautunut projektijohtaminen, yamk, K23, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- suunnitella, arvioida ja kehittää organisaation ja yksilön valmiuksia projektijohtamisessa
- hyödyntää erilaisia menetelmiä TKI-toiminnassa ja projektijohtamisessa
- johtaa projektin taloutta, viestintää ja vaikuttavuutta
- soveltaa ja ymmärtää projektitiimin ja verkostojen johtamisen ja kehittämisen näkökulmia

Toteutustapa

Opintojakso sisältää tammikuun aikana palautettavan ennakkotehtävän, kolme lähipäivää sekä yksilö- että ryhmätehtäviä.
LbD pedagogiikka: TKI-integrointi sisältää autenttisen hanketoteutuksen tai hankevalmisteluprosessin ja siihen liittyvät tehtävät / toimeksiannot.
Teoriaosuuksia syvennetään lähiopetuspäivillä käytännön työpaja työskentelyllä; lisäksi opiskelija opiskelee itsenäisesti opintojaksolla käytettävää kirjallisuutta hyödyntäen, integroiden teoriaa opintojakson tehtäviin ja niissä tehtäviin raportointeihin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

1. A Guide to the Project Management Body of Knowledge (PMBOK® Guide)
Project Management Institute and Management Institute Project (eBookCentral) 7th edition, 2021
2. Yescombe, E. M., Principles of Project Finance (eBookCentral)
3. Snyder Dionisio, C. 2018. A Project Manager’s Book of Tools and Techniques. Wiley. (eBookCentral)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakson tehtäviä suoritetaan työelämäkontekstissa LAUREAn hankkeissa ja muissa soveltuvissa työelämä yhteyksissä.
Asiantuntijavierailut: 1. ICT- ala ja ketterät menetelmät, 2. Kansainväliset myyntiprojektit.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

• Lähipäivät - Opintojaksolla on 3 lähipäivää
• 14.1., 3.3. ja 31.3.2021 klo 9:15 -15:30.

Kansainvälisyys toteutuksella

Yhteistyö kansainvälisten yritysten edustajien kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävä 1: Ennakkotehtävä (1 op / 20%)

Oppimistehtävä 2: Kontaktipäivät & Oppimispäiväkirja (1 op / 20%)

Oppimistehtävä 3: Ryhmätyö (hanketoimeksianto & sen konkreettinen tuotos & sen esittely - sisältää vertaisarvioinnin) (3op / 60%)

Sisältö ja sen jaksotus

-Oppimistehtävä 1: Ennakkotehtävä suoritetaan 11.1. mennessä (Canvas
-Oppimistehtävä 2: Kontaktipäivät & Oppimispäiväkirja arviointiin 30.5.2022 mennessä (Canvas)
Kontaktipäivien teemat:
i/ Projektin valmistelu & innovointi; ketterät menetelmät ICT-alalla
ii/ Projektin toteuttaminen: johtaminen, viestintä vrt. projektit energia-alalla; ryhmätöiden katsaukset
iii/ Projektin päättäminen ja vaikuttavuus; vrt. projektit kv-yrityksessä; ryhmätöiden esitykset
-Oppimistehtävä 3: Ryhmätyö (hanketoimeksianto & sen konkreettinen tuotos) arviointiin 30.5.2022 mennessä (Canvas)

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella. (Laurean tutkintosääntö).


Arviointikriteerit:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:

- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.]

Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 05.12.2021

Ajoitus

03.01.2022 - 31.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D /YAMK

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Tulevaisuussuuntautunut projektijohtaminen (HYA5), Laurea Leppävaara
Opettaja
  • Taina Vuorela
  • Janne Lahti
Ryhmät
  • HYA522KJ
    Tulevaisuussuuntautunut projektijohtaminen, yamk, K22, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- suunnitella, arvioida ja kehittää organisaation ja yksilön valmiuksia projektijohtamisessa
- hyödyntää erilaisia menetelmiä TKI-toiminnassa ja projektijohtamisessa
- johtaa projektin taloutta, viestintää ja vaikuttavuutta
- soveltaa ja ymmärtää projektitiimin ja verkostojen johtamisen ja kehittämisen näkökulmia

Toteutustapa

Opintojakso sisältää tammikuun 2022 aikana palautettavan ennakkotehtävän, kolme lähipäivää sekä yksilö- että ryhmätehtäviä.
LbD pedagogiikka: TKI-integrointi sisältää autenttisen hanketoteutuksen tai hankevalmisteluprosessin ja siihen liittyvät tehtävät / toimeksiannot.
Teoriaosuuksia syvennetään lähiopetuspäivillä käytännön työpaja työskentelyllä; lisäksi opiskelija opiskelee itsenäisesti opintojaksolla käytettävää kirjallisuutta hyödyntäen, integroiden teoriaa opintojakson tehtäviin ja niissä tehtäviin raportointeihin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

1. A Guide to the Project Management Body of Knowledge (PMBOK® Guide)
Project Management Institute and Management Institute Project (eBookCentral) 7th edition, 2021
2. Yescombe, E. M., Principles of Project Finance (eBookCentral)
3. Snyder Dionisio, C. 2018. A Project Manager’s Book of Tools and Techniques. Wiley. (eBookCentral)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakson tehtäviä suoritetaan työelämäkontekstissa LAUREAn hankkeissa ja muissa soveltuvissa työelämä yhteyksissä.
Asiantuntijavierailut: 1. ICT- ala ja ketterät menetelmät, 2. Energia-alan teolliset projektit, 3.Kansainvälisen teknologiayrityksen projektit.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

• Lähipäivät - Opintojaksolla on 3 lähipäivää
• 14.1., 3.3. ja 31.3.2021 klo 9:15 -15:30.

Kansainvälisyys toteutuksella

Yhteistyö kansainvälisten yritysten edustajien kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävä 1: Ennakkotehtävä (1 op / 20%)

Oppimistehtävä 2: Kontaktipäivät & Oppimispäiväkirja (1 op / 20%)

Oppimistehtävä 3: Ryhmätyö (hanketoimeksianto & sen konkreettinen tuotos & sen esittely - sisältää vertaisarvioinnin) (3op / 60%)

Sisältö ja sen jaksotus

-Oppimistehtävä 1: Ennakkotehtävä suoritetaan 11.1.2022 mennessä (Canvas
-Oppimistehtävä 2: Kontaktipäivät & Oppimispäiväkirja arviointiin 30.5.2022 mennessä (Canvas)
Kontaktipäivien teemat:
i/ Projektin valmistelu & innovointi; ketterät menetelmät ICT-alalla
ii/ Projektin toteuttaminen: johtaminen, viestintä vrt. projektit energia-alalla; ryhmätöiden katsaukset
iii/ Projektin päättäminen ja vaikuttavuus; vrt. projektit kv-yrityksessä; ryhmätöiden esitykset
-Oppimistehtävä 3: Ryhmätyö (hanketoimeksianto & sen konkreettinen tuotos) arviointiin 30.5.2022 mennessä (Canvas)

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella. (Laurean tutkintosääntö).


Arviointikriteerit:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:

- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.]