Digitaalisen palvelun perusteetLaajuus (5 op)
Opinnon tunnus: ND00CC02
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata digitaalisen palvelun mahdollisuuksia osana yhteiskunnan digitalisoitumista
- selittää ohjelmistokehityksen osa-alueet ja ohjelmistokehitysmenetelmät
- selittää ohjelmistokehittämisen prosessit ja sitä tukevat automaatioratkaisut
- kehittää digitaalisen palvelun laatua parantamalla käyttäjäkokemusta, käytettävyyttä ja saavutettavuutta
Lisätiedot
Opinnon tavoitteena olevan osaamisen arvioinnissa käytetään Laurean yhteisten arviointikriteereiden vaativuustasoa 1.
Ilmoittautumisaika
19.05.2025 - 25.05.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
10 Liiketalous-, tietojenkäsittely- ja palvelualat
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 80
Koulutus
- Tietojenkäsittelyn koulutus, digitaalisten palveluiden kehittäminen (NDV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Outi Loikkanen
Vastuuopettaja
Outi Loikkanen
Ryhmät
-
NDV225SNTietojenkäsittelyn koulutus, digitaalisten palveluiden kehittäminen, päivätoteutus, S25, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata digitaalisen palvelun mahdollisuuksia osana yhteiskunnan digitalisoitumista
- selittää ohjelmistokehityksen osa-alueet ja ohjelmistokehitysmenetelmät
- selittää ohjelmistokehittämisen prosessit ja sitä tukevat automaatioratkaisut
- kehittää digitaalisen palvelun laatua parantamalla käyttäjäkokemusta, käytettävyyttä ja saavutettavuutta
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opinnon tavoitteena olevan osaamisen arvioinnissa käytetään Laurean yhteisten arviointikriteereiden vaativuustasoa 1.
Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 01.12.2024
Ajoitus
20.01.2025 - 24.03.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2.5 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
10 Liiketalous-, tietojenkäsittely- ja palvelualat
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 110
Koulutus
- Tietojenkäsittelyn koulutus, kyberturvallisuus (NKA2), Laurea Leppävaara
- Tietojenkäsittelyn koulutus, digitaalisten palveluiden kehittäminen (NDA2), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Asko Mononen
- Lassi Virtanen
Vastuuopettaja
Asko Mononen
Ryhmät
-
NDA225KATietojenkäsittelyn koulutus, digitaalisten palveluiden kehittäminen, monimuotototeutus, K25, Leppävaara
-
NKA225KATietojenkäsittelyn koulutus, kyberturvallisuus, monimuotototeutus, K25, Leppävaara
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata digitaalisen palvelun mahdollisuuksia osana yhteiskunnan digitalisoitumista
- selittää ohjelmistokehityksen osa-alueet ja ohjelmistokehitysmenetelmät
- selittää ohjelmistokehittämisen prosessit ja sitä tukevat automaatioratkaisut
- kehittää digitaalisen palvelun laatua parantamalla käyttäjäkokemusta, käytettävyyttä ja saavutettavuutta
Toteutustapa
Tämä toteutus on suunnattu ensisijaisesti Tietojenkäsittelyn koulutuksen kyberturvallisuuden (NKA2) ja digitaalisten palvelujen kehittäminen (NDA2) opiskelijoille.
Aika ja paikka
Opinnot voi suorittaa kokonaan verkossa tai osallistumilla lähipäiviin ohjelman mukaan Laurea Leppävaaran kampuksella.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kaikki tarvittava materiaali ja linkit löytyvät Canvas-oppimisympäristöstä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (RPL), kysy lisätietoja opintojakson lehtoreilta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
-
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Ks. Peppi ja Canvas.
Kansainvälisyys toteutuksella
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopistettä, eli noin 135 tuntia tai 19 keskiverto työpäivää.
Sisältö ja sen jaksotus
Opetusmateriaali on Canvas -työtilassa englanninkielisenä. Sisällön rakenne on seuraava:
0. Orientation
1. Digital Services as Part of Digitalization
2. Enhancing Digital Services Through Usability and Accessibility
3. Software Development Methods
4. Intelligent and Sustainable Software Developments
Arviointiasteikko
H-5
Hylätty (0)
Opiskelija saa alle 50% opintojakson loppuarvioinnissa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
50-59 / 100 pistettä, tyydyttävä (1)
60-69 / 100 pistettä, tyydyttävä (2)
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
70-79 / 100 pistettä, hyvä (3)
80-89 / 100 pistettä, erittäin hyvä (4)
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
90-100 / 100 pistettä, kiitettävä (5)
Lisätiedot
Opinnon tavoitteena olevan osaamisen arvioinnissa käytetään Laurean yhteisten arviointikriteereiden vaativuustasoa 1.
Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 01.12.2024
Ajoitus
13.01.2025 - 14.03.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
10 Liiketalous-, tietojenkäsittely- ja palvelualat
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 45
Koulutus
- Tietojenkäsittelyn koulutus, digitaalisten palveluiden kehittäminen (NDV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Outi Loikkanen
Vastuuopettaja
Outi Loikkanen
Ryhmät
-
NDV225KATietojenkäsittelyn koulutus, digitaalisten palveluiden kehittäminen, monimuotototeutus, K25, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata digitaalisen palvelun mahdollisuuksia osana yhteiskunnan digitalisoitumista
- selittää ohjelmistokehityksen osa-alueet ja ohjelmistokehitysmenetelmät
- selittää ohjelmistokehittämisen prosessit ja sitä tukevat automaatioratkaisut
- kehittää digitaalisen palvelun laatua parantamalla käyttäjäkokemusta, käytettävyyttä ja saavutettavuutta
Toteutustapa
Monimuotototeutus:
Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö, jonka materiaaleja opiskelija opiskelee itsenäisesti, sisältöä täydennetään luennoilla. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta sekä kampuksella että etänä. Etäopetus allennetaan zoomissa ja tallenne on katsottavissa jälkikäteen. Kampusluentojen sisältöä ei tallenneta. Opinnossa on ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös vertaispalautteenantoa.
Aika ja paikka
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opinnon materiaali löytyy Canvas-oppimisalustalta, johon saat pääsyn viimeistään opinnon alkaessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkintosäännön (2024) mukaan;opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu.Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Vastaavalla koulutusalalla suoritetut, Laurean opintojakson osaamistavoitteita vastaavat korkeakoulutasoiset kieliopinnot voidaan hyväksilukea. Tarkemmin opiskelijaintrassa https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintojensuunnittelu/SitePages/Hyv%C3%A4ksiluku.aspx.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Mahdollisuus tehdä verkkosivujen käytettävyys- tai saavutettavuusarviointi Laurean avainkumppanille tai muulle yritykselle.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
esittäytyminen keskustelualueella viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Mikäli opiskelija ei vahvista osallistumaan tällä tavoin toimien, hänen ilmoittautumisensa toteutukselle hylätään ja tilalle voidaan ottaa toinen opiskelija.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Sisältö ja sen jaksotus
Tällä opintojaksolla opit
kuvaamaan digitaalisen palvelun mahdollisuuksia osana yhteiskunnan digitalisoitumista
kehittämään digitaalisen palvelun laatua parantamalla käyttäjäkokemusta, käytettävyyttä ja saavutettavuutta
tuntemaan ohjelmistokehityksen osa-alueet ja ohjelmistokehitysmenetelmät
kuvaamaan ohjelmistokehittämisen prosessit ja sitä tukevat automaatioratkaisut
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuuustason I mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla.
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)
Lisätiedot
Opinnon tavoitteena olevan osaamisen arvioinnissa käytetään Laurean yhteisten arviointikriteereiden vaativuustasoa 1.