Siirry suoraan sisältöön

Tehohoitopotilaan hoitotyö ja hoitoympäristöLaajuus (5 op)

Opinnon tunnus: TO00BX40

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- toimia sairaanhoitajana moniammatillisen tiimin jäsenenä teho-osastolla, kuvata tehohoitoympäristön erityispiirteet ja potilasvalinnan kriteerit
- kuvata sairaanhoitajan vastuut ja osaamisvaatimukset teho-osastolla sekä tunnistaa omat kehittymistarpeensa suhteessa niihin
-soveltaa hankittua tietoperustaa potilaan elintoimintojen muutoksien ennakoinnissa ja arvioinnissa teho-osastolla
-käyttää teho-osaston keskeisimpiä teknisiä ja ei-teknisiä tutkimus- ja tarkkailumenetelmiä potilaslähtöisesti ja eri potilasryhmien tarpeet huomioiden
- soveltaa hankittua tietoperustaa suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan potilaan hoitoa teho-osastolla
-tunnistaa muutoksen potilaan keskeisissä elintoiminnoissa ja reagoida tilanteen vaatimalla tavalla
- kuvata ja ennaltaehkäistä potilasturvallisuuden keskeisiä riskitekijöitä teho-osastolla
- kansalliset tehohoidon eettiset ohjeet, tunnistaa teho-osastolla esiintyviä eettisiä ongelmia ja osaa arvioida moniammatillisen tiimin toimintaa niiden pohjalta
- olla vuorovaikutuksessa tehohoidossa olevan potilaan ja hänen läheistensä kanssa potilas- ja tilannelähtöisesti
-osaa huomioida potilaan hoidon erityispiirteet hoitopolun eri vaiheissa teho-osastolla

Lisätiedot

Opinto korvaa aiemmin tarjolla olleen opintojakson R0401 syyslukukaudesta 2023 alkaen.

Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 26.05.2024

Ajoitus

05.09.2024 - 13.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Hyvinkää, sote

Toimipiste

Laurea Hyvinkää

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 30

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
  • Sanna Mikkola
  • Lotta Tiikkainen
Vastuuopettaja

Sanna Mikkola

Ryhmät
  • TOS224SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- toimia sairaanhoitajana moniammatillisen tiimin jäsenenä teho-osastolla, kuvata tehohoitoympäristön erityispiirteet ja potilasvalinnan kriteerit
- kuvata sairaanhoitajan vastuut ja osaamisvaatimukset teho-osastolla sekä tunnistaa omat kehittymistarpeensa suhteessa niihin
-soveltaa hankittua tietoperustaa potilaan elintoimintojen muutoksien ennakoinnissa ja arvioinnissa teho-osastolla
-käyttää teho-osaston keskeisimpiä teknisiä ja ei-teknisiä tutkimus- ja tarkkailumenetelmiä potilaslähtöisesti ja eri potilasryhmien tarpeet huomioiden
- soveltaa hankittua tietoperustaa suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan potilaan hoitoa teho-osastolla
-tunnistaa muutoksen potilaan keskeisissä elintoiminnoissa ja reagoida tilanteen vaatimalla tavalla
- kuvata ja ennaltaehkäistä potilasturvallisuuden keskeisiä riskitekijöitä teho-osastolla
- kansalliset tehohoidon eettiset ohjeet, tunnistaa teho-osastolla esiintyviä eettisiä ongelmia ja osaa arvioida moniammatillisen tiimin toimintaa niiden pohjalta
- olla vuorovaikutuksessa tehohoidossa olevan potilaan ja hänen läheistensä kanssa potilas- ja tilannelähtöisesti
-osaa huomioida potilaan hoidon erityispiirteet hoitopolun eri vaiheissa teho-osastolla

Toteutustapa

Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö.
Opinnossa on ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä hyödynnetään myös vertaispalautteenantoa.

Opetuksen sisältö:
-Teoriaopetus toteutetaan etänä ZOOM:ssa. Etäopetusta ei tallenneta.
-Simulaatiot järjestetään Hyvinkään kampuksella (1 päivä)
-Artikkelitehtävä
-Simulaatiotehtävä
-Tentti

Edeltävinä opintoina moduulien 1-3 opinnot suoritettuina.

Aika ja paikka

Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaalit ja suositeltava kirjallisuus ovat pääasiassa sähköisessä muodossa. Nämä käydään läpi opintojakson alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Tutustumiskäynti.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:

Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Opintopisteen jakautuvat suuntaa-antavasti seuraavasti:
- teoriaopetus ja simulaatiopäivä n. 2 op
- simulaatiotehtävä n. 1 op
- itsenäinen työskentely sisältäen tenttiin valmistautumisen n. 2 op.

Varaathan aikaa myös itsenäiseen työskentelyyn luento- ja simulaatio-opetuksen lisäksi.

Sisältö ja sen jaksotus

1. Johdantoa tehohoitoon ja tehohoitotyöhön, tehohoitajan osaamisvaatimukset, teho-osastolla hoidettavat potilaat ja potilasvalinta. Potilaan vastaanottaminen teho-osastolle.
2. Tehopotilaan kivunhoito ja sedaatio, tehohoitodelirium.
3. Elintoimintahäiriöt: tehopotilaan hengityksen- ja verenkierron arviointi, tarkkailu ja hoitaminen. Hengityskoneessa olevan potilaan hoitaminen.
4. Verenkierron tukeminen teho-osastolla.
5. Tehopotilaan ravitsemus ja nestehoito, perustarpeista huolehtiminen, akuutti munuaisten vajaatoiminta.
6. Potilaan siirtäminen jatkohoitoon ja elämä tehohoidon jälkeen.
7. Tehohoidon eettiset kysymykset.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Osallistumisen edellytyksenä on aina, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Opiskelija vastaa itse edeltävyysehtojen huomioimisesta.

Edeltävinä opintoina vaaditaan vähintään 3.moduulin opinnot. Tehohoitotyön opintojakso on sairaanhoitajan 180 opintopisteen perusosaamista täydentävä opinto. Opintojaksolle on suositeltavaa osallistua opintojen loppuvaiheessa, jotta opintojaksosta saa parhaan hyödyn.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).

- Artikkelitehtävä (sisältyy tentin arviointiin)
- Tentti (HYL/1-5)
- Simulaatiotehtävä (HYV-HYL)
- Simulaatiopäivään osallistuminen (HYV-HYL)

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason II mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla.

Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

[Opinnon tai sen osan uusimisen ja korottamisen aikataulut ja muut reunaehdot sovitaan kirjallisesti opinnon alussa tai ne kirjataan opinnon toteutussuunnitelmaan.]

Lisätiedot

Opinto korvaa aiemmin tarjolla olleen opintojakson R0401 syyslukukaudesta 2023 alkaen.

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 03.12.2023

Ajoitus

28.02.2024 - 03.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 30

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
  • Sanna Mikkola
  • Lotta Tiikkainen
Vastuuopettaja

Sanna Mikkola

Ryhmät
  • TOS223SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S23, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- toimia sairaanhoitajana moniammatillisen tiimin jäsenenä teho-osastolla, kuvata tehohoitoympäristön erityispiirteet ja potilasvalinnan kriteerit
- kuvata sairaanhoitajan vastuut ja osaamisvaatimukset teho-osastolla sekä tunnistaa omat kehittymistarpeensa suhteessa niihin
-soveltaa hankittua tietoperustaa potilaan elintoimintojen muutoksien ennakoinnissa ja arvioinnissa teho-osastolla
-käyttää teho-osaston keskeisimpiä teknisiä ja ei-teknisiä tutkimus- ja tarkkailumenetelmiä potilaslähtöisesti ja eri potilasryhmien tarpeet huomioiden
- soveltaa hankittua tietoperustaa suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan potilaan hoitoa teho-osastolla
-tunnistaa muutoksen potilaan keskeisissä elintoiminnoissa ja reagoida tilanteen vaatimalla tavalla
- kuvata ja ennaltaehkäistä potilasturvallisuuden keskeisiä riskitekijöitä teho-osastolla
- kansalliset tehohoidon eettiset ohjeet, tunnistaa teho-osastolla esiintyviä eettisiä ongelmia ja osaa arvioida moniammatillisen tiimin toimintaa niiden pohjalta
- olla vuorovaikutuksessa tehohoidossa olevan potilaan ja hänen läheistensä kanssa potilas- ja tilannelähtöisesti
-osaa huomioida potilaan hoidon erityispiirteet hoitopolun eri vaiheissa teho-osastolla

Toteutustapa

Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö.
Opinnossa on ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä hyödynnetään myös vertaispalautteenantoa.

Opetuksen sisältö:
-Teoriaopetus toteutetaan etänä ZOOM:ssa. Etäopetusta ei tallenneta.
-Simulaatiot järjestetään Tikkurilan kampuksella (opiskelijat jakaantuvat ryhmiin opintojakson alussa).
-Artikkelitehtävä.
-Simulaatiotehtävä.
-Tentti.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaalit ja suositeltava kirjallisuus ovat pääasiassa sähköisessä muodossa. Nämä käydään läpi opintojakson alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Päivämäärät näkyvät lukujärjestyksessä ja käydään läpi opintojakson aloituksessa.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opintojakson laajuus on 5 op (135 opiskelijan työtä).

Opintopisteen jakautuvat suuntaa-antavasti seuraavasti:
teoriaopetus ja simulaatiopäivä n. 2 op,
simulaatiotehtävä n. 1 op ja
itsenäinen työskentely sisältäen tenttiin valmistautumisen n. 2 op.

Varaathan aikaa myös itsenäiseen työskentelyyn luento- ja simulaatio-opetuksen lisäksi.

Sisältö ja sen jaksotus

1. Johdantoa tehohoitoon ja tehohoitotyöhön, tehohoitajan osaamisvaatimukset, teho-osastolla hoidettavat potilaat ja potilasvalinta. Potilaan vastaanottaminen teho-osastolle.
2. Tehopotilaan kivunhoito ja sedaatio, tehohoitodelirium.
3. Elintoimintahäiriöt: tehopotilaan hengityksen- ja verenkierron arviointi, tarkkailu ja hoitaminen. Hengityskoneessa olevan potilaan hoitaminen.
4. Verenkierron tukeminen teho-osastolla.
5. Tehopotilaan ravitsemus ja nestehoito, perustarpeista huolehtiminen, akuutti munuaisten vajaatoiminta.
6. Potilaan siirtäminen jatkohoitoon ja elämä tehohoidon jälkeen.
7. Tehohoidon eettiset kysymykset.

Lisätietoja opiskelijoille

Edeltävinä opintoina vaaditaan vähintään 3.moduulin opinnot. Tehohoitotyön opintojakso on sairaanhoitajan 180 opintopisteen perusosaamista täydentävä opinto. Opintojaksolle on suositeltavaa osallistua opintojen loppuvaiheessa, jotta opintojaksosta saa parhaan hyödyn.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Artikkelitehtävä (sisältyy tentin arviointiin)
Tentti (HYL/1-5)
Simulaatiotehtävä (HYV-HYL)
Simulaatiopäivään osallistuminen (HYV-HYL)

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.


Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Lisätiedot

Opinto korvaa aiemmin tarjolla olleen opintojakson R0401 syyslukukaudesta 2023 alkaen.

Ilmoittautumisaika

22.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

27.09.2023 - 08.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Hyvinkää, sote

Toimipiste

Laurea Hyvinkää

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 30

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
  • Sanna Mikkola
  • Lotta Tiikkainen
Vastuuopettaja

Sanna Mikkola

Ryhmät
  • TOS223SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S23, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- toimia sairaanhoitajana moniammatillisen tiimin jäsenenä teho-osastolla, kuvata tehohoitoympäristön erityispiirteet ja potilasvalinnan kriteerit
- kuvata sairaanhoitajan vastuut ja osaamisvaatimukset teho-osastolla sekä tunnistaa omat kehittymistarpeensa suhteessa niihin
-soveltaa hankittua tietoperustaa potilaan elintoimintojen muutoksien ennakoinnissa ja arvioinnissa teho-osastolla
-käyttää teho-osaston keskeisimpiä teknisiä ja ei-teknisiä tutkimus- ja tarkkailumenetelmiä potilaslähtöisesti ja eri potilasryhmien tarpeet huomioiden
- soveltaa hankittua tietoperustaa suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan potilaan hoitoa teho-osastolla
-tunnistaa muutoksen potilaan keskeisissä elintoiminnoissa ja reagoida tilanteen vaatimalla tavalla
- kuvata ja ennaltaehkäistä potilasturvallisuuden keskeisiä riskitekijöitä teho-osastolla
- kansalliset tehohoidon eettiset ohjeet, tunnistaa teho-osastolla esiintyviä eettisiä ongelmia ja osaa arvioida moniammatillisen tiimin toimintaa niiden pohjalta
- olla vuorovaikutuksessa tehohoidossa olevan potilaan ja hänen läheistensä kanssa potilas- ja tilannelähtöisesti
-osaa huomioida potilaan hoidon erityispiirteet hoitopolun eri vaiheissa teho-osastolla

Toteutustapa

Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö.
Opinnossa on ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös vertaispalautteenantoa.

Teoriaopetus toteutetaan etänä ZOOM:ssa. Etäopetusta ei tallenneta.
Simulaatiot järjestetään Hyvinkään kampuksella (opiskelijat jakaantuvat ryhmiin opintojakson alussa).
Artikkelitehtävä.
Simulaatiotehtävä.
Tentti.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaalit ja suositeltava kirjallisuus ovat pääasiassa sähköisessä muodossa. Nämä käydään läpi opintojakson alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Päivämäärät näkyvät lukujärjestyksessä ja käydään läpi opintojakson aloituksessa.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opintojakson laajuus on 5 op (135 tuntia opiskelijan työtä).
Opintopisteen jakautuvat suuntaa-antavasti seuraavasti:
teoriaopetus ja simulaatiopäivä n. 2 op, simulaatiotehtävä n. 1 op ja itsenäinen työskentely sisältäen tenttiin valmistautumisen n. 2 op.

Sisältö ja sen jaksotus

Johdantoa tehohoitoon ja tehohoitotyöhön, tehohoitajan osaamisvaatimukset, teho-osastolla hoidettavat potilaat ja potilasvalinta.
Potilaan vastaanottaminen teho-osastolle.
Tehopotilaan kivunhoito ja sedaatio, tehohoitodelirium.
Elintoimintahäiriöt: tehopotilaan hengityksen- ja verenkierron arviointi, tarkkailu ja hoitaminen. Hengityskoneessa olevan potilaan hoitaminen. Verenkierron tukeminen teho-osastolla.
Tehopotilaan ravitsemus ja nestehoito, perustarpeista huolehtiminen, akuutti munuaisten vajaatoiminta. Potilaan siirtäminen jatkohoitoon ja elämä tehohoidon jälkeen.
Tehohoidon eettiset kysymykset.

Lisätietoja opiskelijoille

Edeltävinä opintoina vaaditaan 3.moduulin opinnot.

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Artikkelitehtävä (sisältyy tentin arviointiin)
Tentti (HYL/1-5)
Simulaatiotehtävä (HYV-HYL)
Simulaatiopäivään osallistuminen (HYV-HYL)

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.


Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Lisätiedot

Opinto korvaa aiemmin tarjolla olleen opintojakson R0401 syyslukukaudesta 2023 alkaen.