Varhaiskasvatukseen suuntautuva opinnäytetyöLaajuus (15 op)
Opinnon tunnus: SS00BX37
Laajuus
15 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- esittää perusteltuja työelämää koskevia kehittämisehdotuksia
- käsitteellistää työelämän ilmiöitä tutkittuun tietoon perustuen
- käyttää sopivia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä uuden tiedon tuottamiseksi
- toimia kehittämishankkeissa yhteistoiminnallisesti ja vastuullisesti työelämän ja muiden yhteistyökumppanien kanssa
- arvioida omaa toimintaansa ja omia ratkaisujaan kriittisesti
- hallita kokonaisuuksia sekä esittää asiansa loogisesti ja perustellen
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
01.09.2025 - 30.12.2025
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Varhaiskasvatuksen sosionomin osaajakoulutus
Opettaja
- Sonja Kukkonen
Vastuuopettaja
Kaisa Salminen
Ryhmät
-
SSYOV25KYVarhaiskasvatuksen sosionomin osaajakoulutus, Avoin AMK, K25, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- esittää perusteltuja työelämää koskevia kehittämisehdotuksia
- käsitteellistää työelämän ilmiöitä tutkittuun tietoon perustuen
- käyttää sopivia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä uuden tiedon tuottamiseksi
- toimia kehittämishankkeissa yhteistoiminnallisesti ja vastuullisesti työelämän ja muiden yhteistyökumppanien kanssa
- arvioida omaa toimintaansa ja omia ratkaisujaan kriittisesti
- hallita kokonaisuuksia sekä esittää asiansa loogisesti ja perustellen
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
02.08.2025 - 31.08.2025
Ajoitus
01.09.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Early Childhood Education and Care (ECEC) Working Life Oriented Competence Module (SSYOV1), Avoin AMK, Tikkurila
Opettaja
- Henna Jalasmäki
Vastuuopettaja
Henna Jalasmäki
Ryhmät
-
SSYOV125KYEarly Childhood Education and Care (ECEC) Working Life Oriented Competence Module, Avoin AMK, K25, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- esittää perusteltuja työelämää koskevia kehittämisehdotuksia
- käsitteellistää työelämän ilmiöitä tutkittuun tietoon perustuen
- käyttää sopivia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä uuden tiedon tuottamiseksi
- toimia kehittämishankkeissa yhteistoiminnallisesti ja vastuullisesti työelämän ja muiden yhteistyökumppanien kanssa
- arvioida omaa toimintaansa ja omia ratkaisujaan kriittisesti
- hallita kokonaisuuksia sekä esittää asiansa loogisesti ja perustellen
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ajoitus
01.01.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
20 Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 200
Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSV2), Laurea Tikkurila
Vastuuopettaja
Anu Lindström
Ryhmät
-
SSV223KASosionomikoulutus, monimuotototeutus, K23, Tikkurila
-
SSV223SNSosionomikoulutus, päivätoteutus, S23, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- esittää perusteltuja työelämää koskevia kehittämisehdotuksia
- käsitteellistää työelämän ilmiöitä tutkittuun tietoon perustuen
- käyttää sopivia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä uuden tiedon tuottamiseksi
- toimia kehittämishankkeissa yhteistoiminnallisesti ja vastuullisesti työelämän ja muiden yhteistyökumppanien kanssa
- arvioida omaa toimintaansa ja omia ratkaisujaan kriittisesti
- hallita kokonaisuuksia sekä esittää asiansa loogisesti ja perustellen
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ajoitus
01.01.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
15 op
TKI-osuus
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
20 Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
1 - 200
Koulutus
- Degree Programme in Social Services (SWV), Laurea Tikkurila
Vastuuopettaja
Riikka Kanervo
Ryhmät
-
SWV223SNDegree Programme in Social Services, daytime studies, S23, Tikkurila
-
SWV222SNDegree Programme in Social Services, daytime studies, S22, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- esittää perusteltuja työelämää koskevia kehittämisehdotuksia
- käsitteellistää työelämän ilmiöitä tutkittuun tietoon perustuen
- käyttää sopivia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä uuden tiedon tuottamiseksi
- toimia kehittämishankkeissa yhteistoiminnallisesti ja vastuullisesti työelämän ja muiden yhteistyökumppanien kanssa
- arvioida omaa toimintaansa ja omia ratkaisujaan kriittisesti
- hallita kokonaisuuksia sekä esittää asiansa loogisesti ja perustellen
Arviointiasteikko
H-5
Ajoitus
01.01.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
20 Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 200
Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
- Pauliina Partanen
Vastuuopettaja
Pauliina Partanen
Ryhmät
-
SSG221SASosionomikoulutus, monimuotototeutus, S21, Otaniemi
-
SSG222KASosionomikoulutus, monimuotototeutus, K22, Otaniemi
-
SSG220SNSosionomikoulutus, päivätoteutus, S20, Otaniemi
-
SSG223SASosionomikoulutus, monimuotototeutus, S23, Otaniemi
-
SSG223KASosionomikoulutus, monimuotototeutus, K23, Otaniemi
-
SSG223KAPSosionomikoulutus, monimuotototeutus, K23, Otaniemi, ryhmä 2
-
SSG222SASosionomikoulutus, monimuotototeutus, S22, Otaniemi
-
SSG221KASosionomikoulutus, monimuotototeutus, K21, Otaniemi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- esittää perusteltuja työelämää koskevia kehittämisehdotuksia
- käsitteellistää työelämän ilmiöitä tutkittuun tietoon perustuen
- käyttää sopivia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä uuden tiedon tuottamiseksi
- toimia kehittämishankkeissa yhteistoiminnallisesti ja vastuullisesti työelämän ja muiden yhteistyökumppanien kanssa
- arvioida omaa toimintaansa ja omia ratkaisujaan kriittisesti
- hallita kokonaisuuksia sekä esittää asiansa loogisesti ja perustellen
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ajoitus
01.01.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
15 op
TKI-osuus
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
20 Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
1 - 30
Koulutus
- Degree Programme in Social Services (SWV), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Heidi Isotalo
- Kati Rintakorpi
- Sos E Virtuaali
- Henna Jalasmäki
Vastuuopettaja
Sonja Kukkonen
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- esittää perusteltuja työelämää koskevia kehittämisehdotuksia
- käsitteellistää työelämän ilmiöitä tutkittuun tietoon perustuen
- käyttää sopivia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä uuden tiedon tuottamiseksi
- toimia kehittämishankkeissa yhteistoiminnallisesti ja vastuullisesti työelämän ja muiden yhteistyökumppanien kanssa
- arvioida omaa toimintaansa ja omia ratkaisujaan kriittisesti
- hallita kokonaisuuksia sekä esittää asiansa loogisesti ja perustellen
Arviointiasteikko
H-5
Ajoitus
01.01.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
15 op
Virtuaaliosuus
15 op
TKI-osuus
15 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
20 Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
Laurea Porvoo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 200
Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSY2), Laurea yhteinen
Opettaja
- Paula Väliaho
- Marika Kivistö
- Sanni Einovaara
Vastuuopettaja
Sanni Einovaara
Ryhmät
-
SSP222KASosionomikoulutus, monimuotototeutus, K22, Porvoo
-
SSB222KASosionomikoulutus, monimuotototeutus, K22, Hyvinkää
-
SSF223SASosionomikoulutus, monimuotototeutus, S23, Lohja
-
SSF222SASosionomikoulutus, monimuotototeutus, S22, Lohja
-
SSP223KASosionomikoulutus, monimuotototeutus, K23, Porvoo
-
SSB222SASosionomikoulutus, monimuotototeutus, S22, Hyvinkää
-
SSB223KASosionomikoulutus, monimuotototeutus, K23, Hyvinkää
-
SSB223SASosionomikoulutus, monimuotototeutus, S23, Hyvinkää
-
SSP221KASosionomikoulutus, monimuotototeutus, K21, Porvoo
-
SSB221SASosionomikoulutus, monimuotototeutus, S21, Hyvinkää
-
SSB221KNSosionomikoulutus, päivätoteutus, K21, Hyvinkää
-
SSF221SASosionomikoulutus, monimuotototeutus, S21, Lohja
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- esittää perusteltuja työelämää koskevia kehittämisehdotuksia
- käsitteellistää työelämän ilmiöitä tutkittuun tietoon perustuen
- käyttää sopivia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä uuden tiedon tuottamiseksi
- toimia kehittämishankkeissa yhteistoiminnallisesti ja vastuullisesti työelämän ja muiden yhteistyökumppanien kanssa
- arvioida omaa toimintaansa ja omia ratkaisujaan kriittisesti
- hallita kokonaisuuksia sekä esittää asiansa loogisesti ja perustellen
Toteutustapa
Sosionomi (AMK)-tutkinnon suorittanut opiskelija voi saada varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuden
Lähde: www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180540
Vararehtorin päätös: Opinnäytetyön aihe liittyy varhaiskasvatukseen ja varhaiskasvatuksen osaamiseen ja kehittämiseen tai monialaiseen yhteistyöhön varhaiskasvatuksessa
Opinnäytetyön tekemisen voit aloittaa valitsemanasi ajankohtana, siihen ei ilmoittauduta. Liity Canvasista opinnäytetyötilaan ja orientoidu opinnäytetyöprosessiin. Osallistu halutessasi myös opparistarttiin.
Opinnäytetyö lähtee liikkeelle aiheen valinnasta ja aiheanalyysistä. Sen hyväksymisen jälkeen työlle nimetään ohjaaja.
Opinnäytetyön laatimiseen kuuluuopinnäytetyösuunnitelman esittäminen, toisen opinnäytetyön opponointi, oman työn esittely, arviointikeskustelu ja kypsyysnäytteen tekeminen.
Opinnäytetyöprosessiin kuuluu työkohtaista ohjausta ryhmätapaamisia sekä Laurea-tasoisia opinnäytetyöpajoja. Prosessi rakentuu suunnittelu-, toteutus- ja julkaisuvaiheen osista.
”Opinnäytetyöhön kuuluvan kypsyysnäytteen kirjoitat suomen tai ruotsin kielellä ammattikorkeakouluasetuksen mukaisesti oman koulusivistyskielesi mukaan. Mikäli koulusivistyskielesi on muu kuin suomi tai ruotsi tai olet saanut koulusivistyksensä ulkomailla, kirjoitat kypsyysnäytteen joko suomeksi tai englanniksi.” (Laurean tutkintosääntö.)
Aika ja paikka
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin. Opinnäytetyön ohjaus ja seminaarit toteutetaan verkossa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opinnäytetyön lähdekirjallisuus sisällöllisesti rakentuu pääosin opiskelijan omasta aiheesta lähtien.
Opinnäytetyöpohja on opiskelijaintrassa.
Plagioinnin (eli luvaton tekstin lainaaminen) tunnistamiseen käytetään Tournitin-ohjelmaa. Tournitin käyttöohje opiskelijalle ja Plagiointitapausten käsittely Laureassa on ohjeistettu opiskelijaintran sivuilla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Hakeaksesi hyväksilukua, ota yhteyttä opintopäällikköön tai ONT-koordinaattoriin. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta: Opintojen kulku > Opinnäytetyö-
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opinnäytetyöltä odotetaan selkeää yhteyttä työelämän kehittämiseen. Tavoitteena voi olla esimerkiksi palvelun, toimintamallien tai uuden työkulttuurin kehittäminen. Opinnäytetyö voi olla osa ammattikorkeakoulun tutkimus- ja kehittämistoimintaa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opinnäytetyöprosessi rakentuu yksilöllisesti, mutta opiskelijan tulee hyödyntää Laurea-tasoisia työpaojaja ja osallistua suunnitelma- ja julkaisuseminaareihin
Katso lisätietoa opiskelijaintrasta: Opintojen kulku > Opinnäytetyö
Jos olet valmistumassa, huomioi tärkeät päivämäärät opinnäytetyön palautuksessa.
Kansainvälisyys toteutuksella
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Sisältö ja sen jaksotus
Opinnäytetyössä pääset syventämään asiantuntemustasi oman kiinnostuksesi mukaan.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.
Julkaisuseminaarit pidetään verkossa. Julkaisuseminaareihin ilmoittaudutaan Hyvinkään opintotoimiston koordinoimana.
Ennen opinnäytetyön aloittamista tulee suorittaa tutkimuksellisen kehitätmistyön opinnot tai aloittaa viimeistäänkin niiden suorittaminen opinnäytetyötä käynnistettäessä.
Huom.
- opinnäytetyö alkaa aiheanalyysin tuottamisella (1 sivu annettujen ohjeiden mukaisesti).
- Aiheanalyysin pohjalta kirjoitetaan opinnäytesuunnitelma, joka esitellään sekä harjoitusopponoidaan omassa opinnäyteryhmässä, ja sen hyväksyy työlle määritetty ohjaaja.
- Julkaisuseminaariin osallistuminen edellyttää ohjaajan hyväksyntää työn esittelylle.
Englanniksi
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opinnäytetyön arviointi on ohjeistettu opiskelijaintrassa.
Laurean opinnäytetyöohje sisältää arviointikriteerit.
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opinnäytetyöt tarkistetaan Tournitin-plagioinnintunnistusjärjestelmää käyttäen.
Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 23.11.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
20 Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 200
Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSD2), Laurea Verkkokampus
Opettaja
- Pauliina Partanen
Vastuuopettaja
Pauliina Partanen
Ryhmät
-
SSD224KASosionomikoulutus, verkko-opinnot, K24, Verkkokampus
-
SSD222KASosionomikoulutus, verkko-opinnot, K22, Verkkokampus
-
SSD222SASosionomikoulutus, verkko-opinnot, S22, Verkkokampus
-
SSD223SASosionomikoulutus, verkko-opinnot, S23, Verkkokampus
-
SSD221KASosionomikoulutus, verkko-opinnot, K21, Verkkokampus
-
SSD223KASosionomikoulutus, verkko-opinnot, K23, Verkkokampus
-
SSD221SASosionomikoulutus, verkko-opinnot, S21, Verkkokampus
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- esittää perusteltuja työelämää koskevia kehittämisehdotuksia
- käsitteellistää työelämän ilmiöitä tutkittuun tietoon perustuen
- käyttää sopivia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä uuden tiedon tuottamiseksi
- toimia kehittämishankkeissa yhteistoiminnallisesti ja vastuullisesti työelämän ja muiden yhteistyökumppanien kanssa
- arvioida omaa toimintaansa ja omia ratkaisujaan kriittisesti
- hallita kokonaisuuksia sekä esittää asiansa loogisesti ja perustellen
Arviointiasteikko
H-5
Ajoitus
01.08.2024 - 31.05.2025
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Varhaiskasvatuksen sosionomin osaajakoulutus
Opettaja
- Henna Jalasmäki
- Sonja Kukkonen
Ryhmät
-
SSYOV24SYVarhaiskasvatuksen sosionomin osaajakoulutus, Avoin AMK, S24, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- esittää perusteltuja työelämää koskevia kehittämisehdotuksia
- käsitteellistää työelämän ilmiöitä tutkittuun tietoon perustuen
- käyttää sopivia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä uuden tiedon tuottamiseksi
- toimia kehittämishankkeissa yhteistoiminnallisesti ja vastuullisesti työelämän ja muiden yhteistyökumppanien kanssa
- arvioida omaa toimintaansa ja omia ratkaisujaan kriittisesti
- hallita kokonaisuuksia sekä esittää asiansa loogisesti ja perustellen
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ajoitus
01.08.2024 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
15 op
TKI-osuus
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
1 - 30
Koulutus
- Degree Programme in Social Services (SWV), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Maria Normann
- Heidi Isotalo
- Kati Rintakorpi
- Riikka Kanervo
- Henna Jalasmäki
- Sonja Kukkonen
Vastuuopettaja
Sonja Kukkonen
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- esittää perusteltuja työelämää koskevia kehittämisehdotuksia
- käsitteellistää työelämän ilmiöitä tutkittuun tietoon perustuen
- käyttää sopivia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä uuden tiedon tuottamiseksi
- toimia kehittämishankkeissa yhteistoiminnallisesti ja vastuullisesti työelämän ja muiden yhteistyökumppanien kanssa
- arvioida omaa toimintaansa ja omia ratkaisujaan kriittisesti
- hallita kokonaisuuksia sekä esittää asiansa loogisesti ja perustellen
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
20.05.2024 - 26.05.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.05.2025
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Early Childhood Education and Care (ECEC) Working Life Oriented Competence Module (SSYOV1), Avoin AMK, Tikkurila
Opettaja
- Henna Jalasmäki
- Kaisa Salminen
- Sonja Kukkonen
Vastuuopettaja
Henna Jalasmäki
Ryhmät
-
SSYOV124SYEarly Childhood Education and Care (ECEC) Working Life Oriented Competence Module, Avoin AMK, S24, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- esittää perusteltuja työelämää koskevia kehittämisehdotuksia
- käsitteellistää työelämän ilmiöitä tutkittuun tietoon perustuen
- käyttää sopivia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä uuden tiedon tuottamiseksi
- toimia kehittämishankkeissa yhteistoiminnallisesti ja vastuullisesti työelämän ja muiden yhteistyökumppanien kanssa
- arvioida omaa toimintaansa ja omia ratkaisujaan kriittisesti
- hallita kokonaisuuksia sekä esittää asiansa loogisesti ja perustellen
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ajoitus
01.01.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 200
Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSG2), Laurea Otaniemi
Vastuuopettaja
Virpi Lund
Ryhmät
-
SSG221SASosionomikoulutus, monimuotototeutus, S21, Otaniemi
-
SSG222KASosionomikoulutus, monimuotototeutus, K22, Otaniemi
-
SSG220SNSosionomikoulutus, päivätoteutus, S20, Otaniemi
-
SSG222SASosionomikoulutus, monimuotototeutus, S22, Otaniemi
-
SSG221KASosionomikoulutus, monimuotototeutus, K21, Otaniemi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- esittää perusteltuja työelämää koskevia kehittämisehdotuksia
- käsitteellistää työelämän ilmiöitä tutkittuun tietoon perustuen
- käyttää sopivia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä uuden tiedon tuottamiseksi
- toimia kehittämishankkeissa yhteistoiminnallisesti ja vastuullisesti työelämän ja muiden yhteistyökumppanien kanssa
- arvioida omaa toimintaansa ja omia ratkaisujaan kriittisesti
- hallita kokonaisuuksia sekä esittää asiansa loogisesti ja perustellen
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ajoitus
01.01.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
15 op
TKI-osuus
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
1 - 200
Koulutus
- Degree Programme in Social Services (SWV), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Kati Rintakorpi
- Henna Jalasmäki
- Kaisa Salminen
Vastuuopettaja
Riikka Kanervo
Ryhmät
-
SWV222SNDegree Programme in Social Services, daytime studies, S22, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- esittää perusteltuja työelämää koskevia kehittämisehdotuksia
- käsitteellistää työelämän ilmiöitä tutkittuun tietoon perustuen
- käyttää sopivia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä uuden tiedon tuottamiseksi
- toimia kehittämishankkeissa yhteistoiminnallisesti ja vastuullisesti työelämän ja muiden yhteistyökumppanien kanssa
- arvioida omaa toimintaansa ja omia ratkaisujaan kriittisesti
- hallita kokonaisuuksia sekä esittää asiansa loogisesti ja perustellen
Arviointiasteikko
H-5
Ajoitus
01.01.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, sote
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 200
Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSD2), Laurea Verkkokampus
Opettaja
- Annemari Kantanen
- Pauliina Partanen
- Marjo Ritmala
Vastuuopettaja
Pauliina Partanen
Ryhmät
-
SSD222KASosionomikoulutus, verkko-opinnot, K22, Verkkokampus
-
SSD220SASosionomikoulutus, verkko-opinnot, S20, Verkkokampus
-
SSD222SASosionomikoulutus, verkko-opinnot, S22, Verkkokampus
-
SSD221KASosionomikoulutus, verkko-opinnot, K21, Verkkokampus
-
SSD223KASosionomikoulutus, verkko-opinnot, K23, Verkkokampus
-
SSD221SASosionomikoulutus, verkko-opinnot, S21, Verkkokampus
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- esittää perusteltuja työelämää koskevia kehittämisehdotuksia
- käsitteellistää työelämän ilmiöitä tutkittuun tietoon perustuen
- käyttää sopivia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä uuden tiedon tuottamiseksi
- toimia kehittämishankkeissa yhteistoiminnallisesti ja vastuullisesti työelämän ja muiden yhteistyökumppanien kanssa
- arvioida omaa toimintaansa ja omia ratkaisujaan kriittisesti
- hallita kokonaisuuksia sekä esittää asiansa loogisesti ja perustellen
Arviointiasteikko
H-5
Ajoitus
01.01.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
15 op
TKI-osuus
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Hyvinkää, sote
Toimipiste
Laurea Porvoo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 200
Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSY2), Laurea yhteinen
Opettaja
- Maire Antikainen
- Paula Väliaho
- Marika Kivistö
- Sanni Einovaara
Vastuuopettaja
Maire Antikainen
Ryhmät
-
SSP222KASosionomikoulutus, monimuotototeutus, K22, Porvoo
-
SSB222KASosionomikoulutus, monimuotototeutus, K22, Hyvinkää
-
SSF222SASosionomikoulutus, monimuotototeutus, S22, Lohja
-
SSB222SASosionomikoulutus, monimuotototeutus, S22, Hyvinkää
-
SSP221KASosionomikoulutus, monimuotototeutus, K21, Porvoo
-
SSB221SASosionomikoulutus, monimuotototeutus, S21, Hyvinkää
-
SSB221KNSosionomikoulutus, päivätoteutus, K21, Hyvinkää
-
SSF221SASosionomikoulutus, monimuotototeutus, S21, Lohja
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- esittää perusteltuja työelämää koskevia kehittämisehdotuksia
- käsitteellistää työelämän ilmiöitä tutkittuun tietoon perustuen
- käyttää sopivia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä uuden tiedon tuottamiseksi
- toimia kehittämishankkeissa yhteistoiminnallisesti ja vastuullisesti työelämän ja muiden yhteistyökumppanien kanssa
- arvioida omaa toimintaansa ja omia ratkaisujaan kriittisesti
- hallita kokonaisuuksia sekä esittää asiansa loogisesti ja perustellen
Toteutustapa
Sosionomi (AMK)-tutkinnon suorittanut opiskelija voi saada varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuden
Lähde: www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180540
Vararehtorin päätös: Opinnäytetyön aihe liittyy varhaiskasvatukseen ja varhaiskasvatuksen osaamiseen ja kehittämiseen tai monialaiseen yhteistyöhön varhaiskasvatuksessa
Opinnäytetyön tekemisen voit aloittaa valitsemanasi ajankohtana, siihen ei ilmoittauduta. Liity Canvasista opinnäytetyötilaan ja orientoidu opinnäytetyöprosessiin.
Opinnäytetyö lähtee liikkeelle aiheen valinnasta ja aiheanalyysistä. Sen hyväksymisen jälkeen työlle nimetään ohjaaja.
Opinnäytetyön laatimiseen kuuluuopinnäytetyösuunnitelman esittäminen, toisen opinnäytetyön opponointi, oman työn esittely, arviointikeskustelu ja kypsyysnäytteen tekeminen.
Opinnäytetyö prosessi rakentuu ryhmäohjauskäytänteiden tukemana. Ryhmäohjausten lisäksi prosessiin liittyy työkohtaisia ohjauksia sekä tiedonhaun ja kirjoittamisen pajoja. Prosessi rakentuu suunnittelu-, toteutus- ja julkaisuvaiheen osista.
”Opinnäytetyöhön kuuluvan kypsyysnäytteen kirjoitat suomen tai ruotsin kielellä ammattikorkeakouluasetuksen mukaisesti oman koulusivistyskielesi mukaan. Mikäli koulusivistyskielesi on muu kuin suomi tai ruotsi tai olet saanut koulusivistyksensä ulkomailla, kirjoitat kypsyysnäytteen joko suomeksi tai englanniksi.” (Laurean tutkintosääntö.)
Aika ja paikka
Opinnäytetyö ohjaus toteutetaan verkossa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opinnäytetyön lähdekirjallisuus sisällöllisesti rakentuu pääosin opiskelijan omasta aiheesta lähtien.
Opinnäytetyöpohja on opiskelijaintrassa: katso Dokumenttipohjat (tai Opinnäytetyö).
Plagioinnin (eli luvaton tekstin lainaaminen) tunnistamiseen käytetään Urkund-ohjelmaa. Urkund-käyttöohje opiskelijalle ja Plagiointitapausten käsittely Laureassa on ohjeistettu opiskelijaintran sivuilla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Lisätiedot opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opinnäytetyöltä odotetaan selkeää yhteyttä työelämän kehittämiseen. Tavoitteena voi olla esimerkiksi palvelun, toimintamallien tai uuden työkulttuurin kehittäminen. Opinnäytetyö voi olla osa ammattikorkeakoulun tutkimus- ja kehittämistoimintaa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opinnäytetyöinfo ja -materiaali löytyvät Canvasista ja intrasta. Opinnäytetyöohjaus toteutetaan verkossa.
Opiskelija osallistuu ryhmäohjaustapaamisiin oman etenemissuunnitelmansa mukaisesti aikatauluttaen, mutta kuitenkin siten, että ryhmäohjaukset painoittuisivat opinnäytetyöprosessin alkuvaiheeseen. Osallistuminen ryhmäohjauksiin ensisijaisesti oman ohjaajan johdolla, omassa ryhmässä. Opinnäytetyön suunnittelu, toteutus ja julkaisuvaiheen asiat käsitellään yhteisissä teemawebinaareissa.
Opinnäyteprosessiin liittyvät osat, kuten viestintä ja tiedonhaku tulee suorittaa ko. lehtoreiden ohjeiden mukaisesti. Opintojakso päättyy julkaisuseminaariin, jossa oma työ esitellään, ja jokainen toimii opponenttina toiselle julkaistavalle työlle. Osallistu vähintään yhteen julkaisuseminaariin ennen oman työsi esittämistä julkaisuseminaarissa.
Opinnäytetyöprosessien kesto vaihtelee ajallisesti paljon, ja on opiskelijan itsensä säädeltävissä.
Jos olet valmistumassa, huomioi tärkeät päivämäärät opinnäytetyön palautuksessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Sisältö ja sen jaksotus
Pohdi aluksi opinnäytetyösi tarvetta:
Millaisia ovat ne ilmiöön liittyvät kehittämis- ja tutkimustarpeet, jotka edellyttäisivät selvittelyä ko. kontekstissa?
Tarpeen ohjaamana opiskelija määrittää opinnäytetyönsä tarkoituksen siten, että voi sen avulla tukea sekä omaa ammatillisen identiteettinsä vahvistamista että työelämän yhteistyökumppanin tarpeita. opinnäytetyön tarkoitus ilmaistaan yleisellä tasolla, mitä on aikomus tutkia/kartoittaa/ selvittää tai kehittää.
Opinnäytetyön tavoite ilmaisee sen, mitä hyötyä siitä on toimeksiantajalle (esim. tuottaa arviointitietoa työelämän kehittämistarpeisiin, auttaa muuttamaan dokumentointijärjestelmää tms.) ja opiskelijalle itselleen ammatillisen osaamisen kehittymisessä kohti asiantuntijuutta. Tavoite kertoo kenelle ja millaista tietoa, hyötyä tai osaamista opinnäytetyön avulla saavutetaan.
Tavoitteeseen päästään usein tutkimuskysymyksen muotoilun avulla. Tutkimuskysymyksesi avulla määrität:
- Mitä sinun opinnäytetyössäsi odotetaan, toivotaan tekevän suhteessa em. tarpeeseen?
- Mitä on se, mitä sinä lähdet tekemään?
Näihn tavoitteisiin pääsemiseksi opinnäytetyön muoto voi olla:
- tutkimuksellinen
- kehittämistyö
- portfolio-muotoinen, tai
- päiväkirjamuotoinen
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvasista.
C-yksikössä opiskelijoiden opinnäytetyön ohjaus toteutuu verkossa.
Julkaisuseminaarit pidetään verkossa. Julkaisuseminaareihin ilmoittaudutaan Hyvinkään opintotoimiston koordinoimana.
Tiedonhankinnan ja kirjoittamisen pajoihin voi osallistua millä tahansa kampuksella, olemalla asiasta etukäteen yhteydessä ko. lehtoriin.
Ennen opinnäytetyön aloittamista tulee suorittaa tutkimus- ja kehittämismenetelmäopinnot tai aloittaa viimeistäänkin niiden suorittaminen opinnäytetyötä käynnistettäessä.
Huom.
- opinnäytetyö alkaa aiheanalyysin tuottamisella (1 sivu annettujen ohjeiden mukaisesti).
- Aiheanalyysin pohjalta kirjoitetaan opinnäytesuunnitelma, joka esitellään sekä harjoitusopponoidaan omassa opinnäyteryhmässä, ja sen hyväksyy työlle määritetty ohjaaja.
- Julkaisuseminaariin osallistuminen edellyttää ohjaajan hyväksyntää työn esittelylle.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Katso opiskelijaintrasta opinnäytetyön arviointikriteerit.
Ilmoittautumisaika
01.10.2023 - 30.10.2023
Ajoitus
31.10.2023 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuden opinnot (AVOSV2), Avoim AMK, Tikkurila
Opettaja
- Säde Siljamo
- Maarit Koskinen
Vastuuopettaja
Maarit Koskinen
Ryhmät
-
AVOSV2S23Varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuden opinnot, Avoin AMK, S23, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- esittää perusteltuja työelämää koskevia kehittämisehdotuksia
- käsitteellistää työelämän ilmiöitä tutkittuun tietoon perustuen
- käyttää sopivia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä uuden tiedon tuottamiseksi
- toimia kehittämishankkeissa yhteistoiminnallisesti ja vastuullisesti työelämän ja muiden yhteistyökumppanien kanssa
- arvioida omaa toimintaansa ja omia ratkaisujaan kriittisesti
- hallita kokonaisuuksia sekä esittää asiansa loogisesti ja perustellen
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ajoitus
06.10.2023 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
15 op
TKI-osuus
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
1 - 30
Koulutus
- Degree Programme in Social Services (SWV), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Heidi Isotalo
- Kati Rintakorpi
- Henna Jalasmäki
- Sonja Kukkonen
Vastuuopettaja
Sonja Kukkonen
Ryhmät
-
SSYOV23Early Childhood Education and Care (ECEC), Avoin AMK, S23, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- esittää perusteltuja työelämää koskevia kehittämisehdotuksia
- käsitteellistää työelämän ilmiöitä tutkittuun tietoon perustuen
- käyttää sopivia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä uuden tiedon tuottamiseksi
- toimia kehittämishankkeissa yhteistoiminnallisesti ja vastuullisesti työelämän ja muiden yhteistyökumppanien kanssa
- arvioida omaa toimintaansa ja omia ratkaisujaan kriittisesti
- hallita kokonaisuuksia sekä esittää asiansa loogisesti ja perustellen
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 31.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, sote
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Johanna Holmikari
- Sanna Saraste
- Sonja Kukkonen
Ryhmät
-
SSYOD23SYVarhaiskasvatuksen sosionomin osaajakoulutus, Avoin AMK, S23, Verkkokampus
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- esittää perusteltuja työelämää koskevia kehittämisehdotuksia
- käsitteellistää työelämän ilmiöitä tutkittuun tietoon perustuen
- käyttää sopivia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä uuden tiedon tuottamiseksi
- toimia kehittämishankkeissa yhteistoiminnallisesti ja vastuullisesti työelämän ja muiden yhteistyökumppanien kanssa
- arvioida omaa toimintaansa ja omia ratkaisujaan kriittisesti
- hallita kokonaisuuksia sekä esittää asiansa loogisesti ja perustellen
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 31.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Early Childhood Education and Care (ECEC) Working Life Oriented Competence Module (SSYOV1), Avoin AMK, Tikkurila
Opettaja
- Henna Jalasmäki
- Sonja Kukkonen
Ryhmät
-
SSYOV124KYEarly Childhood Education and Care (ECEC) Working Life Oriented Competence Module, Avoin AMK, K24, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- esittää perusteltuja työelämää koskevia kehittämisehdotuksia
- käsitteellistää työelämän ilmiöitä tutkittuun tietoon perustuen
- käyttää sopivia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä uuden tiedon tuottamiseksi
- toimia kehittämishankkeissa yhteistoiminnallisesti ja vastuullisesti työelämän ja muiden yhteistyökumppanien kanssa
- arvioida omaa toimintaansa ja omia ratkaisujaan kriittisesti
- hallita kokonaisuuksia sekä esittää asiansa loogisesti ja perustellen
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 31.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Early Childhood Education and Care (SSYOD1)
Opettaja
- Tanja Tikkanen-Lamminen
- Henna Jalasmäki
- Kaisa Salminen
- Sonja Kukkonen
Vastuuopettaja
Sonja Kukkonen
Ryhmät
-
SSYOD123SYEarly Childhood Education and Care (ECEC), Avoin AMK, S23, Verkkokampus
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- esittää perusteltuja työelämää koskevia kehittämisehdotuksia
- käsitteellistää työelämän ilmiöitä tutkittuun tietoon perustuen
- käyttää sopivia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä uuden tiedon tuottamiseksi
- toimia kehittämishankkeissa yhteistoiminnallisesti ja vastuullisesti työelämän ja muiden yhteistyökumppanien kanssa
- arvioida omaa toimintaansa ja omia ratkaisujaan kriittisesti
- hallita kokonaisuuksia sekä esittää asiansa loogisesti ja perustellen
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 31.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Henna Jalasmäki
- Kaisa Salminen
- Sonja Kukkonen
Vastuuopettaja
Sonja Kukkonen
Ryhmät
-
SSYOV24KYVarhaiskasvatuksen sosionomin osaajakoulutus, Avoin AMK, K24, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- esittää perusteltuja työelämää koskevia kehittämisehdotuksia
- käsitteellistää työelämän ilmiöitä tutkittuun tietoon perustuen
- käyttää sopivia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä uuden tiedon tuottamiseksi
- toimia kehittämishankkeissa yhteistoiminnallisesti ja vastuullisesti työelämän ja muiden yhteistyökumppanien kanssa
- arvioida omaa toimintaansa ja omia ratkaisujaan kriittisesti
- hallita kokonaisuuksia sekä esittää asiansa loogisesti ja perustellen
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
15 op
TKI-osuus
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 100
Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSY2), Laurea yhteinen
Opettaja
- Maire Antikainen
- Säde Siljamo
- Englanti Virtuaali
Vastuuopettaja
Anne Rajamäki
Ryhmät
-
SSP222KASosionomikoulutus, monimuotototeutus, K22, Porvoo
-
SSF222SASosionomikoulutus, monimuotototeutus, S22, Lohja
-
SSD222SASosionomikoulutus, verkko-opinnot, S22, Verkkokampus
-
SSB222SASosionomikoulutus, monimuotototeutus, S22, Hyvinkää
-
SSG222SASosionomikoulutus, monimuotototeutus, S22, Otaniemi
-
SSV222SNSosionomikoulutus, päivätoteutus, S22, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- esittää perusteltuja työelämää koskevia kehittämisehdotuksia
- käsitteellistää työelämän ilmiöitä tutkittuun tietoon perustuen
- käyttää sopivia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä uuden tiedon tuottamiseksi
- toimia kehittämishankkeissa yhteistoiminnallisesti ja vastuullisesti työelämän ja muiden yhteistyökumppanien kanssa
- arvioida omaa toimintaansa ja omia ratkaisujaan kriittisesti
- hallita kokonaisuuksia sekä esittää asiansa loogisesti ja perustellen
Arviointiasteikko
H-5