Siirry suoraan sisältöön

Kirjallisuusterapeuttiset menetelmätLaajuus (5 op)

Opinnon tunnus: R0425

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää ja soveltaa kirjallisuusterapeuttisia työmenetelmiä eri-ikäisten asiakkaiden kanssa tehtävässä tavoitteellisessa työssä
- suunnitella, ohjata ja arvioida ryhmäprosesseja, joissa hyödynnetään kirjallisuusterapeuttisia työmenetelmiä
- hyödyntää paremmin omaa luovuuttaan, ilmaisuaan ja reflektiokykyään työelämässä

Ilmoittautumisaika

01.04.2024 - 15.05.2024

Ajoitus

01.05.2024 - 31.08.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
  • Anu Hagman
Vastuuopettaja

Anu Hagman

Ryhmät
  • TOS223SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S23, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää ja soveltaa kirjallisuusterapeuttisia työmenetelmiä eri-ikäisten asiakkaiden kanssa tehtävässä tavoitteellisessa työssä
- suunnitella, ohjata ja arvioida ryhmäprosesseja, joissa hyödynnetään kirjallisuusterapeuttisia työmenetelmiä
- hyödyntää paremmin omaa luovuuttaan, ilmaisuaan ja reflektiokykyään työelämässä

Toteutustapa

Kirjallisuusterapeuttiset menetelmät antavat käytännönläheisiä työkaluja eri ikäisten ihmisten kanssa työskentelyyn - ja tarjoavat samalla mahdollisuuden pysähtyä omien voimavarojen, kokemusten ja toiveiden äärelle. Mitään etukäteisosaamista ei tarvita; maailmanklassikoita ei kahlata, eikä kirjoitustehtävissä punakynä heilu. Tarvitset avoimen mielen, kynän ja paperia sekä mahdollisuuden sitoutua kontaktiopetukseen seitsemän kertaa. Verkossa opiskelet omavalinteiseen aikaan.

Kulutus toteutetaan lähiopetuksena (7 x 6h touko- kesäkuun ja elokuun aikana) sekä verkossa / itsenäisenä työskentelynä.
Kontaktitunneilla opiskellaan ja tutkitaan kirjallisuusterapeuttisia työmenetelmiä hoito, -kasvatus- ja ohjaustyössä. Opintojaksolla vahvistetaan osallistujien itsetuntemusta, palautteen antamista ja vastaanottamista sekä yhteistyötaitoja erilaisten kirjallisuusterapeuttisten harjoitusten, verkossa olevien tehtävien sekä asiakastyötä kehittävän suunnittelutehtävän kautta.

Opiskelussa painottuu teorian ja käytännön tiivis vuorovaikutus, kirjoitus- ja reflektointitaidot sekä ryhmässä tapahtuva työskentely.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Koulutusmateriaali julkistetaan opintojaksolla. Asiakasprojektisuunnitelmaan saat lähdevinkkejä juuri omaan asiakasryhmääsi liittyen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso suoritetaan osallistumalla kontaktiopetukseen sekä osallistumalla verkossa olevaan lukupiiriin ja asiakasprojektisuunnitelman tekemiseen.
Opintojakson luonteen vuoksi opintojaksolla on 75% läsnäolovaatimus.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opetus tapahtuu Tikkurilan kampuksella luokassa B505 - 506 seuraavan aikataulun mukaisesti:
21.5. klo 10 - 15.30
30.5. klo 10 -15.30
6.6. klo 10 -15.30
10.6. klo 10 - 15.30
13.6. klo 10 - 15.30

12.8. klo 9 - 15.45
13.8. klo 9 - 15.45

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärän jakautuminen:
Kontaktitunnit 2 op
Oppimispäiväkirja 1 op
Verkkotyöskentely; lukupiiri ja asiakastyön kehittämissuunnitelma 2op

Sisältö ja sen jaksotus

Opetusta on touko- kesäkuun aikana sekä elokuussa
Verkkotyöskentely tapahtuu kesällä omavalintaiseen aikaan.

Lisätietoja opiskelijoille

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.”

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan seuraavasti:

Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen 50 % T1-K5
Oppimispiväkirja hyv- hyl
Lukupiiri verkossa ja suunnitelma kirjallisuusterapian käytöstä asiakastyössä 50 %
Opintojakson suorittaminen edellyttää 75% läsnäoloa vuorovaikutteellisen luonteensa vuoksi.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Ilmoittautumisaika

13.04.2023 - 29.04.2023

Ajoitus

15.05.2023 - 31.08.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 24

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
  • Anu Hagman
Vastuuopettaja

Anu Hagman

Ajoitusryhmät
  • Avoin AMK 1 (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
  • TOS222SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S22, Terveys- ja hyvinvointialat
Pienryhmät
  • Avoin AMK 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää ja soveltaa kirjallisuusterapeuttisia työmenetelmiä eri-ikäisten asiakkaiden kanssa tehtävässä tavoitteellisessa työssä
- suunnitella, ohjata ja arvioida ryhmäprosesseja, joissa hyödynnetään kirjallisuusterapeuttisia työmenetelmiä
- hyödyntää paremmin omaa luovuuttaan, ilmaisuaan ja reflektiokykyään työelämässä

Toteutustapa

Kulutus toteutetaan lähiopetuksena (7 x 6h touko- kesäkuun ja elokuun aikana) sekä verkossa / itsenäisenä työskentelynä.
Kontaktitunneilla opiskellaan ja tutkitaan kirjallisuusterapeuttisia työmenetelmiä hoito, -kasvatus- ja ohjaustyössä. Opintojaksolla vahvistetaan osallistujien itsetuntemusta, palautteen antamista ja vastaanottamista sekä yhteistyötaitoja erilaisten kirjallisuusterapeuttisten harjoitusten, verkossa olevien tehtävien sekä asiakastyötä kehittävän suunnittelutehtävän kautta.

Opiskelussa painottuu teorian ja käytännön tiivis vuorovaikutus, kirjoitus- ja reflektointitaidot sekä ryhmässä tapahtuva työskentely.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Koulutusmateriaali julkaistaan opintojaksolla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso suoritetaan osallistumalla kontaktiopetukseen sekä osallistumalla verkossa olevaan lukupiiriin ja asiakasprojektisuunnitelman tekemiseen.
Opintojakson luonteen vuoksi opintojaksolla on 75% läsnäolovaatimus.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opetus tapahtuu Tikkurilan kampuksella luokassa B505 - 506 seuraavan aikataulun mukaisesti:
30.5. klo 10 - 15.30
1.6 klo 10 -15.30
6.6 klo 10 -15.30
13.6 klo 10 - 15.30
15.6 klo 10 - 15.30

15.8. klo 9 - 15.45
22.8. klo 9 - 15.45

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärän jakautuminen:
Kontaktitunnit 2 op
Oppimispäiväkirja 1 op
Verkkotyöskentely; lukupiiri ja asiakastyön kehittämissuunnitelma 2op

Sisältö ja sen jaksotus

Opetusta on touko- kesäkuun aikana sekä elokuussa
Verkkotyöskentely tapahtuu kesällä omavalintaiseen aikaan.

Lisätietoja opiskelijoille

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.”

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan seuraavasti:

Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen 50 % T1-K5
Oppimispiväkirja hyv- hyl
Lukupiiri verkossa ja suunnitelma kirjallisuusterapian käytöstä asiakastyössä 50 %
Opintojakson suorittaminen edellyttää 75% läsnäoloa vuorovaikutteellisen luonteensa vuoksi.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Ilmoittautumisaika

01.04.2022 - 30.04.2022

Ajoitus

01.05.2022 - 31.08.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 22

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
  • Anu Hagman
Vastuuopettaja

Anu Hagman

Ajoitusryhmät
  • Pienryhmä 1 (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
Ryhmät
  • TOS221SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S21, Terveys- ja hyvinvointialat
Pienryhmät
  • Pienryhmä 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää ja soveltaa kirjallisuusterapeuttisia työmenetelmiä eri-ikäisten asiakkaiden kanssa tehtävässä tavoitteellisessa työssä
- suunnitella, ohjata ja arvioida ryhmäprosesseja, joissa hyödynnetään kirjallisuusterapeuttisia työmenetelmiä
- hyödyntää paremmin omaa luovuuttaan, ilmaisuaan ja reflektiokykyään työelämässä

Toteutustapa

Kulutus toteutetaan lähiopetuksena (7 x 6h touko- kesäkuun ja elokuun aikana) sekä verkossa / itsenäisenä työskentelynä. Kontaktitunneilla opiskellaan ja tutkitaan kirjallisuusterapeuttisia työmenetelmiä hoito, -kasvatus- ja ohjaustyössä. Opintojaksolla vahvistetaan osallistujien itsetuntemusta, palautteen antamista ja vastaanottamista sekä yhteistyötaitoja erilaisten kirjallisuusterapeuttisten harjoitusten, verkossa oelvien tehtävien sekä asiakastyötä kehittävän suunnittelutehtävän kautta.
Opiskelussa painottuu teorian ja käytännön tiivis vuorovaikutus, kirjoitus- ja reflektointitaidot sekä ryhmässä tapahtuva työskentely.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Koulutusmateriaali julkaistetaan opintojaksolla

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso suoritetaan osallistumalla kontaktiopetukseen sekä osallistumalla verkossa olevaan lukupiiriin ja asiakasprojektisuunnitelman tekemiseen.
Opintojakson luonteen vuoksi opintojaksolla on 75% läsnäolovaatimus.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opetus tapahtuu Tikkurilan kampuksella luokassa B505 - 506 seuraavan aikataulun mukaisesti:
12.5. klo 10 - 15.30
19.5. klo 10 -15.30
24.5. klo 10 -15.30
2.6. klo 10 - 15.30
8.6. klo 10 - 15.30

18.8. klo 9 - 15.45
25.8. klo 9 - 15.45

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärän jakautuminen:
Kontaktitunnit 2 op
Oppimispäiväkirja 1 op
Verkkotyöskentely; lukupiiri ja asiakastyön kehittämissuunnitelma 2op

Sisältö ja sen jaksotus

Opetusta on touko- kesäkuun aikana sekä elokuussa
Verkkotyöskentely tapahtuu kesällä omavalintaiseen aikaan.

Lisätietoja opiskelijoille

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.”

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan seuraavasti:

Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen 50 % T1-K5
Oppimispiväkirja hyv- hyl
Lukupiiri verkossa ja suunnitelma kirjallisuusterapian käytöstä asiakastyössä 50 %
Opintojakson suorittaminen edellyttää 75% läsnäoloa vuorovaikutteellisen luonteensa vuoksi.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä