Kohtaamistaiteen ohjausosaaminenLaajuus (10 op)
Opinnon tunnus: R0383
Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- luovasti soveltaa Kohtaamistaidetta eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
- suunnitella ja toteuttaa Kohtaamistaiteen ryhmän prosessit, taidesessiot ja siihen liittyvä arviointi kunkin asiakasryhmän tavoitteiden mukaisesti
-hyödyntää kokemusten jakamista oman ammatillisen kehittymisen ja oman työssä jaksamisen välineenä
Ilmoittautumisaika
19.05.2025 - 25.05.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
20 Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 25
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Anne Eskelinen
- Johanna Holmikari
- Satu Bethell
Vastuuopettaja
Johanna Holmikari
Ryhmät
-
TOS225SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S25, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- luovasti soveltaa Kohtaamistaidetta eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
- suunnitella ja toteuttaa Kohtaamistaiteen ryhmän prosessit, taidesessiot ja siihen liittyvä arviointi kunkin asiakasryhmän tavoitteiden mukaisesti
-hyödyntää kokemusten jakamista oman ammatillisen kehittymisen ja oman työssä jaksamisen välineenä
Arviointiasteikko
H-5
Ajoitus
10.01.2025 - 31.10.2025
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
20 Sosiaali- ja terveysala
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 20
Koulutus
- Kohtaamistaiteen ohjaaja (AVOSV4), Avoin AMK, Tikkurila
Opettaja
- Anne Eskelinen
- Johanna Holmikari
Vastuuopettaja
Anne Eskelinen
Ryhmät
-
AVOSV4K25Kohtaamistaiteen ohjaaja, Avoin AMK, K25, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- luovasti soveltaa Kohtaamistaidetta eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
- suunnitella ja toteuttaa Kohtaamistaiteen ryhmän prosessit, taidesessiot ja siihen liittyvä arviointi kunkin asiakasryhmän tavoitteiden mukaisesti
-hyödyntää kokemusten jakamista oman ammatillisen kehittymisen ja oman työssä jaksamisen välineenä
Toteutustapa
Opintojaksolle pääsyn edellytyksenä on Kohtaamistaiteen perusteet -opintojakson 5 op suoritus. Voit ilmoittautua tälle ohjaajuus opintojaksolle; jos olet jo aikaisemmin suorittanut Kohtaamistaiteen perusteet 5 op opintojakson tai olet parhaillaan suorittamassa sitä.
Koulutuksen käynyt omaa valmiudet suunnitella, ohjata ja arvioida Kohtaamistaiteen toimintaa terveys-, sosiaali ja kasvatusalan arjessa. Koulutuksen jälkeen ohjaaja pystyy luovasti toteuttamaan Kohtaamistaiteen periaatteiden mukaisia kuvataideryhmiä sekä hallitsee Kohtaamistaiteen taidetyöskentelyjen menetelmiä ja ohjausosaamista. Hän tunnistaa jatko-osaamistarpeensa ja täydentää osaamistaan Kohtaamistaiteen koulutuksissa ja tapahtumissa.
Koulutus sisältää kontaktiopetusta, itsenäistä, ryhmä- ja parityöskentelyä. Koulutuksen aikana suunnitellaan, ohjataan ja arvioidaan yksin/parin kanssa 8 ryhmäkerran Kohtaamistaiteen ryhmäprosessi.
Opintojaksolla käytetään Canvas- oppimisympäristöä monipuolisesti sekä viestinnän, vuorovaikutuksen että oppimisen tueksi.
Aika ja paikka
Laurea pidättää oikeudet muutoksiin. Opintojakson lähiopetus toteutetaan Tikkurilassa. Huomioithan että opintojakson lähiopetuksessa on 80% läsnäolovelvollisuus.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Pusa, Tiina (toim.) 2014. KOHTAAMISTAIDE Käsikirja ohjaajalle. Laurea Julkaisut 22. Vantaa: Laurea-ammattikorkeakoulu ja muu koulutuksen aikana ilmoitettava kirjallisuus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson suorittaneet saavat oikeuden toimia Kohtaamistaiteen ohjaajina, tästä syystä opintojaksolla ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Kohtaamistaiteen ryhmänohjaukset toteutetaan työelämäyhteistyössä.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Katso opintojakson aikataulu Tuudosta.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.)
Kansainvälisyys toteutuksella
Laurea tekee Kohtaamistaide-yhteistyötä erityisesti japanilaisen Tohoku Fukushi yliopiston ja Japanin Clinical Art -yhdistyksen kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson kuormitus on tasaista. Ryhmäprosessin ohjaaminen vaatii itsenäistä suunnittelua, organisointia ja rapotointia, mikä opiskelijan tulee huomioida ilmoitettujen lähiopetuskertojen lisäksi. Lisäksi opintojaksolla tehdään erilaisia oppimista tukevia tehtäviä. Opintojakson opetuskerroilla on 80 % läsnäolovelvoite.
Sisältö ja sen jaksotus
Koulutuksen alussa painottuu lähiopetus ja tehtävien työstäminen ja loppuvaiheessa painottuu oman ryhmän ohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi (6 ohjauskertaa) sekä kirjallisten tehtävien työstäminen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Arviointi hyväksytty-hylätty (täydennettävä)
Hyväksytty suoritus edellyttää Arviointitaulukon arvosana 3 edellyttämää osaamistasoa. Hyväksytty suoritus edellyttää oman ryhmän ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin hyväksyttyä suoritusta sekä aktiivista 80% läsnäoloa kontaktikerroilla ja hyväksyttyjä kirjallisia tehtäviä. Arviointikriteerit löytyvät Canvas-työtilasta tehtäväkohtaisesti.
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää yllä olevan amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II arvosanan 3 mukaista osaamista.
Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson oppimistehtävien tekemistä opintojakson alkaessa annettavien kriteerien mukaisesti sekä 80% osallistumista lähiopetukseen.
Ilmoittautumisaika
20.05.2024 - 15.08.2024
Ajoitus
05.09.2024 - 12.12.2024
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
1.5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
85 % Lähiopetus, 15 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea-ammattikorkeakoulu
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 25
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Anne Eskelinen
- Johanna Holmikari
- Anu Leinonen
- Satu Bethell
Vastuuopettaja
Anne Eskelinen
Ryhmät
-
TOS224SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- luovasti soveltaa Kohtaamistaidetta eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
- suunnitella ja toteuttaa Kohtaamistaiteen ryhmän prosessit, taidesessiot ja siihen liittyvä arviointi kunkin asiakasryhmän tavoitteiden mukaisesti
-hyödyntää kokemusten jakamista oman ammatillisen kehittymisen ja oman työssä jaksamisen välineenä
Toteutustapa
Opintojaksolle pääsyn edellytyksenä on Kohtaamistaiteen perusteet -opintojakson 5 op suoritus. Voit ilmoittautua tälle ohjaajuus opintojaksolle; jos olet jo aikaisemmin suorittanut Kohtaamistaiteen perusteet 5 op opintojakson tai olet parhaillaan suorittamassa sitä.
Koulutuksen käynyt omaa valmiudet suunnitella, ohjata ja arvioida Kohtaamistaiteen toimintaa terveys-, sosiaali ja kasvatusalan arjessa. Koulutuksen jälkeen ohjaaja pystyy luovasti toteuttamaan Kohtaamistaiteen periaatteiden mukaisia kuvataideryhmiä sekä hallitsee Kohtaamistaiteen taidetyöskentelyjen menetelmiä ja ohjausosaamista. Hän tunnistaa jatko-osaamistarpeensa ja täydentää osaamistaan Kohtaamistaiteen koulutuksissa ja tapahtumissa.
Koulutus sisältää kontaktiopetusta, itsenäistä, ryhmä- ja parityöskentelyä. Koulutuksen aikana suunnitellaan, ohjataan ja arvioidaan yksin/parin kanssa 8 ryhmäkerran Kohtaamistaiteen ryhmäprosessi.
Opintojaksolla käytetään Canvas- oppimisympäristöä monipuolisesti sekä viestinnän, vuorovaikutuksen että oppimisen tueksi.
Aika ja paikka
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin. Opintojakson lähiopetus toteutetaan Tikkurilassa. Huomioithan että opintojakson lähiopetuksessa on 80% läsnäolovelvollisuus.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Pusa, Tiina (toim.) 2014. KOHTAAMISTAIDE Käsikirja ohjaajalle. Laurea Julkaisut 22. Vantaa: Laurea-ammattikorkeakoulu ja muu koulutuksen aikana ilmoitettava kirjallisuus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson suorittaneet saavat oikeuden toimia Kohtaamistaiteen ohjaajina, tästä syystä opintojaksolla ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Kohtaamistaiteen ryhmänohjaukset toteutetaan työelämäyhteistyössä.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Katso opintojakson aikataulu Tuudosta.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.)
Kansainvälisyys toteutuksella
Laurea tekee Kohtaamistaide-yhteistyötä erityisesti japanilaisen Tohoku Fukushi yliopiston ja Japanin Clinical Art -yhdistyksen kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso kestää 3kk ja kuormitus on tasaista. Ryhmäprosessin ohjaaminen vaatii itsenäistä suunnittelua, organisointia ja rapotointia, mikä opiskelijan tulee huomioida ilmoitettujen lähiopetuskertojen lisäksi. Lisäksi opintojaksolla tehdään erilaisia oppimista tukevia tehtäviä. Opintojakson opetuskerroilla on 80 % läsnäolovelvoite.
Sisältö ja sen jaksotus
Syys-lokakuun aikana on paljon lähiopetusta ja loka-joulukuussa painottuu oman ryhmän ohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi (8 ohjauskertaa) sekä kirjallisten tehtävien työstäminen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Arviointi hyväksytty-hylätty (täydennettävä)
Hyväksytty suoritus edellyttää Arviointitaulukon arvosana 3 edellyttämää osaamistasoa. Hyväksytty suoritus edellyttää oman ryhmän ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin hyväksyttyä suoritusta sekä aktiivista 80% läsnäoloa kontaktikerroilla ja hyväksyttyjä kirjallisia tehtäviä. Arviointikriteerit löytyvät Canvas-työtilasta tehtäväkohtaisesti.
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.]
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää yllä olevan amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II arvosanan 3 mukaista osaamista.
Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson oppimistehtävien tekemistä opintojakson alkaessa annettavien kriteerien mukaisesti sekä 80% osallistumista lähiopetukseen.
Ilmoittautumisaika
22.05.2023 - 28.05.2023
Ajoitus
17.10.2023 - 30.01.2024
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 25
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Anne Eskelinen
- Johanna Holmikari
- Anu Leinonen
- Satu Bethell
Ryhmät
-
TOS223SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S23, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- luovasti soveltaa Kohtaamistaidetta eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
- suunnitella ja toteuttaa Kohtaamistaiteen ryhmän prosessit, taidesessiot ja siihen liittyvä arviointi kunkin asiakasryhmän tavoitteiden mukaisesti
-hyödyntää kokemusten jakamista oman ammatillisen kehittymisen ja oman työssä jaksamisen välineenä
Toteutustapa
Opintojaksolle pääsyn edellytyksenä on Kohtaamistaiteen perusteet -opintojakson 5 op suoritus. Voit ilmoittautua tälle ohjaajuus opintojaksolle; jos olet jo aikaisemmin suorittanut Kohtaamistaiteen perusteet 5 op opintojakson tai olet parhaillaan suorittamassa sitä.
Koulutuksen käynyt omaa valmiudet suunnitella, ohjata ja arvioida Kohtaamistaiteen toimintaa terveys-, sosiaali ja kasvatusalan arjessa. Koulutuksen jälkeen ohjaaja pystyy luovasti toteuttamaan Kohtaamistaiteen periaatteiden mukaisia kuvataideryhmiä sekä hallitsee Kohtaamistaiteen taidetyöskentelyjen menetelmiä ja ohjausosaamista. Hän tunnistaa jatko-osaamistarpeensa ja täydentää osaamistaan Kohtaamistaiteen koulutuksissa ja tapahtumissa.
Koulutus sisältää kontaktiopetusta, itsenäistä, ryhmä- ja parityöskentelyä. Koulutuksen aikana suunnitellaan, ohjataan ja arvioidaan yksin/parin kanssa 8 ryhmäkerran Kohtaamistaiteen ryhmäprosessi.
Opintojaksolla käytetään Canvas- oppimisympäristöä monipuolisesti sekä viestinnän, vuorovaikutuksen että oppimisen tueksi.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Pusa, Tiina (toim.) 2014. KOHTAAMISTAIDE Käsikirja ohjaajalle. Laurea Julkaisut 22. Vantaa: Laurea-ammattikorkeakoulu ja muu koulutuksen aikana ilmoitettava kirjallisuus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Koska vastaavaa koulutusta ei ole ja kurssin suorittaneet saavat oikeuden toimia Kohtaamistaiteen ohjaajina, tällä opintojaksolla on vain tämä yksi mahdollinen suoritustapa.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Kohtaamistaiteen ryhmänohjaukset toteutetaan työelämäyhteistyössä.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Katso opintojakson aikataulu Tuudosta.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.)
Kansainvälisyys toteutuksella
Laurea tekee Kohtaamistaide-yhteistyötä erityisesti japanilaisen Tohoku Fukushi yliopiston ja Japanin Clinical Art -yhdistyksen kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso kestää 3kk ja kuormitus on tasaista. Ryhmäprosessin ohjaaminen vaatii itsenäistä suunnittelua, organisointia ja rapotointia, mikä opiskelijan tulee huomioida ilmoitettujen lähiopetuskertojen lisäksi. Lisäksi opintojaksolla tehdään erilaisia oppimista tukevia tehtäviä. Opintojakson opetuskerroilla on 80 % läsnäolovelvoite.
Sisältö ja sen jaksotus
Loka-marraskuun aikana on paljon lähiopetusta ja marras- tammikuussa painottuu oman ryhmän ohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi (8 ohjauskertaa) sekä kirjallisten tehtävien työstäminen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Arviointi hyväksytty-hylätty (täydennettävä)
Hyväksytty suoritus edellyttää Arviointitaulukon arvosana 3 edellyttämää osaamistasoa. Hyväksytty suoritus edellyttää oman ryhmän ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin hyväksyttyä suoritusta sekä aktiivista 80% läsnäoloa kontaktikerroilla ja hyväksyttyjä kirjallisia tehtäviä. Arviointikriteerit löytyvät Canvas-työtilasta tehtäväkohtaisesti.
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.]
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää yllä olevan amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II arvosanan 3 mukaista osaamista.
Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson oppimistehtävien tekemistä opintojakson alkaessa annettavien kriteerien mukaisesti sekä 80% osallistumista lähiopetukseen.
Ilmoittautumisaika
23.05.2022 - 29.05.2022
Ajoitus
01.10.2022 - 12.02.2023
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
90 % Lähiopetus, 10 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 25
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Anne Eskelinen
- Johanna Holmikari
Vastuuopettaja
Anne Eskelinen
Ryhmät
-
TOS222SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S22, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- luovasti soveltaa Kohtaamistaidetta eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
- suunnitella ja toteuttaa Kohtaamistaiteen ryhmän prosessit, taidesessiot ja siihen liittyvä arviointi kunkin asiakasryhmän tavoitteiden mukaisesti
-hyödyntää kokemusten jakamista oman ammatillisen kehittymisen ja oman työssä jaksamisen välineenä
Toteutustapa
Opintojaksolle pääsyn edellytyksenä on Kohtaamistaiteen perusteet -opintojakson 5 op suoritus. Voit ilmoittautua tälle ohjaajuus opintojaksolle; jos olet jo aikaisemmin suorittanut Kohtaamistaiteen perusteet 5 op opintojakson tai olet parhaillaan suorittamassa sitä.
Koulutuksen käynyt omaa valmiudet suunnitella, ohjata ja arvioida Kohtaamistaiteen toimintaa terveys-, sosiaali ja kasvatusalan arjessa. Koulutuksen jälkeen ohjaaja pystyy luovasti toteuttamaan Kohtaamistaiteen periaatteiden mukaisia kuvataideryhmiä sekä hallitsee Kohtaamistaiteen taidetyöskentelyjen menetelmiä ja ohjausosaamista. Hän tunnistaa jatko-osaamistarpeensa ja täydentää osaamistaan Kohtaamistaiteen koulutuksissa ja tapahtumissa.
Koulutus sisältää kontaktiopetusta, verkkotapaamisia, itsenäistä, ryhmä- ja parityöskentelyä. Koulutuksen aikana suunnitellaan, ohjataan ja arvioidaan yksin/parin kanssa 8 ryhmäkerran Kohtaamistaiteen ryhmäprosessi.
Opintojaksolla käytetään Canvas- oppimisympäristöä monipuolisesti sekä viestinnän, vuorovaikutuksen että oppimisen tueksi.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Pusa, Tiina (toim.) 2014. KOHTAAMISTAIDE Käsikirja ohjaajalle. Laurea Julkaisut 22. Vantaa: Laurea-ammattikorkeakoulu ja muu koulutuksen aikana ilmoitettava kirjallisuus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Koska vastaavaa koulutusta ei ole ja kurssin suorittaneet saavat oikeuden toimia Kohtaamistaiteen ohjaajina, tällä opintojaksolla on vain tämä yksi mahdollinen suoritustapa.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Kohtaamistaiteen ryhmänohjaukset toteutetaan työelämäyhteistyössä.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Katso opintojakson aikataulu Tuudosta.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.)
Kansainvälisyys toteutuksella
Laurea tekee Kohtaamistaide-yhteistyötä erityisesti japanilaisen Tohoku Fukushi yliopiston ja Japanin Clinical Art -yhdistyksen kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso kestää 4kk ja kuormitus on tasaista. Ryhmäprosessin ohjaaminen vaatii suunnittelua, organisointia ja rapotointia, mikä tulee ilmoitettujen kontaktikertojen lisäksi. Lisäksi opintojaksolla tehdään erilaisia oppimista tukevia tehtäviä. Opintojakson opetuskerroilla on 80 % läsnäolovelvoite.
Sisältö ja sen jaksotus
Lokakuun aikana on paljon kontaktiopetusta ja marras-joulu- tammikuussa painottuu oman ryhmän ohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi (8 ohjauskertaa). Tammikuun aikana kirjallisten tehtävien palautus.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Arviointi hyväksytty-hylätty (täydennettävä)
Hyväksytty suoritus edellyttää Arviointitaulukon arvosana 3 edellyttämää osaamistasoa. Hyväksytty suoritus edellyttää oman ryhmän ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin hyväksyttyä suoritusta sekä aktiivista 80% läsnäoloa kontaktikerroilla ja hyväksyttyjä kirjallisia tehtäviä. Arviointikriteerit löytyvät Canvas-työtilasta tehtäväkohtaisesti.
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.]
Ilmoittautumisaika
24.05.2021 - 30.05.2021
Ajoitus
01.10.2021 - 31.01.2022
Opintopistemäärä
10 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 23
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Johanna Holmikari
- Satu Bethell
Vastuuopettaja
Johanna Holmikari
Ryhmät
-
TOS221SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S21, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- luovasti soveltaa Kohtaamistaidetta eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
- suunnitella ja toteuttaa Kohtaamistaiteen ryhmän prosessit, taidesessiot ja siihen liittyvä arviointi kunkin asiakasryhmän tavoitteiden mukaisesti
-hyödyntää kokemusten jakamista oman ammatillisen kehittymisen ja oman työssä jaksamisen välineenä
Toteutustapa
Opintojaksolle pääsyn edellytyksenä on Kohtaamistaiteen perusteet -opintojakson 5 op suoritus. Voit ilmoittautua tälle ohjaajuus opintojaksolle; jos olet jo aikaisemmin suorittanut Kohtaamistaiteen perusteet 5 op opintojakson tai olet ilmoittautumassa myös Kohtaamistaiteen perusteet opintojaksolle ja suunnittelet suorittavasi molemmat opinnot syksyn aikana.
Koulutuksen käynyt omaa valmiudet suunnitella, ohjata ja arvioida Kohtaamistaiteen toimintaa terveys-, sosiaali ja kasvatusalan arjessa. Koulutuksen jälkeen ohjaaja pystyy luovasti toteuttamaan Kohtaamistaiteen periaatteiden mukaisia kuvataideryhmiä sekä hallitsee Kohtaamistaiteen taidetyöskentelyjen menetelmiä ja ohjausosaamista. Hän tunnistaa jatko-osaamistarpeensa ja täydentää osaamistaan Kohtaamistaiteen koulutuksissa ja tapahtumissa.
Koulutus sisältää sekä kontaktiopetusta, verkkotapaamisia että itsenäistä ja parityöskentelyä. Koulutuksen aikana suunnitellaan, ohjataan ja arvioidaan yksin/parin kanssa 8 ryhmäkerran Kohtaamistaiteen ryhmäprosessi.
Opintojaksolla käytetään Canvas- oppimisympäristöä monipuolisesti sekä viestinnän, vuorovaikutuksen että oppimisen tueksi.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Pusa, Tiina (toim.) 2014. KOHTAAMISTAIDE Käsikirja ohjaajalle. Laurea Julkaisut 22. Vantaa: Laurea-ammattikorkeakoulu.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Koska vastaavaa koulutusta ei ole ja kurssin suorittaneet saavat oikeuden toimia Kohtaamistaiteen ohjaajina, tällä opintojaksolla on vain tämä yksi mahdollinen suoritustapa.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojakson olennainen osa on 8 kerran Kohtaamistaiteen ryhmäprosessin ohjaus sosiaali-, terveys- tai kasvatusalalla yhteistyössä ko. toimipisteen kanssa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakso alkaa 4.10. klo 12.30. Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.)
Kansainvälisyys toteutuksella
Kohtaamistaide tekee yhteistyötä erityisesti japanilaisen Tohoku Fukushi yliopiston ja Japanin Clinical Art -yhdistyksen kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso kestää 4kk ja kuormitus on aika tasaista. Ryhmäprosessi vaatii suunnittelua, organisointia ja rapotointia, mikä tulee ilmoitettujen kontaktikertojen lisäksi. Lisäksi opintojaksolla tehdään erilaisia oppimista tukevia tehtäviä. Opintojakson opetuskerroilla on 80 % läsnäolovelvoite.
Sisältö ja sen jaksotus
Lokakuun aikana on paljon kontaktiopetusta. marras-joulukuussa painottuu oman ryhmän ohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi (8 ohjauskertaa). Tammikuun aikana kirjallisten tehtävien palautus.
Oman ryhmän ohjaus vaatii suunnittelu ja valmistelutyötä, johon on hyvä varata riittävästi aikaa.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Toteutukselle on varattu paikkoja 3AMKin opiskelijoille
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Arviointi hyväksytty-hylätty (täydennettävä)
Hyväksytty suoritus edellyttää oman ryhmän ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin hyväksyttyä suoritusta sekä aktiivista läsnäoloa kontaktikerroilla ja hyväksyttyjä kirjallisia tehtäviä.Arviointikriteerit löytyvät Canvas-työtilasta tehtäväkohtaisesti.
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.]