Liikuntaneuvontaa opetukseen, täydennyskoulutus, Lohja: Liikuntaneuvontaa opetukseen
Opetussuunnitelman tunnus: USF220SU
Kuvaus
Koulutuksen tavoitteena on lisätä terveys- ja hyvinvointialojen ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön opettajien liikuntaneuvonnan osaamista osana hyvinvoinnin edistämistä Uutta osaamista voidaan hyödyntää uudenlaisin pedagogisin ratkaisuin osana tutkintokoulutuksen tuottamaa osaamista ja siihen liittyvää opetusta. Uusi osaaminen tuotetaan koulutuksessa monitoimijaisena verkkopedagogisena koulutuskokonaisuutena hyödyntäen innovatiivisia ratkaisuja. Koulutukseen osallistujat saavat lisää osaamista sekä liikuntaneuvonnasta että verkkopedagogisista ratkaisuista jalkauttamalla ne työyhteisöön yhdessä kehittämällä.
Osaamistavoitteet
Tässä opintokokonaisuudessa
- opit soveltamaan liikuntaneuvonnan osaamista osana hyvinvointia (Moduuli 1)
- opit hyödyntämään erilaisia pedagogisia menetelmiä ja työvälineitä näiden asioiden opettamiseksi tarvelähtöisesti (Moduuli 2)
- opit kehittämään työyhteisösi liikuntaneuvontaosaamista (Moduuli 3)
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Kehittämistyö tehdään koko työyhteisön kehittämiseksi ja valikoituu koulutukseen osallistujan ja hänen työyhteisönsä tarpeesta, jotta toiminta jalkautuu osaksi tutkinto-opetusta. Kehittämistyö toteutetaan yhteiskehittämällä monitoimijaisesti osallistamalla työyhteisö ja mahdollisesti opiskelijat ja työelämä mukaan kehittämiseen. Kehittämistyö sisältää sen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin.
Opintojaksossa tuotettua aineistoa jaetaan Avointen Oppimateriaalien Kirjaston sivuilla.
Lisätiedot
Koulutus koostuu kolmesta opintokokonaisuudesta:
1) Liikuntaneuvonta 2op
Ensimmäinen osatoteutuksen sisältönä on liikuntaneuvonnan osaamisen lisääminen osana hyvinvointiosaamista. Osion keskeiset opetussisällöt ovat liikuntaneuvonnan palveluketju, matalan kynnyksen liikuntapalvelut, vuorovaikutus ja motivointi, liikkumisen suositukset sekä terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen liikunnan avulla.
2) Pedagogiikkaa ja työkaluja hyvinvoinnin opettamiseen työelämälähtöisesti 3 op
Toisessa osatoteutuksessa paneudutaan hyvinvoinnin ja terveyden alan koulutuksen pedagogisiin lähtökohtiin sekä teknologian hyödyntämiseen osana opetusta. Oppimisen menetelminä käytetään käänteistä oppimista, pelillisyyttä sekä simulaatiopedagogiikkaa.
Sisältö:
- Erilaiset pedagogiset lähestymistavat ammatillisessa opetuksessa
- Modernit oppimisen muotoilun menetelmät ja niiden hyödyntäminen työelämälähtöisesti
- Opetus ja ohjaus verkon yli
- Vuorovaikutteiset digitaaliset työkalut opettajan arkeen
3) Opetuksen yhteiskehittäminen moniammatillisesti ja –toimijaisesti työyhteisössä 5 op
Kolmas koulutusosio (5 op) kohdentuu osallistujan kehittämistyöhön omassa työyhteisössä. Kehitettävä aihe kohdentuu liikuntaneuvonnan ja hyvinvoinnin teemaan sekä opetusmenetelmien ja teknologian hyödyntämiseen opetuksessa.
Koulutuksen toteutus
Koulutukseen on mahdollista osallistua koko Suomesta, sillä se on pääsääntöisesti verkossa tapahtuvaa koulutusta.
Verkko-opetus järjestetään Zoom-etäkokousohjelmalla ja oppimisalustana toimii Canvas.
Lähitapaamisten ja ohjaustapaamisten välillä on itsenäistä työskentelyä. Osioiden tehtävät rakentuvat yhdeksi kokonaisuudeksi ja tukevat työyhteisössä tehtävää kehittämistehtävää.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2020-2021 | 2021-2022 |
Syksy
2020 |
Kevät
2021 |
Syksy
2021 |
1. / 2020 | 2. / 2021 | 1. / 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
US00BR73 | Liikuntaneuvontaa opetukseen | 10 | ||||||||
Yhteensä | 10 | 10 | 0 | 5 | 5 | 0 | 5 | 5 | 0 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
US00BR73 | Liikuntaneuvontaa opetukseen | 10 |