Moninaisuuden ja monikulttuurisuuden perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0413-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
25.05.2020 - 01.08.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.10.2020 - 31.12.2020
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Laurea Tikkurila
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 30
- Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- eritellä kulttuurisuuteen ja kulttuuri-identiteettiin liittyvä näkökulmia
- tunnistaa ylirajaisen muuttoliikkeen, pakolaisuuden ja siirtolaisuuden taustalla olevia historiallisia, poliittisia, sosiaalisia, kulttuurisia, uskonnollisia ja globaaleja taustoja, selityksiä ja seurauksia
- tunnistaa ja reflektoida omia arvojaan, asenteitaan ja ennakkoluulojaan
- edistää ihmisten yhdenvertaista kohtelua yhteiskunnassa
Aika ja paikka
[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
https://libguides.laurea.fi/sosiaaliala/aistien-menetelma
Sue, D. W. (2016). Multicultural social work practice: A competency-based approach to diversity and social justice (Second edition.). Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons
Hiitola, Johanna, Marja Alastalo, Riti Esberg, Merja Anis, Kati Turtiainen, ja Merja Anis. Maahanmuutto, Palvelut Ja Hyvinvointi: Kohtaamisissa Kehittyviä Käytäntöjä. Tampere: Vastapaino, 2018.
Toteutustapa
opintojakso sisältää teoriaopetuksen lisäksi ryhmätyöskentelyä kotouttamiskoulutuksessa olevien maahanmuuttajien kanssa Moniaistisessa tilassa.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojakso toteutetaan osana DISC -hankkeen pilotointityötä.
https://discproject.eu/
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojaksoon kuuluva ryhmätyöskentely ( 5 krt) vaatii läsnäoloa.
Kansainvälisyys toteutuksella
Opintojakson projektitoiminta on osa kansainvälistä DISC-hanketta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
johdantoluennot 1 op
ryhmätehtävä ja sen raportointi 4 op
Sisältö ja sen jaksotus
Johdantoluennolla opiskelija saa perustiedot kulttuuriin ja kulttuuri-identiteetin käsitteistä sekä kuvan ylirajaisen muuttoliikkeen, pakolaisuuden ja siirtolaisuuden taustalla olevista sosiaalisista, kulttuurisista, ja globaaleista ilmiöistä.
Ryhmätehtävän avulla opiskelija saa valmiuksia edistää ihmisten yhdenvertaista kohtelua yhteiskunnassa sekä tunnistaa ja reflektoida omia arvojaan, asenteitaan ja ennakkoluulojaan.
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”
[Mikäli toteutuksen tiedoissa on ilmaistu, että toteutukselle on varattu paikkoja Avoimen AMK:n, 3AMKin tai väyläopintojen opiskelijoille, kerro kohderyhmälle varattu paikkamäärä tässä. Tarvittaessa tässä myös ilmaistaan mille kohderyhmälle täydentävän osaamisen opinto on ensisijaisesti kohdennettu, jos kohderyhmällä halutaan olevan etusija opintototeutukselle hyväksyttäessä.]]