Siirry suoraan sisältöön

Asiakaslähtöisen liiketoiminnan kehittäminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: R0213-HLV1812A

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
14.05.2018 - 19.08.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
28.08.2018 - 21.12.2018
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
10 op
TKI-osuus
7 op
Toteutustapa
Etäopetus
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Liiketalouden koulutus (HLV2), Laurea Tikkurila
Opettajat
Johanna Lunkka
Jukka Rautio
Vastuuopettaja
Johanna Lunkka
Opintojakso
R0213

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- kehittää asiakaslähtöisiä liiketoimintamalleja ja -prosesseja
- kehittää asiakaslähtöisiä tuotteita ja palveluja
- valita oikeat markkinointitoimenpiteet eri kohderyhmille
- hinnoitella tuotteita ja palveluita
- käynnistää liiketoimintaa ja perustaa yrityksen

Aika ja paikka

Virtuaalinen Optima -toteutus.
Opintojakso alkaa syyskuun puolivälissä Adobe Connect- orientaatiolla loppuen joulukuun puolivälissä.
Opintojakson aikana pidetään yhteensä noin seitsemän virtuaalista tapaamista koko ryhmälle ja tiimeittäin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Bergström, S. ja Leppänen, A. 2015. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Edita (Laureassa kirjana ja e-kirjana)
Sekki, A. (2016). Menesty yrittäjänä: 68 käytännön ohjetta. Helsinki: Talentum Pro.
Perustamisopas aloittelevalle yrittäjälle.
Muu opintojaksolla ilmoitettava valinnainen aineisto.

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan virtuaalisesti Optima -työtilassa. Opintojaksolla työkennellään tiimeissä, jotka kehittävät liikeideaansa sekä palveluja tai tuotteita ja niihin liittyvää markkinointia. Projektin aikana syntyy ymmärrys siitä, miten asiakaslähtöistä liiketoimintaa kehitetään ja miten liiketoiminnan kehittämiseen liittyvät prosessit liittyvät toisiinsa. Projektissa tehdään muun muassa seuraavia tehtäviä: toimintaympäristön analyysi, Business Model Canvasin hyödyntäminen liikeidean kehittämisessä, liikeideaan liittyvien palvelu- tai tuotekonseptien ideointi, asiakastarpeiden kartoittaminen ja liikeidean testaus, liiketoimintasuunnitelman laatiminen sekä hinnoittelu ja yrityksen kannattavuuteen liittyvät laskelmat.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla kehitetään uutta liikeideaa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Moduuli 2 orientaatiopäivä Tikkurilan kampuksella 31.8.
Opintojakson R0213 aloitusinfo verkossa, alustavasti 11.9. klo 17-18.
Myöhemmin täsmennettävät verkkotapaamiset (7kpl) tiistaisin klo 17-18.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojaksolla toteutettava projekti on 80% opiskelusta, joten tiimin kesken jaettavat tehtävät tasaavat kuormitusta. Henkilökohtaisesti arvioitavan tehtävän osuus on 20% opintojakson arvioinnista.
Opiskelijat saavat opintojakson aikana sekä kirjallista että suullista palautetta projektin etenemisestä.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakson kesto on noin 3 kuukautta, jonka aikana tiimit palauttavat useita osatehtäviä aikataulun mukaan.

Siirry alkuun