Siirry suoraan sisältöön

Hyvinvointipalveluiden innovatiivinen kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0208-3019

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
23.11.2020 - 29.11.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2021 - 11.06.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
Sosionomikoulutus (SSB2), Laurea Hyvinkää
Opettajat
Pihla Salemaa
Vastuuopettaja
Pihla Salemaa
Opintojakso
R0208

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa innovaatioiden trendit ja heikot signaalit
- tuottaa kokeiluja, pilotteja ja prototyyppejä asiakasarvon kehittämisessä
- käyttää luovan työskentelyn periaatteita palvelukehitysprosessissa ja asiakaslähtöisen toiminnan suunnittelussa

Aika ja paikka

[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kallankari, Sanna (2019): Muutoksen johtaminen arjessa. Opas sosiaali- ja terveydenhuoltoon.

Sitra (2020): Megatrendit.

Muu toteutuksella käytettävä materiaali esitellään verkkoympäristöissä

Toteutustapa

Opinnot suoritetaan verkko-opintoina, työskentely tapahtuu opiskelijoiden rakentamissa pienryhmissä. Opinnot integroidaan yhdessä Yrittäjyys – opintojen kanssa, opiskelijalle suositellaan valittavaksi samanaikaisesti Hyvinkään kampuksen Yrittäjyys- toteutus.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla Yritysvierailu, sekä perehdytään työn kehittämisen malleihin.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Toteutuksella on lähiopetksena yhdessä Yrittäjyyden- toteutuksen kanssa yhteinen Vierailija- ja kehittämisen - päivä sekä toteutuksen päättävä seminaaripäivä. kts aikataulut

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.

Innovatiivisen kehittämisessä osaamisen näytön perustana on vähintään 12 kuukauden työskentely hyvinvointialalla, jossa opiskelija on kehitellyt/ideoinut/toteuttanut jotain alan palveluinnovaatiota/ palvelukonseptia, jota ei ole ollut olemassa ennen tätä työskentelyjaksoa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Toteutus koostuu verkko-opetuksesta, lähipäivien työskentelystä, omatahtisesta pienryhmissä työskentelystä ja ohjaustapaamisesta lehtorin/ lehtorien kanssa.

Verkko-opetus - 36h
Pienryhmän ohjaustapaaminen - 4h
Pienryhmätyöskentely - 94 h

Sisältö ja sen jaksotus

Toteutuksen sisältöinä ovat
- tulevaisuusajattelu, megatrendit ja hiljaiset signaalit
- innovaatiot, innovaatioiden synnyttäminen
- asiakaskeskeinen palvelumuotoilu
- luovan työskentelyn periaatteet & kokeilut
- pilotointi palvelujen kehittämisprosessissa

Toteutuksen välitehtävät tehdään kehittämisprosessin aikana, seminaaripäivänä annetaan toteutuksesta suullinen näyttö kehittämisosaamisesta.

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

Siirry alkuun