Siirry suoraan sisältöön

Participation and Well-being at Different Life Stages (10 op)

Toteutuksen tunnus: R0196-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
14.05.2018 - 14.06.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
20.08.2018 - 21.12.2018
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
7 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
englanti
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
Opettajat
Ulla Jauhiainen
Riikka Ketonen
Kirsi Leinonen
Marja Vellonen
Vastuuopettaja
Riikka Ketonen
Opintojakso
R0196

Tavoitteet

The student is able to
- describe the growth and developmental stages of clients of different ages and transition phases in families
- describe the normal course of pregnancy and giving birth as well as medical grounds for care given during them
- describe the main illnesses in children, adolescents and the elderly as well as the medical grounds for treatment
- plan, implement and evaluate nursing of children, families, people of working age and the elderly
- identify factors that safeguard the health and well-being of clients or increase their vulnerability of different ages and their significant others
- promote the interaction, participation and rehabilitation of vulnerable and multicultural clients and their significant others in the care process
- evaluate the social (services) and health care service processes of vulnerable client groups and provide guidance on the use of services for these clients
- plan, implement and evaluate groupguidance on health and well-being
- analyse special needs related to multicultural client relationships and immigration in social welfare and health care
- recognise social security benefits and possibilities available to clients of different ages and their significant others

Aika ja paikka

Tikkurilan kampus

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Esimerkkejä oppimateriaalista.
Storvik,S.; ym.2015. Lapsen ja nuoren hoitotyö. Helsinki:Sanoma Pro.
Berger, K., S., 2017. The Developing Person Trough the Life Span.New York: Worth publishers.
xxx Family Nursing xxx
Ikonen 2015. Kehittyvä kotihoito.
Iäkkäiden kaatumisten ehkäisy Ikinä opas. Opas 16, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos 2016. 4. painos
Kelo S., Launiemi H., Takaluoma M., Tiittanen H. 2015. Ikääntynyt ihminen ja hoitotyö. 1. painos. SanomaPro Oy.
Hallikainen M, Mönkäre R, Nukari T (toim). 2017. Muistisairaan hoidon hyvät käytännöt. Helsinki : Duodecim.
Paavilainen , E.. ym., 2015. Lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen -hoitotyön suositus
Surakka ym. 2015. Palliatiivinen hoitotyö : parantumattomasti sairas ja hänen perheensä.
Saarto, T, Hänninen J, Antikainen R, Vainio A..,2015,Palliatiivinen hoito. 3. uud. Painos. Helsinki : Duodecim
Syväoja & Äijälä 2009. Hoidon tarpeen arvioiminen (osat A ja B).
OPPIMATERIAALI TARKENTUU OPINTOJEN ALKAESSA

Toteutustapa

Osa 1: PERHEEN HOITOTYÖ
Aktivoiva ja osallistava kontaktiopetus, case-työskentely, simulaatio- ja työpaja työskentely, verkko tehtävät ja flipped learning, PBL, tiimi-oppiminen.

Osa 2: TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYVÄN HOITOTYÖ
Aktivoiva ja osallistava opetus, tunti-ja portfoliotehtävät.

Osa 3: RYHMÄOHJAUS OSALLISUUDEN TUKENA
Osallistava kontaktiopetus, draama.harjoitukset, LbD- työskentely, seminaari
HUOM! Pienryhmäjaot saatte syksyllä opintojen alkaessa

AIKATAULUMUUTOKSET VIELÄ MAHDOLLISIA!

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

LbD- projekti Ryhmäohjaus, Vantaan kaupunki, Helsingin kaupunki

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

IV moduulin opintojen info: 28.8.2018 klo: 8.15-10.00?
Osa 1. PERHEEN HOITOTYÖ 4 op
Orientaatio 28.8.2018 klo: 10.00-14.00
Työpajat A ryhmä: 12.9 8.15-11.30, 20.9 8.15-11.30. B ryhmä: 13.9 12.30-15.45, 20.9 12.30-15.45
Lääkelaskujen tentti: 5.10.2018
Seminaari. 11.10 klo: 8.15-11.30
Lastentautien tehtävälomake: I 1.10.2018, II 15.10.2018, III 15.12.2018
Naistentautien ja synnytysten tehtävälomake: I 1.10.2018, II 15.10.2018, III 15.12.2018
Osa 2. TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYNEEN HOITOTYÖ 4 op
Orientaatio 11.9.2018 klo: 8.15-11.30
Muut teoria- ja työpajapäivät:
13.9 klo 12.30-15.45
17.9 klo 8.15-15.45
24.9 klo 8.15-15.45
8.10 klo 8.15-15.45
22.10 klo 8.15-15.45
Portfolion palautus: 4.11.2018
Geriatrian tehtävälomake: I 28.10.2018, II 28.11.2018, III 20.11.2018
Osa 3. RYHMÄOHJAUS OSALLISUUDEN TUKENA 2 op
Orientaatio 10.9.2018 klo: 8.15-11.30
Seminaari päivä:17.12. klo:12.30-15.45

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Osa 1: PERHEEN HOITOTYÖ 4 op:´
Kohtakti opetus 36h
-Orientaatio ja perhehoitotyö 4h
-Lapsen kasvu, kehitys ja lasten hoitotyö 16h + työpaja 4h
-Seminaari 4h?
-Naisten hoitotyö 4h + 4h työpaja
-Lasten lääkehoito 2h + tentti 2h,
Itsenäinen työskentely 73h
- lastentautien tehtävälomake
- naistentaudit ja synnytykset tehtävälomake
- Perheen ohjaaminen case (videon tuottaminen ja opponointi vertaisarvionti)
Osa 2: TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYVÄN HOITOTYÖ 4 op
-Kontaktiopetus 32h
-Työikäisen hyvinvointi 8h
-Ikääntyvän hyvinvointi 8h (sis. Työpaja)
-Muistisairas 8h (sis.työpaja)
-Palliatiivinen hoitotyö 8h (sis.työpaja)
Itsenäinen työskentely 76h
-Geriatria tehtävälomake
-Portfolio
Osa 3: RYHMÄOHJAUS OSALLISUUDEN TUKENA 2 op
Kontaktiopetus 20h
-Ryhmänohjauksen teoriaa, draama-harjoitukset, seminaari
Itsenäinen työskentely 34h
Ryhmien pitäminen (Vantaan kaupunki, Helsingin kaupunki)

Sisältö ja sen jaksotus

Osa 1: PERHEEN HOITOTYÖ 4 op. Opettaja Riikka Ketonen ja Ulla Jauhiainen (lääkelaskut)
Perhehoitotyö
Lapsen normaalit vitaaliarvot
Lasten lääkehoidon ja kivunhoidon erityispiirteet
Lastensuojeluyhteistyö
Lapsen normaali fyysinen ja sosioemotionaalinen kehitys
Lastentaudit ja lasten hoitotyö
Naistentaudit ja synnytykset, Naisen hoitotyö.
Näkökulmina: haavoittuvuus, monikulttuurisuus ja palvelujen integrointi.
Osa 2: TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYVÄN HOITOTYÖ 4 op
Työikäisen hyvinvointi
Ikääntyvän hyvinvointi
Muistisairauksien hoitotyö
Palliatiivinen hoitotyö
Osa 3: RYHMÄOHJAUS OSALLISUUDEN TUKENA 2 op
Ryhmän rakenteet ja dynamiikka
Asiakaslähtöinen ja suunnitelmallinen ryhmän ohjausprosessi
Ryhmän ohjaajuus
Ryhmäohjauksen menetelmät
Ryhmäohjauksen laatu ja vaikuttavuus

Arviointiasteikko

H-5

Siirry alkuun