Siirry suoraan sisältöön

Lapsiperheen terveydenhoitotyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0141-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
26.11.2018 - 02.12.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
07.01.2019 - 14.06.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Laurea-ammattikorkeakoulu
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
Opettajat
Irene Latva-Korpela
Anne Hiller-Ikonen
Anne Pirinen
Riikka Ketonen
Vastuuopettaja
Riikka Ketonen
Opintojakso
R0141

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsiperheen terveydenhoitajatyötä
- soveltaa näyttöön perustuvia terveyden edistämisen työmenetelmiä terveydenhoitajatyössä
- käyttää terveyden edistämisen asiantuntijuutta moniammatillisessa yhteistyössä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
- soveltaa valtakunnallisia ja alueellisia terveyspoliittisia linjauksia terveydenhoitajatyössä

Aika ja paikka

Tikkurilan kampus 7.1.2019- 23.3.2019

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Sähköinen lastenneuvolakäsikirja.2012, THL.
Lastenneuvola lapsiperheiden tukena.Opas työntekijöille. STM.2004.
Terveystarkastukset lastenneuvolassa ja kouluterveydenhuollossa. Menetelmäkäsikirja. Mäki, P ym. (toim.). Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. 2011.
Asetus neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskelijaterveydenhuollosta...STM.2011.
Laaja terveystarkastus. Ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon. Hakulinen-Viitanen ym. 2012.
Imeväisikäisten ruokinta Suomessa 2010. THL.2012
Syödään yhdessä. Lapsiperheen uudet ruokasuositukset. 2016 THL.
Iloa, leikkiä ja yhdessä tekemistä. Varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositukset. OKM.2016
Lisäksi muu tunneilla osoitettu materiaali.

Toteutustapa

R0141 Opintojakso:
Osa 1. Lapsiperheen terveydenhoitotyö 2op:
Opinnot toteutetaan isossa ryhmässä (aktivoivat luennot) , ryhmissä A ja B ( työpajat; LENE -tunnit) sekä pienryhmissä ( vanhemmuusvalmennus).
Osa.2. Varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen 3 op:
Opetus toteutuu kahdessa ryhmässä: ryhmät A ja B, lisäksi yksi koko päivän seminaari.
Opintojaksoon integroidaan R0203 -työpaja -opetus 2 op
Vastuuopettaja: Riikka Ketonen (riikka.ketonen@laurea.fi)

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson aikataulu ilmoitetaan opiskelijan lukujärjestyksessä Pakissa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija voi tehdä Ahot-hakemuksen, mikäli hänellä on aiempia teoriopintoja neuvolaikäisen lapsen kasvun ja kehityksen seurannasta ja tukemisesta sekä vanhemmuuden vahvistamisesta tai aiempaa koulutusta ja kokemusta varhaisen vuorovaikutuksen havainnoinnista ja vv:n vahvistamisesta. Työkokemusta tai harjoittelua tulee olla lastenneuvolatyöstä. Suoritustapana on kotitentti ja osallistuminen Lapsiperheen työpajoihin sekä Lene -opetukseen (teoria ja työpaja).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

R0141osa 1. Lapsiperheen terveydenhoitotyö 2op( 54h) sekä R0203 -työpaja -opetus 2 op ( 54 h) = 108h
Tuntityöskentely teoriatunneilla ja työpajoissa sekä ryhmätentti 50 h
Itsenäinen opiskelu ja ryhmätenttiin valmistautuminen 58 h
R0141 Osa 2. Varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen 3 op (81 h)
Tunti- ja verkko -työskentely 28 h sekä Emma ja Elias -seminaariin osallistuminen 8 h = 36 h
Teorian itsenäinen opiskelu ja kotitehtävien tekeminen 45 h

Sisältö ja sen jaksotus

Osa 1. Lapsiperheen terveydenhoitotyö 2 op / Anne Hiller-Ikonen, Riikka Ketonen ja Irene Latva-Korpela
• Lapsiperheen neuvolatyö ja terveystarkastukset
• Lapsen ja hänen perheensä terveyden ja hyvinvoinnin vahvistaminen
• Perheen huolien varhainen tunnistaminen ja niihin puuttuminen
Osa 2. Varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen 3 op / Anne Hiller-Ikonen ja Anne Pirinen
• Vastasyntyneen ja pienen lapsen kehitys ja tarpeet, kiintymyssuhde
• Riittävän hyvä vanhemmuus ja vauvan tarpeet
• Pienten lasten mielenterveyden ongelmien ehkäisy
• Auttajan ominaisuudet ja taidot, auttajan, vanhemman välinen suhde sekä ensimmäinen tapaaminen
• Ongelman tutkiminen -perheen tilanteen kartoitus, vanhemman mentalisaatiokyvyn vahvistaminen
• Mielikuvat todellisuudesta, kyseenalaistamisen keinot ja tekniikka
• Vanhempi-vauva -vuorovaikutuksen havainnointi ja tukeminen
• Tuen tarpeessa olevien perheiden tukeminen ja haastattelumallit
• Riskiperheiden tunnistaminen, kiintymyssuhde ja vuorovaikutus

Lisätiedot

Tutkintosääntö: Mikäli opiskelija ei aio osallistua toteutukselle, jolle hänet on hyväksytty, on hänen peruutettava ilmoittautumisensa toteutuksen vastuuopettajalle ennen opintojakson alkua, jotta hänen tilalleen voidaan ottaa uusi opiskelija. Opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittamatta poissaolevan opiskelijan tilalle voidaan ottaa uusi opiskelija.

Siirry alkuun