Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatuksen moninaisuus ja erityisyys (10 op)

Toteutuksen tunnus: R0093-3015

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
23.11.2020 - 29.11.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.02.2021 - 16.05.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
1 op
Virtuaaliosuus
9 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Vastuuopettaja
Maire Antikainen
Opintojakso
R0093

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida lapsen yksilöllisiä kasvun, kehityksen ja oppimisen tarpeita
- työskennellä tavoitteellisesti lapsen erityisen tuen ja kehityksen edellyttämällä tavalla
- työskennellä lapsen hyväksi yhteistyössä ja perhelähtöisesti moniammatillissa verkostoissa
- soveltaa työssään omaa varhaiskasvatuksen osaamistaan erilaisten lasten, perheiden, kulttuurien ja kasvatusajatteluiden vahvuuksia kunnioittaen

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Canvasissa opintojakson työtilassa on ilmoitettu materiaali ja kirjallisuus.

Toteutustapa

Opintojakso on osa varhaiskavatuksen opettajan kelpoisuuden edellyttämiä teoreettisia opintoja, joten tälle kohderyhmälle täydentävän osaamisen opinto on ensisijaisesti kohdennettu ja tällä koheryhmällä on etusija opintototeutukselle hyväksyttäessä.

TOTEUTUS ON LÄHTÖKOHTAISESTI LÄHIOPETUKSEEN POHJAUTUVA. KORONATILANTEEN TAKIA OPINTOJAKSO VARAUDUTAAN TOTEUTTAMAAN ETÄOPETUKSENA.

Osa opintoihin littyvistä tehtävistä tehdään yksilötyönä, osa opinnoista toteutetaan yhteistoiminnallisissa ryhmissä Tämä edellyttää opiskelijalta valmiutta yhteisten työskentelyaikojen ja muotojen sopimiseen (verkoyhteydessä?). Ryhmiin jako ohjeistetaan opintojakson alkaessa.
Toteutukseen liittyvät ohjeistukset, tehtävät ja materiaalit ovat opintojakson alkaessa Canvasissa.

Opintojakson eri osiin kytketään teemallisia ohjaustapaamisia (verkossa?). Kukin opintojakson opettaja tuo esille jonkin opintojakson osaan liittyvän teoreettisen teeman. Samalla opiskelijoiden on mahdollista saada sekä yksilö- ja/tai pienryhmäohjausta tehtävien tekemiseen. Aikatauluun laitettujen aikojen tarkemmasta käytöstä ja ohjaukseen sovittavista ajoista sovitaan myöhemmin tarkemmin.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opiskelijan on vahvistettava osallistumisensa opintojaksolle viikolla viisi (5) tallettamalla myöhemmin ohjeistettava tehtävä Canvasiin. Tämän puuttuessa opintojaksolle tilalle otetaan toinen opiskelija.

Opintojakson seuraaviin tapaamisiin on läsnäolovelvollisuus:
8.4. (kp) ja 29.4. (ap) päätösseminaari.

Opintojakson eri osiin kytketään teemallisia ohjaustapaamisia verkossa. Kukin opintojakson opettaja tuo esille jonkin opintojakson osaan liittyvän teoreettisen teeman, johon liittyvää tehtävää myös yhdessä jaetaan.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Varhaiskavatuksen opettajan kelpoisuuden saaminen edellyttää syvällistä paneutumista opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisen saavuttamiseen.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintokokonaisuus koostuu neljästä moduulista:

1. MODUULI: KASVATTAJANA RIKKAASSA VARHAISKASVATUSYMPÄRISTÖSSÄ (2 op)
2. MODUULI: MONINAISUUS JA MONIKULTTUURISUUS (3 op)
3. MODUULI: LAPSEN KEHITYKSEN JA OPPIMISEN ARVIOINTI JA TUKI 4 op
4. MODUULI: MONIALAINEN YHTEISTYÖ (1 op)

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opintojakso on osa varhaiskavatuksen opettajan kelpoisuuden edellyttämiä teoreettisia opintoja, joten tälle kohderyhmälle täydentävän osaamisen opinto on ensisijaisesti kohdennettu ja tällä koheryhmällä on etusija opintototeutukselle hyväksyttäessä.

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

Siirry alkuun