Siirry suoraan sisältöön

Palveluinnovaatiot (10 op)

Toteutuksen tunnus: A9145-MKA1811A

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
14.05.2018 - 31.05.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
28.08.2018 - 17.12.2018
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
10 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus (MKA2), Laurea Leppävaara
Opettajat
Marjo Pääskyvuori
Marjaana Salomaa
Vastuuopettaja
Marjo Pääskyvuori
Opintojakso
A9145

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- toteuttaa innovaatiohankkeen soveltaen uusinta olemassa olevaa tietoa ja SID-menetelmiä
- työskennellä monialaisissa projekteissa
- soveltaa luovaa ongelmanratkaisua ja kehittää työtapoja

Aika ja paikka

Lähiopetus Leppävaaran kampuksella lähiopetuspäivinä. Ohjaus erillisen aikataulun mukaan kontaktiopetuspäivinä ja Optimassa. Pienryhmän työskentely ryhmän keskinäisen sopimuksen mukaan.
27.08.2018 09.00 - 15.00
10.09.2018 09.00 - 15.00
24.09.2018 09.00 - 15.00
08.10.2018 09.00 - 15.00
22.10.2018 09.00 - 15.00
05.11.2018 09.00 - 15.00
19.11.2018 09.00 - 15.00
03.12.2018 09.00 - 15.00

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Esimerkiksi:
Hyysalo, S. (2009). Käyttäjä tuotekehityksessä. Tieto, tutkimus, menetelmät.
Knapp, J., Zeratsky, J.,Kowitz, B. 2016. Sprint: How to Solve Big Problems and test new ideas in Just Five Days. Simon & Schuster Paperbacks.
Laurea Finna: https://laurea.finna.fi/Record/laurus.88555 (e-book available)
Miettinen, S.; Koivisto, M. (toim.) (2009). Designing Services with Innovative Methods.
Moritz, S. (2005). Service Design. A practical access to an evolving field (http://stefan-moritz.com/_files/Practical%20Access%20to%20Service%20Design.pdf)
Ojasalo, K., Moilanen, T.; Ritalahti, J. (2014). Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan.
Osterwalder, A., Pigneur, Y., Bernarda, G.; Smith, A. How to create products & services customers want. Get started with Value Propostion Design, USA, Wiley.
Solatie, J.; Mäkeläinen, M. (2009). Ideasta innovaatioksi. Luovuus hyötykäyttöön.
The future of service business innovations. Tekes 2010.
Stickdorn M., Hormes M., Lawrence A. & Schneider J. 2018. This is service design doing: A Practitioners’ Handbook. O’Reilly.
Laurea Finna: https://laurea.finna.fi/Record/laurus.90507 (e-book available)
Tuulaniemi, J. (2011). Palvelumuotoilu Talentum

Toteutustapa

Jaksolle osallistumisen edellytys on jakson kirjallisuuslähteisiin tutustuminen, ennakkotehtävän tekeminen ja palauttaminen ennen jakson alkua. Lisätietoa tehtävästä ja sen palauttamisesta toimitetaan jaksolle hyväksytyille.
Opintojaksolla perehdytään palvelumuotoiluprosessiin ja -menetelmiin sekä toteutetaan palvelumuotoiluprojekti soveltaen uusinta olemassa olevaa tietoa ja SID-menetelmiä.
Opintojaksolla työskennellään pienryhmissä ja sovelletaan luovaa ongelmanratkaisua sekä kehitetään työtapoja.
Opiskelijaryhmät tuottavat toimeksiantajalle palvelukonseptin vuorovaikutuksessa toimeksiantajan kanssa.
Opintojakson opetus ja ohjaus tapahtuu pääasiassa lähtiopetuksen yhteydessä.
Opintojakon ohjauksen viestiväylänä käytetään optiman viestiväylää. Pienryhmät sopivat keskenään oman ryhmänsä viestintätavat.
Opintojakso vaatii itsenäistä työskentelyotetta ja sitoutumista pienryhmän toimintaan.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Visit Espoo / Espoo Marketing
Opintojaksolla opetellaan käyttämään uusia innovointimenetelmiä ja perehdytään palvelumuotoiluprosessiin tuottamalla palvelukonsepti toimeksiantajalle vuorovaikutuksessa toimeksiantajan ja oman pienryhmän kanssa. Palvelukonsepti tuotetaan toimeksiantajalle. Kehittämishanke esitellään opintojakson alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovitaan erikseen opintojakson opettajien kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10 op = 270 tuntia
Lähiopetus: 56 tuntia
Itsenäinen opiskelu ja ryhmätyöskentely: 214 tuntia

Sisältö ja sen jaksotus

• kehittämistarpeen määrittely
• kontekstin ja tietämysperustan luonti
• kehittämisprosessin suunnittelu, toteutus ja arviointi
• työskentely jaetun asiantuntijuuden ryhmässä

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opintojakson työskentely pohjautuu yhteiskehittämiseen, jota tehdään tiimeissä viikottain. Lähitapaamisia on lähes joka toinen viikko ja projektitoimeksiantoa tehdään myös kampuksen ulkopuolella ja toimeksiantoyrityksissä. Opintojakso ei sovellu otettavaksi toisen opintojakson kanssa päällekkäin. Paikkansa opintojaksolla vahvistavat ne, jotka ovat paikalla opintojakson aloituksessa 27.8. klo 9-15 ja ovat palauttaneet ennakkotehtävän, joka lähetetään opintojakson opiskelijoille sähköpostitse. Opetusaika lähipäivinä on maanantaisin klo 9-15.

Siirry alkuun