Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatuksen lapsilähtöinen toiminta (10 op)

Toteutuksen tunnus: TO00BU27-3017

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 27.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
31.01.2025 - 31.05.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
20 Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettajat
Sanna Saraste
Henna Jalasmäki
Sonja Kukkonen
Vastuuopettaja
Sanna Saraste
Ryhmät
TOS224SY
Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat
Opintojakso
TO00BU27

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen teoreettisia lähtökohtia ja osaa hyödyntää niitä tukevia menetelmiä lapsen tarpeiden mukaisesti
- soveltaa varhaiskasvatuksen pedagogista ymmärrystä ja sosiaalipedagogista työotetta toiminnassaan
- hyödyntää pedagogisen dokumentoinnin mahdollisuuksia lapsilähtöisessä toiminnassa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogista, luovaa, eheyttävää, ilmiöpohjaista toimintaa

Aika ja paikka

Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Käytettävä oppimateriaali ja kirjallisuus ilmoitetaan Canvas-työtilassa.

Toteutustapa

Opintojakso on yksi varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuden tuottavista opintojaksoista.
Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta sekä kampuksella Tikkurilassa että etänä. Etäopetusta ei tallenneta. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta, käytetään arviointitaulukoita sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Toteutuksella on yksi työelämän kanssa yhteistyössä tehtävä projekti. Projektipaikan opiskelija hankkii itse varhaiskasvatuksesta. Projektipaikkana voi toimia päiväkoti, avoin varhaiskasvatustoiminta tai perhepäivähoito.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:

Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Ensimmäinen kontaktikerta on 3.2.2025.

Opintojakson kaikki kahdeksan etä- ja lähiopetuskertoja ovat läsnäolovelvollisia. Läsnäolovelvollisilta opetuskerroilta poissaolon korvaaminen edellyttää opettajan kanssa sovitun korvaavan tehtävän suorittamista. Kaikkia läsnäoloa vaativia opetus- ja ohjauskertoja ei voida suorittaa korvaavilla tehtävillä. Jos opiskelija on yli puolet läsnäoloa vaativista tapaamisista poissa, korvaaminen ei ole mahdollista.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso muodostuu kolmesta moduulista:
- Lapsen kasvu, kehitys ja oppiminen 4 op
- Pedagogisen ja sosiaalipedagogisen ymmärryksen soveltaminen 1 op
- Luova, eheyttävä ja ilmiöpohjainen pedagoginen toiminta 5 op

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.

Siirry alkuun