Siirry suoraan sisältöön

Itsensä johtamisen työkalut (2 op)

Toteutuksen tunnus: TO00BR99-3019

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 18.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
01.12.2024 - 15.06.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
10 Liiketalous-, tietojenkäsittely- ja palvelualat
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 600
Koulutus
Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOY2), Yhteiset opinnot
Opettajat
Nelli Nieminen
Heli Kulomaa
Pasi Hario
Niklas Leppä
Vastuuopettaja
Pasi Hario
Ryhmät
TOY224SY
Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Yhteiset opinnot
Opintojakso
TO00BR99

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida unen, palautumisen, liikunnan, ravitsemuksen ja vuorokauden rytmityksen merkitystä omalle toiminnalle
- luoda suunnitelman itselleen sopivasta vuorokausirytmistä
- kokeilla keskittymisen ja vireen säätelyn keinoja ja valita niistä itselleen sopivia
- tunnistaa omaan arjenhallintaan vaikuttavia mielen malleja ja ottaa käyttöön keinoja niiden säätämiseksi omia tavoitteita tukeviksi

Aika ja paikka

Verkossa toteutuksen voimassaolon sisällä. Katso Ajoitus.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson aikana opiskelija perehtyy kattavasti aihealueen teorioihin podcastien, videoiden ja lyhyiden tekstien kautta.

Toteutustapa

Omaan tahtiin suoritettava verkko-opinto. Opinto suoritetaan täysin itsenäisesti toteutuksen päättymispäivän loppuun mennessä. Opiskelet kokonaisuuden verkko-oppimisympäristössä, joka sisältää opiskelumateriaalin ja tehtävät/testit. Tehtävistä ei anneta henkilökohtaista palautetta.

Opintojaksolla perehdytään kysymykseen:
• Millaisia elämän- ja arjen hallinnan taitoja tarvitaan, että voi edetä työn ja elämän tavoitteissa? Kuinka näitä kehitetään?

Oppimistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa…
• Arvioida unen, palautumisen, liikunnan, ravitsemuksen ja vuorokauden rytmityksen merkitystä omalle toiminnalle
• Luoda suunnitelman itselleen sopivasta vuorokausirytmistä
• Kokeilla keskittymisen ja vireen säätelyn keinoja ja valita niistä itselleen sopivia
• Tunnistaa omaan arjenhallintaan vaikuttavia mielen malleja ja ottaa käyttöön keinoja niiden säätämiseksi omia tavoitteita tukeviksi

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Toteutuksen työtila on avoinna toteutuksen päättymispäivän loppuun saakka ja kaikki tehtävät tulee olla tehtynä ennen työtilan sulkeutumista.

Kansainvälisyys toteutuksella

Ei kv-yhteyttä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijoiden intranetistä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tämän automatisoidun opintojakson suorittamiseen vaaditaan keskimäärin 54 tunnin opiskelua.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojaksolla perehdytään kysymykseen:
• Millaisia elämän- ja arjen hallinnan taitoja tarvitaan, että voi edetä työn ja elämän tavoitteissa? Kuinka näitä kehitetään?

Opintojakso koostuu viidestä osiosta, joihin syvennytään podcastein, videoin ja interaktiivisin tehtävin:

Orientaatio
Video: Osioon motivoiva ja sen sisällöstä kertova tervehdys
Osion sisällöt ja oppimistavoitteet
Podcast: Mitä on itsensä johtaminen?

Moduuli 1: Miten rakennan toimivan vuorokausirytmin?
Video: Osaan motivoiva ja sen esittelevä tervehdys
Tehtävä: Testaa perustietosi vuorokauden rytmittämisestä
Aivoystävällisen ajankäytön malli
Podcast: Millaisista osista koostuu aivoystävällinen vuorokausi?
Oppimistehtävä: Rakenne itsellesi toimiva vuorokausirytmi

Moduuli 2: Kuinka säätelen virettäni ja energiankäyttöäni?
Video: Osaan motivoiva ja sen esittelevä tervehdys
Mielikuvaharjoitus: Kehon ja mielen pikaskannaus
Podcast: Kuinka virettä säädellään tehokkaasti?
Vireen säätelyn onnistumisista ja haasteista syntyvät kierteet
Oppimistehtävä I: Vireystilan pikarauhoittaminen
Oppimistehtävä II: Vireystilan pika-aktivointi
Oppimistehtävä III: Irti aloittamisen vaikeudesta
Oppimistehtävä IV: Säätele älyteknologian käyttöä

Moduuli 3: Kuinka ajatusmallimme vaikuttavat toimintaamme?
Video: Osaan motivoida ja sen esittelevä tervehdys
Tehtävä: Tunnista toiminnan taustalla oleva ajatusmalli
Podcast: Millaiset ajatus- ja toimintamallit meitä ohjaavat?
Ajatus- ja toimintamallien hyödyt ja haitat vertailussa
Oppimistehtävä I: Uskomusten muokkaaminen
Oppimistehtävä II: Ajatuksesta irrottautuminen
Oppimistehtävä III: Toimi eri lailla kuin ajatusmalli ohjaa

Moduuli 4: Millaista tarinaa itsestäni kerron?
Video: Osaan motivoiva ja sen esittelevä tervehdys
Tehtävä: Kokoa tarinan juoni
Podcast: Millaisia tarinoita liittyy epäonnistumisen pelkoon ja jännittämiseen?
Monivalintatesti podcastin teemoista
Oppimistehtävä I: Lisää itsemyötätuntoa
Oppimistehtävä II: Tunnista pahin mahdollinen seuraus
Oppimistehtävä III: Omien tarinoiden haastaminen pienin askelin
Kokoava loppupohdinta: Tulevaisuuskirje

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Lisätiedot

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Myös YAMK-opiskelija voi suorittaa opintojakson tai liittyä opintojaksoon sen sisältöihin perehtymiseksi, mutta opintojaksoa ei voi sisällyttää YAMK-tutkintoon.

Laurean tutkinto-opiskelijat ja polkuopiskelijat ilmoittautuvat opinnolle Pakin kautta. Ilmoittautumiset hyväksytään noin kerran viikossa.Saat suoritusmerkinnän opinnosta noin kahden viikon kuluessa suorituksen valmistumisesta. Loma-aikoina ilmoittautumisia hyväksytään ja suoritusmerkintöjä kirjataan harvemmin.

Opintoihin liittyvät kysymykset voi lähettää osoitteeseen mooc@laurea.fi.

Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvasta.

Siirry alkuun