Kehontuntemus ja liike vuorovaikutuksen tukena (5 op)
Toteutuksen tunnus: TO00BZ56-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
19.05.2025 - 25.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
27.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- 20 Sosiaali- ja terveysala
- Toimipiste
- Laurea Hyvinkää
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
- Opettajat
- Säde Siljamo
- Kaisa Salminen
- Vastuuopettaja
- Säde Siljamo
- Ryhmät
-
TOS225SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S25, Terveys- ja hyvinvointialat
- Opintojakso
- TO00BZ56
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida liikkeen ja kehollisen ilmaisun vuorovaikutuksellisia mahdollisuuksia
- hyödyntää kehotietoisuutta kasvun ja kehityksen sekä osallisuuden
rakentamiseksi hyvinvoinnin näkökulmasta
- soveltaa ja käyttää liikettä, leikillisyyttä ja toiminnallisia menetelmiä itseilmaisun välineenä ja kuvata sen teoreettisia lähtökohtia
Aika ja paikka
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Lindfors, B., Waldekranz, C., Ikonen, J., Häärä, K., Karhumäki, A., Lounela, M., . . . Söderholm, T. 2018. Keho ja mieli. Johdatus psykofyysiseen psykoterapiaan. 1. painos. Helsinki: Duodecim.
Rinta- Harri, A. 2005. Kehollinen ilmaisu sosiaalipedagogiikan ammattipätevyytenä. Teoksessa Sosiaalipedagoginen ammatillisuus – Madsenin kukasta toiminnan tulppaaniksi. Ranne, K. Sankari, A. Rouhiainen-Valo, T. & Ruusunen, T. (toim.) 2005. Satakunnan ammattikorkeakoulu. Kokemäki: SPOY Satakunnan Painotuote Oy.,72–83.
Seppänen, M. 2021. Tunnetaidot voimavarana: Opas sosiaali- ja terveysalalle. Jyväskylä: PS-kustannus.
Toteutustapa
Kontaktiopetus koostuu neljästä koulutuspäivästä Hyvinkään kampuksella, Valtti-ohjelmaan osallistumisesta ja itsenäisestä työskentelystä. Opinnolla on mahdollista tehdä pari- tai ryhmätyöskentelyä. Osa sisällöstä räätälöidään yhdessä opiskelijaryhmän kanssa.
Tällä opintojaksolla keskiössä ovat kehon kuuntelu sekä opiskelijan omille kokemuksille tilaa antava liikkeellinen työskentely. Pääset erilaisten kehovuorovaikutuksen, kehotietoisuuden ja liikeharjoitusten kautta vahvistamaan omaa hyvinvointiasi ja vuorovaikutusosaamistasi. Opit hyödyntämään erilaisia liikettä, leikillisyyttä ja kehotietoisuutta hyödyntäviä työtapoja myös asiakastyöpinnalla sovellettavaksi. Pääset osaksi Suomen Paralympiakomitean koordinoimaa Valtti-ohjelmaa, jonka avulla pyritään löytämään erityistä tukea tarvitseville lapsille ja nuorille liikuntaharrastus.
Opintojaksolle osallistuminen ei edellytä liikunnallisuutta tai osaamista.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Paraolympiakomitean alaiseen Valtti- ohjelmaan osallistuminen (09/12-2025) yksin tai pareittain tuottaa opintojakson toteutuksesta 1 opintopisteen.
https://www.paraurheilu.fi/fi/33/valtti-ohjelma
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Koulutuspäivissä läsnäolovelvollisuus:
27.8.2025 klo 9.00–15.30 Orientaatio & koulutuspävä 1 (Hyvinkään kampus)
2.9.2025 klo 9.00–15.30 Koulutuspäivä 2 (Hyvinkään kampus)
16.9.2025 klo 9.00 15.30 Koulutuspäivä 3 (Hyvinkään kampus)
29.9.2025 klo 9.00–15.30 Koulutuspäivä 4 (suunnitellaan yhdessä opiskelijaryhmän kanssa).
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa. Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle ja suoritettava itsenäinen orientoiva tehtävä opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mikäli harkitset opinnon vaihtoehtoisia suoritustapoja, olethan yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan.
Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa. Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Sisältö ja sen jaksotus
Tällä opintojaksolla keskiössä ovat kehon kuuntelu sekä opiskelijan omille kokemuksille tilaa antava liikkeellinen työskentely. Pääset erilaisten kehovuorovaikutuksen, kehotietoisuuden ja liikeharjoitusten kautta vahvistamaan omaa hyvinvointiasi ja vuorovaikutusosaamistasi myös asiakaspinnassa.
Opit hyödyntämään erilaisia liikettä, leikillisyyttä ja kehotietoisuutta hyödyntäviä työtapoja ja vuorovaikutuksellisia harjoituksia oman hyvinvointisi sekä ohjaustyön tukena. Perehdyt kehotietoisuuden mahdollisuuksiin kasvun ja kehityksen sekä osallisuuden rakentamiseksi hyvinvoinnin näkökulmasta asiakastyöpinnalla ammatillista tietoperustaa hyödyntäen.
Toteutuksen osat:
Liikuntasuhteen rakentuminen (1 op)
Liikkeen, leikillisyyden ja kehollisen ilmaisun vuorovaikutuksellisuus (2 op)
Liikunnalliset menetelmät hyvinvoinnin tukemisessa (1 op + 1 op Valtti-ohjelmaan osallistuminen)
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.