Siirry suoraan sisältöön

Kliinisen hoitotyön näyttöön perustuva kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: SY00BW88-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
19.05.2025 - 25.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
2.5 op
Virtuaaliosuus
2.5 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
30 Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
Hoitotyön kliininen asiantuntijuus (SYV8), Laurea Tikkurila
Opettajat
Sari Räisänen
Mika Alastalo
Vastuuopettaja
Mika Alastalo
Ryhmät
SYV825SJ
Hoitotyön kliininen asiantuntijuus, yamk, S25, Tikkurila
Opintojakso
SY00BW88

Tavoitteet

Opiskelija osaa:

• Suunnitella ja toteuttaa näyttöön perustuvia kliinisen hoitotyön kehittämistoimia
• Ottaa vastuuta näyttöön perustuvien innovaatioiden ja käytäntöjen käyttöönotosta
• Edistää näytön käyttöönottoa ja vakiinnuttamista, seurantaa, levittämistä, näyttöön perustuvien yhtenäisten käytäntöjen kehittämistä ja tiedon tarpeiden tunnistamista terveydenhuollossa
• Uudistaa ja kehittää asiakaslähtöisiä ja näyttöön perustuvia terveydenhuollon palveluita hyvinvointialueilla moniammatillisessa yhteistyössä
• Toimia kehittämistyössään ennakoivasti huomioiden muuttuvan toimintaympäristön asettamat tarpeet ja kestävän kehityksen näkökulman

Aika ja paikka

[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- Kankkunen & Vehviläinen-Julkunen, 2017/2018. Tutkimus hoitotieteessä. SanomaPro Oy
- Korhonen ym., 2018. Näyttöön perustuva toiminta: tarpeesta tuloksiin, Skhole Oy
- Malmivaara, 2022. Vaikuttavuus sosiaali- ja terveydenhuollossa, Duodecim
- Pakarinen ym. 2023. Design Thinking in Healthcare : From Problem to Innovative Solutions (saatavilla e-kirjana)

Lisäksi Canvas-työtilassa jaettava aineisto, kuten artikkelit ja raportit.

Toteutustapa

Opintojakso sisältää kolme lähiopetustapaamista. Lisäksi siihen sisältyy itsenäistä työskentelyä ja verkkokeskusteluja. Opintojaksolla toteutetaan kehittämistehtävä pienryhmissä ja pienempiä yksilötehtäviä.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakson kehittämistehtävä tehdään aidossa kliinisen työelämän yhteistyössä opiskelijoiden omiin organisaatioihin.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opintojakso on viiden opintopisteen laajuinen.

Sisältö ja sen jaksotus

- Tutkimus- ja kehittämisprosessi kliinisessä hoitotyössä
- Kehittämismenetelmät kliinisessä hoitotyössä
- Näyttöön perustuvien hoitokäytäntöjen käyttöönotto ja vakiinnuttaminen

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Siirry alkuun