Siirry suoraan sisältöön

Luovuus ja toiminnallisuus asiakastyössä (5 op)

Toteutuksen tunnus: V1415-3076

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 01.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
24.02.2025 - 18.05.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
20 Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
40 - 60
Koulutus
Sosionomikoulutus (SSD2), Laurea Verkkokampus
Opettajat
Katri Kärkkäinen
Paula Väliaho
Vastuuopettaja
Katri Kärkkäinen
Ryhmät
SSD225KA
Sosionomikoulutus, verkko-opinnot, K25, Verkkokampus
Opintojakso
V1415

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- hyödyntää omaa luovuuttaan ja voimavaroja asiakastyössä
- käyttää luovia ja toiminnallisia työmenetelmiä erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä

Aika ja paikka

Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi.
Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opinnolla tulee tutustua teokseen:
Karjalainen, A-L. (toim.) 2019. Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus. (Saatavilla E-kirjana)

Tieto muusta sopivasta oppimateriaalista löytyy opintojakson Canvas-työtilasta.

Lisäksi opiskelija hyödyntää tehtävissä muuta sopivaa materiaalia. Tavoite on harjoitella omia tiedonhakutaitoja mm. Laurean Finnassa.

Toteutustapa

Vuorovaikutteinen verkkototeutus:

Opinto toteutetaan verkkototeutuksena Canvas-oppimisalustalla ja Zoom-verkkotapaamisissa. Opinto ei edellytä kampukselle tuloa. Opintojakson viestintä ja ohjaus tapahtuu pääasiassa Canvas-oppimisalustalla.

Opinto muodostuu verkko-opetuksesta, sekä luovuuteen ja toiminnallisuuteen liittyvistä tehtävistä. Tieto-osuus tallennetaan ja on katsottavissa opinnon ajan.

Opinnon aikana opiskelijan on mahdollista osallistua luovaan työpajaan.

Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun.

Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta ja tehtävissä hyödynnetään itsearviointia ja vertaispalautteenantoa.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintoon sisältyvä luovan toiminnan ohjausharjoitus tehdään työelämässä. Opiskelija voi hyödyntää omia verkostoja tehtävässä.

Opinnolla tehdään yhteistyötä taide- ja mielenterveysjärjestö Taiteen Sulattamo Ry:n kanssa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson oppimisympäristö Canvas aukeaa n. 2 viikkoa ennen orientaatiotapaamista.

Opinnon läsnäolovelvolliset tapaamiset;

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi."

Lisäksi opinnolla on vuorovaikutteisia tapaamisia, joissa on läsnäolovelvollisuus:
Verkkokeskustelu tai sen uusintakerta
14.5 Opinnon päätöstapaaminen

Opinnon aikataulu löytyy kokonaisuudessaan opinnon kalenterista sekä lukkarikoneesta https://lukkarit.laurea.fi.

Kansainvälisyys toteutuksella

Opiskelija voi tehdä luovan toiminnan ohjauksen kansainvälisessä projektissa tai työelämäkohteessa.

Tehtävissä hyödynnetään kansainvälisiä lähteitä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Jos sinulla on aiempaa opinnon tavoitteiden mukaista osaamista, jonka haluat osoittaa osaamisen näytöllä tai sinulla on mahdollisuus hankkia tarvittava osaaminen opinnollistaen, ole yhteydessä vastuuopettajaan Katri Kärkkäiseen ennen opinnon orientaatiota.

Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Opintojakson työmäärä on keskimäärin 135 tuntia.
Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Jos sinulla on oppimisen haasteita tai erityisen tuen päätöstä niin ole yhteydessä opintojakson vastuulehtoriin.

Sisältö ja sen jaksotus

Opinnolla opiskelija tutustuu kokemuksellisesti erilaisiin luoviin menetelmiin ja niiden soveltamiseen ja ohjaamiseen asiakastyössä. Opintojaksolla tarkastellaan luovuuden ja toiminnallisuuden voimavaraistavaa näkökulmaa asiakastyön näkökulmasta sekä omaa luovuutta asiakastyöpinnalla. Oman kokemuksellisuuden lisäksi opintojaksolla tutustutaan aiheeseen liittyvään tietoteoriaan.

Opintojakso koostuu seuraavista moduuleista:
Moduuli 1: Luovuus ja toiminnallisuus voimavarana 3op
Moduuli 2: Luovat ja toiminnalliset menetelmät asiakastyössä 2op

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Tämä opintojakso vastaa sosionomi amk kompetensseihin:

Asiakastyön osaaminen
- toimii ammatillisesti ja dialogisesti vuorovaikutustilanteissa ja kykenee reflektoimaan kriittisesti omaa toimintaansa
- suunnittelee, toteuttaa ja arvioi asiakasturvallisen palveluprosessin asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja tukien
- tukee tavoitteellisesti yksilöiden, ryhmien ja yhteisöjen kasvua, kehitystä ja arkea erilaisissa elämäntilanteissa
- soveltaa ja arvioi sosiaaliohjauksen työorientaatioita ja menetelmiä asiakas-, ryhmä- ja
yhteisötyössä erilaisissa toimintaympäristöissä

Sosiaalialan eettinen osaaminen
- toimii ihmis- ja perusoikeussäädösten, sosiaalialan arvojen ja ammattieettisten
periaatteiden mukaisesti
- ymmärtää oman ihmiskäsityksensä ja arvomaailmansa merkityksen asiakastyössä
- edistää yhdenvertaisuutta, tasa-arvoa ja moninaisuutta sekä toimii arvoristiriitoja
sisältävissä tilanteissa eettisesti perustellusti ja sosiaalisesti kestävällä tavalla
- ymmärtää kulttuurista moninaisuutta ja toimii vuorovaikutustilanteissa sensitiivisesti
- edistää haavoittuvassa asemassa olevien yksilöiden ja yhteisöjen asemaa

Siirry alkuun